» آخرین اخبار » فناوری » چرا میگرن بیشتر و شدیدتر شده است؟

چرا میگرن بیشتر و شدیدتر شده است؟

خرداد ۶, ۱۴۰۳ 0۰


میگرن یکی از انواع سردردها است که افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این نوع سردرد به صورت ضربانی یا کوبنده ظاهر می‌شود و با علائمی مانند حالت تهوع یا استفراغ و حساسیت به نور و صدا همراه است. افراد مبتلا به میگرن گاه با مشکلات مختلف سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب و اختلال اضطراب پس از سانحه هم مواجه‌اند.

دفعات و شدت میگرن در میان آمریکایی‌ها افزایش پیدا کرده و این پرسش را پیش آورده که آیا تغییرات اقلیمی می‌تواند دلیل آن باشد؟

نتایج تحقیقات جدید نیز حاکی از آن است که اگرچه تعداد افراد مبتلا به میگرن در ایالات متحده طی ۳۰ سال گذشته ثابت مانده، تاثیر این عارضه بر زندگی و فعالیت‌های روزانه‌ حادتر شده و با غیبت افراد در فعالیت‌های اجتماعی و  بهره‌وری کمتر در مدارس و محیط‌های کاری همراه بوده است.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، محققان با تجزیه و تحلیل ۱۱ مطالعه روی بزرگسالان ایالات متحده بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۸ در زمینه هر دو نوع میگرن دوره‌ای و مزمن، دریافتند که شیوع میگرن طی سه دهه ثابت مانده، اما نمرات مقیاس ارزیابی «ناتوان‌کنندگی میگرن» که تاثیر میگرن را بر فعالیت‌های روزانه افراد اندازه‌گیری می‌کند، از سال ۲۰۰۴ به بعد، از ۲۲ درصد به ۴۲.۴ درصد افزایش یافته است. این نمرات ناتوان‌کنندگی نشان‌دهنده شدت میگرن است.

به گفته دکتر تیموتی ایو کالینز، رئیس بخش سردرد در واحد عصب‌شناسی مرکز پزشکی دانشگاه دوک در کارولینای شمالی، میگرن باعث می‌شود افراد در محیط تحصیل و کار بهره‌وری کمتری داشته باشند، در فعالیت‌های اجتماعی و تفریحی کمتری شرکت کنند و کارهای کمتری در خانه انجام دهند، زیرا میگرن به دفعات بیشتر و شدیدتر بروز می‌کند.

البته محققان مانت سینای معتقدند از آنجا که آگاهی اجتماعی درباره عارضه میگرن بیشتر شده و تصورات اجتماعی منفی درباره ناتوانی ناشی از این عارضه و انگ بودن آن کاهش یافته است، آثار ناخوشایند و ناتوان‌کننده میگرن در محیط کار و تحصیل بیشتر دیده و گزارش می‌شود. آن‌ها تغییرات اقلیمی را هم از دیگر عوامل موثر بر این عارضه می‌دانند و می‌گویند بحران‌های آب‌وهوایی نامنظم و شدید از جمله محرک‌های شناخته‌شده در بیماری میگرن‌اند و با توجه به اینکه رویدهای اقلیمی شدید مانند طوفان‌ها بیشتر و شدیدتر شده‌اند، می‌توانند در افزایش حملات میگرنی و شدت آن‌ها نقش داشته باشند.

بنا بر اعلام کلینیک مایو، تغییرات اقلیمی احتمالا با برهم زدن تعادل مواد شیمیایی در مغز مانند سروتونین، باعث میگرن می‌شوند. نور زیاد خورشید، گرما یا سرمای شدید، تشعشع شدید و رطوبت بالا از جمله محرک‌‌های اقلیمی‌اند.

محققان در انگلستان هم هشدار داده‌اند که بحران تغییرات اقلیمی و نوسان‌های دمایی بیماری‌های مغز و اعصاب مانند سکته مغزی، زوال عقل و اسکیزوفرنی را تشدید می‌کند و بر شدت، دفعات و مدت زمان میگرن هم تاثیرگذار است.

درمان بیماری میگرن با توجه به سوابق پزشکی بیمار، سایر داروهایی که مصرف می‌کند و همچنین ترجیح شخصی فرد مبتلا، متغیر است. به گفته متخصصان، درمان نامناسب یکی از عوامل خطر اصلی در افزایش شدت میگرن و دفعات حملات میگرنی است. بر همین اساس، مراجعه به متخصص ضرورت دارد.

البته می‌‌توان با انجام دادن برخی کارها به کاهش شدت و دفعات این سردرد کمک کرد. ‌نوشیدن آب کافی، داشتن خواب باکیفیت و کافی، پیروی از رژیم غذایی سالم و حذف‌ نکردن وعده‌های غذایی و همچنین دوری از فشارهای عاطفی در کاهش و بهبود این عارضه موثرند. مصرف ویتامین و مواد معدنی کافی، اجتناب از نوشیدنی‌های کافئین‌دار، شکلات و الکل هم از دیگر عوامل موثر بر این بیماری به شمار می‌روند.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایتنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×