» آخرین اخبار » گیلان » پرهیز از عملکرد جزیره‌ای در طراحی برنامه‌های تفریحی سواحل

پرهیز از عملکرد جزیره‌ای در طراحی برنامه‌های تفریحی سواحل

اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان امام جمعه بندرانزلی گفت: باید یک طرح و برنامه جامع و خلاقانه نسبت به مقوله تفریح و سرگرمی در سواحل داشته باشیم و اگر این مجموعه را طراحی نکنیم و جزیره‌ای عمل شود قطعا موفق نخواهیم شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس‌الدین در گردهمایی یک روزه مسئله شناسی فرهنگی اجتماعی سواحل که به همت دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور در منطقه آزاد انزلی برگزار شد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی وقتی محقق شد و نظام اسلامی در کشور شکل گرفت قرار بر این بود که در همه بخش‌ها خصوصا در جهان اسلام الگوی بشریت باشیم.

وی افزود: متاسفانه روند دولت‌ها و مدیریت‌ها که با نگرش‌های عموما غیر انقلابی و لیبرالی در تصدی کارهای اجرایی قرار گرفتند بیشتر کارها خصوصا در حوزه فرهنگ و حوزه مسائل اجتماعی تقلیدی و کپی‌برداری از کشورهای غربی و غیر دینی است.

امام‌ جمعه بندرانزلی با اشاره به اینکه فلسفه شکل گیری مناطق آزاد این بود که از خروج ارز و مسافر به کشورهای دیگر جلوگیری شود، تصریح کرد: اگر بخواهیم رسالت اسلامی و انقلابی خودمان را حفظ کنیم باید از توسعه تقلیدی خصوصا در مسایل گردش و تفریح خارج شویم.

حجت‌الاسلام شمس‌الدین تصریح کرد: در وهله اول باید یک طرح و برنامه جامع و خلاقانه نسبت به مقوله تفریح و سرگرمی در محدوده مجاز شرعی با دید باز در سطح کشور و در سواحل داشته باشیم و اگر این مجموعه را طراحی نکنیم و جزیره‌ای عمل شود قطعا موفق نخواهیم شد.

وی افزود: وقتی موفق می‌شویم که یک طراحی جامع داشته باشیم، وظایف همه دستگاه‌ها اعلام و ابلاغ شود تا نیازهای فرهنگی، اجتماعی و تفریحی و همه ابعادی که باید روحیه سازندگی و تربیتی داشته باشد به صورت جامع دیده شود.

ضرورت تقویت غنای فرهنگی سواحل در ارتباط با کشورهای همسایه

علی اوسط اکبری مقدم، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز، اظهار کرد: در کشور بیش از ۵۵۰۰ کیلومتر سواحل داریم که یک چهارم آن در شمال کشور و در کرانه خزر واقع  شده است.

وی با بیان اینکه دو فعالیت عمده کشاورزی و گردشگری در این پهنه مورد توجه است، افزود: سواحل گیلان از آستارا تا کلاچای بالغ بر ۲۸۰ کیلومتر طول دارد و بیشترین تمرکز جمعیت را در این سواحل اعم از شهری و روستایی داریم.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری انزلی گفت: در سواحل شمالی بر خلاف سواحل جنوبی ارتباطات با کشورهای همسایه را کمتر شاهد هستیم.

اکبری مقدم در خصوص مزایا و معایب ارتباط با کشورهای حاشیه سواحل تصریح کرد: می توان از دو منظر این مسئله را مورد توجه قرار داد اول در حوزه اجتماعی و اقتصادی پتانسیل های خودمان را به تمام دنیا منتقل کنیم ولی از طرف دیگر این یکی از مسیرهای تهاجم فرهنگی است.

وی افزود: اگر بتوانیم غنای فرهنگی را استوار نگه داریم می توانیم در تمام عرصه‌ها بسیار موفق عمل بکنیم که این مسئله در طراحی برنامه‌های مرتبط با ساحل نیز باید مورد توجه باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: در سال های اخیر مدیریت یکپارچه سواحل تدوین و ابلاغ شده ولی هنوز به نحو احسن اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه در ایام تعطیلات نوروز یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در طی ۱۶ روز در منطقه آزاد انزلی حضور داشتند، افزود: این رقم در مقایسه با قشم که طبق آمار ۸۸۰ هزار نفر گردشگر داشتند، عدد بزرگی است.

اکبری مقدم با بیان اینکه در برنامه‌ریزی برای طرح‌های مرتبط با ساحل مشارکت همه دستگاه‌های فرهنگی و مردم را لازم داریم، گفت: با مشارکت مردم می توانیم نتایج خوبی به دست بیاوریم.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×