» دسته‌بندی نشده » سدسازی های بی رویه ترکیه منطقه را دچار گرد و غبار کرده است

سدسازی های بی رویه ترکیه منطقه را دچار گرد و غبار کرده است

اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۱ 0۰


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در نشست علنی امروز سه شنبه ۲۰ اردیبهشت مجلس در سوال از وزیر خارجه اظهار داشت: سوال من از وزیر خارجه در خصوص سدسازی های بی رویه ترکیه بر روی آب های ورودی به رودخانه های دجله و فرات و ارس است.

وی افزد: وزیر خارجه فقط اوضاع فعلی را توضیح دادند نه اقدامات غیر قانونی ترکیه را؛ سدسازی های بی روبه ترکیه، شامل احداث ۲۲ سد بر سرشاخه های دجله و فرات بوده است که عراق و سوریه و ایران را دچار گرد و غبار می کند.

نماینده مردم مهاباد عنوان کرد: رودخانه دجله و فرات که در عراق به هم می رسند هر دو از ترکیه سرچشمه می گیرند.

محمودزاده ادامه داد: حجم سدهای احداث شده به ۱۲۰ میلیارد متر مکعب می رسد، سد آتاتورک که ۷۵ درصد آب فرات را ذخیره می کند.

محمودزاده گفت: موضوع سوال بنده از وزیر خارجه سدسازی های بی رویه بر خلاف عرف بین الملل ترکیه بر روی آب های بین المللی و به ویژه روی رودخانه های دجله و فرات و ارس است.

وی تاکید کرد: برخی از صحبت های وزیر خارجه در جلسه قبلی ارتباطی به موضوع سوال من نداشت. آقای عبداللهیان مثل اینکه مسئولیتی در رابطه با آب های مرزی ندارد و فقط اوضاع فعلی را توضیح دادند نه اقدامات غیر قانونی گذشته ترکیه را.

نماینده مردم مهاباد بیان داشت: در رابطه با سدسازی های غیر قانونی های ترکیه در قالب دو پروژه سدسازی با نام های گاپ و داپ. می توان گفت پرژه گاپ شامل احداث ۲۲ سد و ۱۳ نیروگاه های برقی و آبی بر روی سرشاخه های دجله و فرات بوده که با بهره برداری از این سدها ایران و عراق و سوریه را دچار گرد و غبار می کند.

وی افزود: رودخانه دجله و فرات که در عراق به هم می رسند، هر دو از ترکیه سرچشمه می گیرند؛ در پروژه گاپ  ۸ سد مستقیماً روی فرات و ۶ سد روی دجله در حال احداث یا احداث شده است که حجم سدهای احداث شده ترکیه بر روی دو رودخانه مذکور به ۱۲۰ میلیارد متر مکعب می رسد.

محمودزاده تصریح کرد: سد آتاتورک که ۷۵ درصد آب فرات را ذخیره میکند با ظرفیت ۵۰ میلیارد متر مکعب معادل ۶۵۰ سد ایران ظرفیت دارد. 

وی تاکید کرد: نگرانی دیگر این است، ترکیه به جز دو سد آتاتورک و ایلی سو که ورود آب دجله فرات را به نصف کاهش داده است، درحال احداث سد دیگری است که خطر آن بسیار بیشتر است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس عنوان کرد: ترکیه عامل اصلی شکل گیری ریزگردها در منطقه است، که متاسفانه ترکیه خود را مالک دجله و ارس می داند.

وی اشاره کرد: انفعال و ناتوانی دولت های ایران و عدم شناخت آنان از حق آبه کشور باعث تهدید اکو سیستم کشور شده است.

انتهای پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *