» آخرین اخبار » سیاست » دولت مستقل فلسطین تشکیل خواهد شد

دولت مستقل فلسطین تشکیل خواهد شد

اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۳ 1۰


هانی‌زاده کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل اظهار کرد: اقدام اخیر مجمع عمومی سازمان ملل در رابطه با شناسایی فلسطین به عنوان یک دولت مستقل در سازمان ملل یک اقدام کاملا دقیق و مبتنی بر قوانین است.

وی ادامه داد:‌ به اعتبار آن که که توافقنامه اسلو در سال ۱۹۹۳ صراحت دارد که باید یک دولت مستقل فلسطینی تا سال ۲۰۱۵ در اراضی اشغالی تاسیس شود، ۹ سال از این قرار و تصمیم گذشته و هنوز این دولت شکل نگرفته است، بنابراین هم سازمان ملل و هم جامعه جهانی مسئولیت مهمی در قبال دولت فلسطین دارند.

هانی زاده با اشاره به اینکه اقدامی که صورت گرفته مبتنی بر قوانین است، افزود: تصمیم مجمع عمومی جنبه اجرایی ندارد، اما شورای امنیت باید به اتفاق آرا و بدون وتوی هر یک از ۵ کشور دارای حق وتو این مصوبه را اجرایی کند و به عضویت کامل فلسطین رای دهد.

هانی زاده بیان کرد: درخصوص اینکه نتانیاهو از این اقدام جلوگیری خواهد کرد، باید بگویم چنین قدرتی در اختیار نتانیاهو نیست و اگر شورای امنیت تصمیم‌گیری کند و رای بدهد این رای لازم اجرا است و اسرائیل باید تن در دهد.

کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: با وجود آن که آمریکا بار‌ها مسئله عضویت فلسطین در سازمان ملل و تشکیل دولت مستقل را در شورای امنیت وتو کرده به نظر نمی‌رسد در این شرایط اجازه تشکیل دولت فلسطینی را دهد.  

وی گفت: تکیه نتانیاهو بر آمریکا است که تمام قعطنامه‌ها مبنی بر تشکیل دولت مستقل فلسطینی را در شورای امنیت وتو می‌کند. الان نتانیاهو و کابینه اش به دلیل نقض قوانین بین المللی و نسل کشی در غزه به شدت در انزوا هستند و به همین دلیل او به عنوان منفور ترین چهره در جامعه بین‌المللی تلقی می‌شود.

هانی زاده افزود: نتانیاهو به هیج وجه به قوانین بین المللی پایبند نیست، اما روزی خواهد رسید که دولت مستقل فلسطین تشکیل خواهد شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×