» آخرین اخبار » گیلان » لزوم توجه به فرهنگ بومی و محلی سواحل در برنامه‌ریزی‌های کلان فرهنگی

لزوم توجه به فرهنگ بومی و محلی سواحل در برنامه‌ریزی‌های کلان فرهنگی

اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان مدیرکل فرهنگی مناطق آزاد کشور، با اشاره به اینکه هویت بومی و محلی موضوع مشترک همه سواحل است، گفت: همه این ها غنای کافی و لازم را دارند و به نظر می‌آید برای هر اقدام فرهنگی اگر به بسط و گسترش و تقویت این موضوع بپردازیم با یک فرهنگ غنی روبرو هستیم که خودش می تواند از خودش در مقابل هرگونه مداخله ای حتی مداخله منفی محافظت کند.

صالح احمدی در گردهمایی یک روزه مسئله شناسی فرهنگی اجتماعی سواحل که در منطقه آزاد انزلی برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر هشت منطقه آزاد در کشور به صورت رسمی فعالیت دارد و هفت منطقه آزاد نیز در دست تاسیس داریم و وقتی اسم مناطق آزاد می‌آید برای همه کیش و قشم تصور می‌شود؛ در حالی که مناطق آزاد فقط اینها نیستند.

وی با اشاره به اینکه برخی مناطق آزاد از ابتدا تاسیسی بودند و سواحل را در اختیار دارند که به اندازه کل جزیره است و ما با یک گستره بزرگ ساحلی درگیر هستیم، افزود: در انزلی یک بخش از ساحل را داریم که نسبت به هر کدام از این مناطق نگاه متفاوت وجود دارد.

مدیرکل فرهنگی شورایعالی مناطق آزاد کشور با بیان تفاوت نگاه در انزلی با مناطقی مثل کیش و قشم گفت: در مناطق تاسیسی مثل کیش و قشم تفاوت تصمیم گیری و برنامه ریزی خواهد بود و بر همین اساس رفتارهای حاکمیتی متفاوت است تا در مناطق ساحلی که وجود داشتند، مناطق آزاد در آن به وجود آمده است.

احمدی با تاکید بر اینکه رفتار های حاکمیتی در این ها متفاوت است و ما باید مسائل را با در نظر گرفتن این تفاوت ها لحاظ کنیم، تاکید کرد: در بعضی سواحل باید سرعت عمل در تصمیم‌گیری را بالا ببریم و در بعضی سواحل لازم است ارتباطات را گسترش دهیم.

وی افزود: موضوعی که بین همه مناطق آزاد مشترک است هویت بومی و محلی این مناطق است که همه این ها غنای کافی و لازم را دارند و به نظر می‌آید برای هر اقدام فرهنگی اگر به بسط و گسترش و تقویت این موضوع بپردازیم با یک فرهنگ غنی روبرو هستیم که خودش می تواند از خودش در مقابل هرگونه مداخله ای حتی مداخله منفی محافظت کند.

مدیرکل فرهنگی مناطق آزاد کشور گفت: در مناطق مختلف ساحلی بومیان مناطق را داریم که با تعداد و تکثر ورود فرهنگ های دیگر تحت تاثیر قرار گرفتند زیرا به فرهنگ اصیل و بومی منطقه پرداخت لازم نشده و به حاشیه رفته است.

وی افزود: این یکی از موضوعات مهم است که در مسئله شناسی فرهنگی و اجتماعی سواحل باید مد نظر داشته باشیم و در این بین، مسائل اصلی مثل خانواده و تحکیم آن نباید کوتاهی شود و با پرداختن به موضوع اصلی فرهنگ بومی منطقه و خانواده نتایج قابل قبولی داشته باشیم.

احمدی تصریح کرد: موضوع بعدی پرداختن جدی به مسجد در همه مناطق ساحلی است زیرا مسجد به عنوان موضوعی که انقلاب ما که یک انقلاب فرهنگی است از آن برخاسته لذا باید به صورت جدی به آن بپردازیم تا بتوانیم تاثیرگذاری فرهنگی قابل رویتی داشته باشیم.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×