» دسته‌بندی نشده » نماینده پکن ایجاد “روابط با ثبات” میان چین-استرالیا را خواستار شد

نماینده پکن ایجاد “روابط با ثبات” میان چین-استرالیا را خواستار شد

اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱ 0۰


سفیر چین در استرالیا خواستار ایجاد “روابط سالم و با ثبات” بین دو کشور بعد از تجربه تنش‌های فزاینده در سال‌های اخیر شد؛ موضعی که نشان‌دهنده تداوم اتخاذ لحنی آشتی‌جویانه از سوی این سفیر پنج ماه بعد از مستقر شدنش در این سمت در کانبرا است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه بیزنس اینسایدر، شیائو کیان، سفیر چین در استرالیا در مقاله‌ای که به مناسبت پنجاهمین سالگرد ایجاد روابط دیپلماتیک دو کشور نوشت و در نشریه آسترلین فایننشال ریویو طی امروز چهارشنبه منتشر کرد، عنوان کرد: چین و استرالیا هر دو کشورهای بزرگی هستند. مردمان کشورهای ما احساساتی صمیمانه در قبال یکدیگر داشته و مشتاق به تبادل ایده‌های، مشارکت در یادگیری دو طرفه، تعمیق دوستی و جستجوی توسعه مشترک هستند.

این در حالی است که روابط استرالیا با چین، بزرگترین شریک تجاری آن، در سال‌های اخیر وخیم‌تر شده و پکن بر صادرات جو تعرفه وضع کرده و به تجار دستور داده شده که خرید کالاهایی از جمله زغال سنگ، مس و مشروبات الکلی را متوقف کنند.

این تنش‌ها بار دیگر در ماه گذشته میلادی هنگامی که چین یک پیمان امنیتی بحث‌برانگیز را با جزایر سلیمان، کشوری جزیره ای در اقیانوس آرام امضا کرد، جرقه زد؛ اقدامی که می‌تواند به کشتی‌های نظامی چینی اجازه دهد بندر امنی در فاصله تنها ۲۰۰۰ کیلومتری (۱۲۰۰ مایلی) از خط ساحلی استرالیا داشته باشند.

شیائو کیان از زمان ورودش به عنوان سفیر به کانبرا گفته است که می‌خواهد روابط را “به مسیر درست بازگرداند” و موافقت کرد که با ماریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا به جهت برگزاری مذاکراتی در بلندپایه‌ترین سطح تماس عمومی بین این دو کشور در مدت حدود دو سال گذشته، از زمان تعلیق  روابط در سطح وزیران توسط پکن، ملاقات کند.

سفیر چین در این مقاله گفت: تاریخ ثابت کرده است که چین و استرالیا به طور کامل قادر به دستیابی به هماهنگی در تنوع، جستجوی زمینه‌های مشترک در حین حل اختلافات و تبدیل شدن به الگوی نمونه‌ای از همزیستی مسالمت‌آمیز همراه با همکاری برد-برد بین کشورهایی با سنت‌های فرهنگی، نظام‌های سیاسی و مراحل توسعه متفاوت هستند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×