» آخرین اخبار » فناوری » تلاش روسیه برای ایجاد اختلال در دسترسی اوکراین به استارلینک

تلاش روسیه برای ایجاد اختلال در دسترسی اوکراین به استارلینک

خرداد ۷, ۱۴۰۳ 0۰


گزارش‌ها حاکی از آن است که روسیه راه‌های جدید و موثرتری برای حذف سرویس استارلینک اوکراین یافته است.
 
به گزارش و به نقل از انگجت، نیویورک‌تایمز نوشت که افزایش تداخل باعث ایجاد اختلال در ارتباطات در لحظات حساس شده و «تهدیدی بزرگ برای اوکراین» به شمار می‌رود و مشکلی مضاعف برای این کشور که بیش از دو سال است درگیر جنگ است ایجاد نموده است. روشن نیست که چگونه روسیه بر روی پایانه‌های اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک پارازیت می‌اندازد.
 
در گزارش نیویورک‌تایمز آمده است که توانایی روسیه در ایجاد اختلال در ارتباطات، توانایی اوکراین در برقراری ارتباط، جمع‌آوری اطلاعات و انجام حملات با پهپادها را از بین برده است. سربازان اوکراینی به این روزنامه گفتند که پارازیت بر روی سرویس استارلینک باعث کاهش توانایی آنها در برقراری ارتباط سریع شده و آنها را مجبور می‌کند پیام‌های متنی (اغلب با سرعت فوق‌العاده آهسته) ارسال کنند تا اطلاعات مربوط به مانورها یا حملات فعلی یا آتی روسیه را به اشتراک بگذارند.

 

شایان ذکر است که روسیه از زمان آغاز این جنگ تلاش کرده تا ارتباطات اوکراین را مختل کند، اما سرویس استارلینک ظاهراً در مواجهه با آنها به خوبی عمل کرده بود. ولی اخیراٌ تغییری رخ داده است. میخائیلو فدروف، وزیر امور دیجیتال اوکراین، به نیویورک‌تایمز گفت که به نظر می‌رسد پارازیت اخیر روسیه از «فناوری جدید و پیشرفته‌تری» استفاده می‌کند.
 
با اینکه دلیل فدروف احتمال خاصی برای وقوع این مشکل ذکر نکرد ولی برخی شک و تردیدها درباره خود ایلان ماسک بروز کرده است. ماسک در اوایل سال جاری در صحبت‌هایی علیه ارسال کمک‌های بیشتر آمریکا به اوکراین موضع گرفت. طبق گزارش‌ها، ارتش پوتین نیز شروع به استفاده از سرویس استارلینک خود کرده است، اگرچه ماسک می‌گوید که از فروش پایانه‌ها به این کشور اطلاعی نداشته است. مقامات اوکراینی در اوایل سال جاری این نگرانی را مطرح کردند که روسیه فناوری استارلینک را از فروشنده های طرف ثالث خریداری می‌کند.
 
با این حال، پنتاگون در اوایل این ماه گفت که آمریکا «به شدت در همکاری با دولت اوکراین و اسپیس‌ایکس برای مقابله با استفاده غیرقانونی روسیه از پایانه‌های استارلینک مشارکت داشته است» و یکی از مقام فضایی آمریکا اسپیس‌ایکس را «یک شریک بسیار قابل اعتماد» در عملیات‌های مذکور توصیف کرد.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایتنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×