» آخرین اخبار » گیلان » ماموریت ۱۲۰ میلیارد تومانی سازمان بنادر برای احیای تالاب انزلی

ماموریت ۱۲۰ میلیارد تومانی سازمان بنادر برای احیای تالاب انزلی

بهمن ۲۰, ۱۴۰۱ 0۰


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، همزمان با ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، پروژه‌های عمرانی عام‌المنفعه شهرستان صومعه سرا در بخش‌های بهداشت و درمان، ورزش و جوانان و حوزه برق در مجموع  با ۱۱۵ میلیارد تومان اعتبار عصر امروز با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و اسدالله عباسی استاندار گیلان و جمعی از مسؤولان استان و شهرستان و مردم منطقه به بهره برداری رسید. 

نماینده عالی دولت در آئین بهره‌برداری از این پروژه‌ها با بیان اینکه حل مشکل فاضلاب رشت با انعقاد تفاهم‌نامه و  اختصاص پنج هزار میلیارد تومان از محل تهاتر نفت در حال انجام است، اظهار کرد: رفع مشکلات فاضلاب دیگر شهرستان‌های استان از جمله بندرانزلی و صومعه سرا نیز در اولویت برنامه‌های مسؤولان استانی قرار دارد. 

اسدالله عباسی اقدامات صورت گرفته در خصوص رفع آلودگی رودخانه‌های گیلان را بسیار موثر دانست و گفت: آلودگی‌هایی که از رودخانه‌های زرجوب، گوهررود و سایر رودخانه‌های استان که به تالاب بین‌المللی انزلی وارد می‌شد و همچنین فاضلاب زندان لاکان، طی چهار ماه با ترک تشریفات انجام و به بهره‌برداری رسید. 

 

وی از پیشرفت ۷۰ درصدی تصفیه خانه رشت خبر داد و افزود: یکی دیگر از بخش‌هایی که آلودگی بسیار مهلکی و برای محیط زیست داشت فاضلاب بیمارستان‌های رشت بود که هم اکنون تصفیه خانه رشت ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

استاندار گیلان با بیان اینکه تشکیل قرارگاه جهادی محیط زیست برای احیای تالاب بین‌المللی انزلی یک اقدام مهم در راستای حل مشکل تالاب بین‌المللی انزلی بوده است، تصریح کرد: پس از سفر رئیس محترم جمهوری  در بهمن ماه سال گذشته به گیلان قرارگاه جهادی محیط زیست برای احیای تالاب بین‌المللی انزلی در اسرع وقت تشکیل شد و همچنین با اختصاص اعتباری که از سوی رئیس‌جمهور در بخش‌های کشاورزی، گردشگری و صنعت اختصاص یافت تلاش کردیم این اعتبارات را در جای خود بکار گیریم. 

عباسی با اشاره به اختصاص اعتبار برای جمع آوری گیاه مهاجم سنبل آبی در قرار گاه سازندگی بیان کرد: هم اینک حدود ۸۰ درصد کار انجام شده که ماحصل آن جمع‌آوری و دپوی بیش از ۱۰۰ هزار گونی بزرگ سنبل آبی است و در همین راستا برخی نخبگان که در زمینه دانش بنیان فعالیت می‌کنند اعلام کرده‌اند می‌توان از این گیاه برای خوراک دام بهره گرفت. 

وی با انتقاد از نگاه سیاسی و شخصی به تالاب بین المللی انزلی در گذشته افزود: ما وارث نگاه‌های نادرست غیرکارشناسی به تالاب انزلی هستیم که از زوایای مختلف نظر می‌دادند کار عملی در این زمینه انجام نشد. 

 

استاندار گیلان با بیان اینکه یکی از تهدیدات تالاب انزلی رسوباتی بود که به این پهنه آبی وارد می‌شود، گفت: پس از تشکیل قرارگاه جهادی احیای تالاب تخلیه ۲ تله رسوب‌گیر منتهی به تالاب به پیمانکار واگذار شد و اکنون در تمام رودخانه‌های منتهی به تالاب آبخیز داری انجام می‌شود تا از ورود رسوب به تالاب جلوگیری شود.  

عباسی از اختصاص ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار سازمان بنادر و دریانوردی برای لایروبی تالاب انزلی نیز خبر داد و افزود: به این ترتیب آبراه‌های سنتی که ۸۰۰ پایگاه مسافری در آنجا مشغول فعالیت هستند لایروبی خواهد شد. 

وی با ابراز نگرانی از کاهش یک و نیم متری آب دریای خزر بیان کرد: برای حل مشکل تالاب بین‌المللی با انجام مطالعات علمی چهار نقطه تعیین شد که با برداشت رسوب شیب ملایمی ایجاد شود. 

به گزارش فارس، عصر امروز سه پروژه ورزشی در روستاهای کلسر، چمثقال و شهر گوراب زرمیخ را با ۱۲ میلیارد و ۸۵۶ میلیون تومان اعتبار و ساختمان جدید پایگاه انتقال خون با ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار، کلنیک ویژه تخصصی با ۷۸۰ متر مربع زیربنا و ۱۶۵ میلیارد ریال اعتبار و ساختمان جدید الاحداث ثبت اسناد و املاک با ۸۴۰ متر مربع زیر بنا و ۱۴ میلیارد تومان اعتبار و  یک پست برق ۶۳.۲۰ کیلو ولت و اتصالات ۶۳ کیلو ولت به ارزش ۷۲۰ میلیارد ریال از پروژه‌های شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان در ضیابر صومعه سرا مورد بهره برداری قرار گرفت. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×