» آخرین اخبار » گیلان » فارس من| گل‌گاوزبان اشکورات ثبت ملی می‌شود

فارس من| گل‌گاوزبان اشکورات ثبت ملی می‌شود

شهریور ۷, ۱۴۰۲ 0۰


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت،  مخاطبان این رسانه با ثبت سوژه‌ای در سامانه فارس من با موضوع محصول گل‌گاوزبان اشکورات رحیم‌آباد ثبت ملی شود  خواستار پیگیری این مسئله شدند.

در توضیح این سوژه آمده است «مناطق کوهستانی «اشکورات» رودسر با ۴۷۰ هکتار مساحت زیر کشت، برداشت ۲۲۰ تن محصول و تولید ۵۰ درصد گل‌گاوزبان کشور، پایتخت گل‌گاوزبان ایران است. گل‌گاوزبان گیاه علفی یک‌ساله و از گیاهان دارویی و دارای خاصیت شفادهندگی بوده و در مناطقی با شرایط کوهستانی و معتدل مانند اشکور رودسر رشد می‌کند. اشکورات رودسر با ۴۷۰ هکتار مساحت زیر کشت گل‌گاوزبان با چهار هزار و ۵۰۰ نفر بهره‌بردار در ۱۶۵ روستا بیش از ۲۲۰ تن محصول برداشت می‌کنند که این میزان ۷۵ درصد تولید استان گیلان و ۵۰ درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است. رودسر به لحاظ مساحت زیر کشت و تولید محصول قطب برتر تولید گل‌گاوزبان کشور است، با این اوصاف علت ثبت ملی نشدن گل‌گاوزبان منطقه اشکور رحیم‌آباد چیست؟»

ثبت ملی گل‌گاوزبان اشکورات گیلان

همین امر سبب شد تا آخرین اقدامات ثبت ملی محصول گل‌گاوزبان اشکورات رحیم‌آباد را از سازمان جهادکشاورزی استان جویا شویم به گفته صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گیاه گل‌گاوزبان یکی از محصولات کشاورزی بسیار مهم کشت شده در استان است که در حوزه پزشکی هم دارای خاصیت بوده و به رشد اقتصادی گیلان در بخش‌های مختلف کمک می‌کند.

محمدی می‌گوید میزان اراضی زیر کشت گل‌گاوزبان در گیلان ۹۲۷ هکتار است و این استان با تولید سالیانه چهار هزار و ۸۶۸ تن گل‌گاوزبان، دارای رتبه نخست کشور در این حوزه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان ارزش ریالی گل‌گاوزبان تولید شده در استان را سه هزار و ۱۵۶ میلیارد ریال می‌داند و می‌گوید شهرستان رودسر و بخش اشکورات با ۴۹۶ هکتار اراضی گل‌گاوزبان زیر کشت، قطب تولید این محصول در گیلان و حتی کشور بوده و به عنوان پایتخت گل‌گاوزبان کشور معرفی شده است.

بر اساس گفته‌های محمدی، شهرستان‌های رودسر، املش، رضوانشهر، رودبار و سیاهکل شهرستان‌های تولید کننده گل‌گاوزبان در گیلان  هستند ولی در تلاشیم تا بخش اشکورات از توابع شهرستان رودسر را به عنوان پایتخت تولید این محصول ثبت ملی کنیم و در این خصوص رایزنی و اقدامات لازم با اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شده و به زودی با تصمیمات اتخاذ شده ثبت ملی می‌شود.

پایان پیام/۳۳۸۹




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×