» آخرین اخبار » گیلان » پیش‌بینی نشاء ماشینی برنج در ۷۵ درصد از شالیزارهای رشت

پیش‌بینی نشاء ماشینی برنج در ۷۵ درصد از شالیزارهای رشت

اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۱ 1۰


ایسنا/گیلان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: مکانیزاسیون از دیگر راهکارهای کاهش هزینه تولید برنج است و امسال برنامه داریم در ۷۵ درصد از شالیزارهای نشاء به صورت ماشینی انجام شود.

مسعود اسدی پرور در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه شهرستان رشت بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور است و در حال حاضر در بیش از ۴۰ هزار هکتار از این شالیزارها شخم اول زده شده است، افزود: برای مدیریت در مصرف آب تولید برنج برای شخم اول از آب های موجود در آب بندان ها و آب های سطحی استفاده شد.

اسدی پرور ادامه داد: شهرستان رشت بیش از ۶۲ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و در بیش از ۷۰ درصد از این اراضی خزانه گیری انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: مکانیزاسیون از دیگر راهکارهای کاهش هزینه تولید برنج است و امسال برنامه داریم در ۷۵ درصد از شالیزارها نشاء به صورت ماشینی انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: در ۲۵ درصد مابقی شالیزارها نشاء برنج به صورت دستی و توسط زنان پرتلاش گیلان انجام می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون در ۲۰۰هکتار از شالیزارهای رشت نشاء انجام شده است، خاطرنشان کرد: برای بانوان نشاء کاری که بیکار شده اند صندوق زنان خرد تشکیل شده است و اخیرا زنان مشاغل خانگی نظیر شامل گلیم بافی و پرورش قارچ و … را جایگزین نشاء کاری کرده اند.

اسدی پرور به کاهش قیمت کود اشاره کرد و گفت: این کاهش قیمت موجب خواهد شد که فقر خاک اراضی شالیزاری جبران شود و مانند سال گذشته عملکرد تولید محصول در شالیزارها پیش نیاید.

انتهای پیام  



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×