» دسته‌بندی نشده » رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور: ۱۴۰۰ مجوز در سامانه صدور مجوزها صادر شده است

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور: ۱۴۰۰ مجوز در سامانه صدور مجوزها صادر شده است

شهریور ۴, ۱۴۰۱ 0۰


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام درویشیان رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور و در برنامه تلویزیونی «صف اول» شبکه خبر که با موضوع عملکرد دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری روی آنتن رفت؛ درباره نحوه عملکرد این‌ نهاد اظهار داشت: رئیس جمهور برای مسئله پیشگیری و مقابله با فساد اهمیت بسیاری قائل است و به همین جهت دفتر بازرسی تفاوت های اساسی نسبت به دوره گذشته دارد.

وی افزود: یکی از این تفاوت ها این است که قبل از اینکه حکم بنده را صادر کنند، در هیات وزیران بر اصل بند ۱۲۷ قانون اساسی نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد تعیین ش.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد خاطر نشان کرد: در طول تاریخ انقلاب هیچ رییس جمهوری نماینده ویژه در امر مبارزه با فساد نداشته است که این هم یکی از تفاوت های اساسی است.

درویشیان در تشریح ماموریت هایی که در هیات وزیران به تصویب رسیده، گفت: یکی از این مصوبه‌ها جلوگیری از تعارض منافع است، یکی دیگر از این ماموریت ها پیگیری ارتقای سلامت اداری است، دیگری پیگیری اجرای نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد است.

وی با بیان اینکه بعد از تصویب نامه هیات وزیران حکم بنده را صادر کردند، گفت: در این حکم ۱۲ ماموریت متفاوت و سنگین به بازرسی ویژه محول شد که یکی از مهمترین آنها پیگیری نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد است.

 نماینده ویژه رییس جمهور در امر مبارزه با فساد با تاکید بر اینکه یکی از دلایل بروز فساد در دستگاه‌های اجرایی عدم شفافیت کارکردها و فعالیت های دستگاه های اجرایی است، گفت: که شخص رییس جمهور‌ تاکید ویژه‌ای روی این مسئله داشت که یک نمونه آن در شرکت‌های دولتی است که قانون انتشار آزاد و دسترسی آزاد به اطلاعات برای عموم مردم و دستگاه های ناظر است و این مسئله به جد پیگیری شد.

درویشیان تصریح کرد: بر اساس این اصل تمام دستگاه های دولتی موظف شدند که طبق قانون تمام صورت های مالی و سود و زیان، پاداش ها و عملکردشان را در سامانه های مربوطه (کودال) منتشر کنند.

وی در مورد میزان دسترسی آزاد به اطلاعات در کل سیستم های دولتی گفت: بیش از ۸۰ درصد این موضوع محقق شده است؛ فقط برخی از شرکت ها به دلیل محرمانگی اطلاعات شان طبق قانون، امکان انتشار اطلاعات ندارند.

نماینده ویژه رییس جمهور در امر مبارزه با فساد عنوان کرد: هم ما هم دستگاه های اجرایی با جدیت پیگیری کردند و در سامانه های مربوطه اطلاعات دستگاه های دولتی بارگذاری شد و طبق قانون اکر کسی اطلاعات شرکتی را درخواست کند، آن شرکت موظف است آن اطلاعات را در اختیار شخص درخواست کننده بگذارد.

وی با بیان اینکه اگر مدیر یک دستگاهی از انتشار اطلاعات استنکاف کند، قابل تعقیب است، افزود: این تخلف است و در قانون دسترسی آزاد به اطلاعات شرکت های دولتی پیش بینی شده است.

نماینده ویژه رییس جمهور در امر مبارزه با فساد درباره سازوکار این سازمان جهت پیشگیری از فساد تصریح کرد: برخی از اصول ۱۲ گانه تعریف شده دقیقا در راستای پیشگیری از وقوع جرم و تخلف است که یکی از آن ها شفافیت است.

وی در بخش دیگری درباره سامانه های جامع تجارت، گفت: سامانه های جامع تجارت بسیار مهم و از ابر سامانه های کشور است، بسیاری سازمان ها وظایف خود را انجام داده و برخی در حال تکمیل هستند، اگر این سامانه کامل شود بسیاری از فسادها از بین می رود و امیدواریم این سامانه به زودی تکمیل شود.

وی تاکید کرد: سامانه مربوط به صدور مجوزها که البته قانون مجلس بوده، یک کار بسیار بزرگ است که دولت با قدرت آن را اجرا کرده و تا کنون ۱۴۰۰ مجوز در این سامانه صادر شده است. کار در این سامانه به این شکل است که مهلتی گذاشته شده و اگر در فرصت تعیین شده سازمان مربوطه پاسخ ندهد، خود به خود مجوز صادر می شود.

درویشیان ادامه داد: یکی از بسترهای فساد نبودن سامانه‌ها و دولت الکترونیک است که دولت این مسئله را دارد با جدیت دنبال می‌کند.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد درباره راه اندازی گشت ارشاد مدیران گفت: این وظیفه را آقای رئیس جمهور به بنده سپردند و کار به این شکل است هر جا نیازی باشد که ارشادی برای جلوگیری از فساد انجام شود، یا اقدامی برای مبارزه با فساد صورت گیرد، این کار انجام شود.

وی گفت: در این زمینه صدها مورد از سوی رئیس جمهور، مسئولان و مردم مطرح شده که در این زمینه ما ورود و پیگیری کردیم و اقداماتی که نیاز بود صورت گرفت. مانند بحث آزادسازی سواحل که ما پیگیری کردیم و دیدیم دستور رئیس جمهور در این زمینه اجرا شده است.

درویشیان در بخش دیگری از سخنانش گفت: معتقدم فساد سیستمی نداریم ولی چون در برخی موارد خلاءهایی برای فساد وجود دارد ممکن است شاهد فسادهایی باشیم که دولت این کار را با جدیت دنبال می کند.

تکمیل می شود…




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *