» دسته‌بندی نشده » قاهره دستپاچه و نگران از خشم آمریکا، وزیر خارجه‌اش را به واشنگتن فرستاد

قاهره دستپاچه و نگران از خشم آمریکا، وزیر خارجه‌اش را به واشنگتن فرستاد

فروردین ۲۴, ۱۴۰۱ 0۰


یک رسانه عربی در گزارشی به سفر عصر دوشنبه وزیر خارجه مصر به آمریکا اشاره کرد و نوشت که هدف اصلی این سفر کاهش تنش بوجود آمده در روابط قاهره و واشنگتن است.

به گزارش ایسنا، روزنامه العربی الجدید در گزارشی نوشت: برخی منابع دیپلماتیک مصری اعلام کردند که سفر سامح شکری، وزیر خارجه مصر به واشنگتن که شامگاه دوشنبه آغاز شد در راستای تلاش برای جلوگیری از تنش به وجود آمده در روابط دو کشور در دوره کنونی است اما مساله مرگ مرموز ایمن هدهود، پژوهشگر مصری در یک بیمارستان روانی تقریبا بعد از گذشت یک ماه از بازداشتش در سوم فوریه، بیش از هر موضوع دیگری خودنمایی می‌کند.

این منابع در گفت وگو با العربی الجدید اعلام کردند: در پی برخی مواضع منفی اتخاذ شده علیه قاهره، سامح شکری قرار است در این سفر با برخی نمایندگان تاثیر گذار در کنگره آمریکا دیدار کند. علاوه بر این پرونده دیگری متعلق به اسلحه و تجهیزات نظامی مصری مطرح است که موعد اصلاح و تعمیر آن ها رسیده است و قرار بود به آمریکا ارسال شوند تا کار تعمیر آن ها انجام شود و برخی تجهیزات جنگی دیگر به قطعات یدکی نیز نیاز داشتند.

این منابع می گویند: مسئولان وزارت دفاع مصر از سهل انگاری طرف آمریکایی در پاسخ به مکاتبات آن ها در خصوص تعمیر این تجهیزات و گرفتن قطعات یدکی نظامی غافلگیر شدند و آمریکایی‌ها بعد از آن اعلام کردند که باتوجه به انشغالات واشنگتن در جنگ روسیه و اوکراین، این مساله در وقت کنونی قابل اجرا نیست و انجام این کار به زمان دیگری موکول خواهد شد. 

از پاسخ سرد آمریکا، قاهره بعدها متوجه شد که کنگره این کشور موضعی علیه مصر اتخاذ کرده است و بلافاصله سامح شکری، وزیر خارجه مصر راهی واشنگتن شد تا به این مساله پایان دهد زیرا با توجه به شرایط اقتصادی حساس مصر در مرحله کنونی، قاهره هیچ تمایلی به اختلافات با دولت آمریکا ندارد.

منابع مصری در ادامه تاکید کردند که موضع نمایندگان آمریکا علیه قاهره دلایل مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها موضع مصر درخصوص جنگ روسیه و اوکراین و عدم اتخاذ موضع شفاف از سوی این کشور در حمایت از ائتلاف غرب علیه روسیه است.

پیش از این برخی منابع دیگر در گفتگو با این روزنامه از به وجود آمدن بحران دیپلماتیک میان قاهره و واشنگتن درپی دیدار جاناتان کوهن، سفیر آمریکا در مصر و عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر یک روز قبل از رای گیری مجمع عمومی سازمان ملل در دوم مارس برای محکوم کردن اقدام نظامی روسیه در اوکراین، خبر داده بودند.

از سوی دیگر برخی منابع دیپلماتیک می‌گویند که از دیگر دلایل مواضع ضد مصری گنگره آمریکا ” نادیده گرفتن مطالبات حقوقی برخی کمیته های کنگره از سوی دولت مصر است که این مطالبات به واسطه وزارت خارجه آمریکا انجام شده بود”.

این مطالبات به بازداشت برخی فعالان سیاسی مصری که نظام مصر از سال ۲۰۱۳ آن را به عنوان یک مجازات و به طور گسترده به کار می‌گیرد و رفتار خشونت آمیز با بازداشت شدگان مربوط می‌شود.

همچنین لیست مطالبات حقوقی آمریکا شامل نام چهار فرد با تابعیت آمریکایی است که به دلایل سیاسی در زندان های مصر به سر می‌برند و قرار است که سامح شکری در دیدار با نمایندگان آمریکایی توضیحاتی در این خصوص ارائه دهد.

از سوی دیگر برخی منابع آگاه مصری می‌|گویند که سامح شکری بر این باور است که مساله مرگ ایمن هدهود، پژوهشگر مصری واکنش مسئولان آمریکایی که قرار است در واشنگتن با آن ها دیدار کند را به دنبال خواهد داشت.

این منابع می گویند: قضیه هدهود شبیه به قضیه قتل جولیو ریجینی، دانسجوی ایتالیایی در مصر است که در تاریخ ۲۵ ژانویه ۲۰۱۶ ناپدید و جسد وی در سوم فوریه در یک منطقه صحرایی در قاهره پیدا شد.

به همین دلیل مساله هدهود نظر دولت‌ها، نهادها و موسسات غربی از جمله آمریکا را به خود جلب کرد.

دولت مصر در حال خاضر بیشتر از هجوم غرب به قاهره درخصوص پرونده‌های حقوق بشری نگران مساله مرگ هدهود است زیرا این امر چهره مثبت نظام مصر در زمینه حقوق بشر نزد کشورهای غربی که دولت مصر برای اثبات آن تلاش می کند را مورد هدف قرار می‌دهد.

این منابع تاکید کردند: بیانیه اخیر شورای ملی حقوق بشر مصر مبنی بر اینکه “تحقیقات دادستانی درخصوص مرگ دکتر ایمن هدهود را با دقت پیگیری می‌کند” و همچنین اظهارات مشیره خطاب، رئیس این شورا در این خصوص در راستای کاهش شوک این رخداد و کارتی برای طفره رفتن در مواجهه با این قضیه است.

برخی منابع ویژه مصری پیش از این تاکید کرده بودند که دولت مصر تا به این لحظه مطالبات دولت جو بایدن را برآورده نکرده به همین دلیل واشنگتن تصمیم گرفت که کمک‌های نظامی به میزان ۱۳۰ میلیون دلار را به مصر ندهد. این منابع می‌گویند که موضوع آزادی ۱۶ فرد بازداشت شده در مصر مساله مشهوری است و در یکی از جلسات کمیته‌های کنگره مورد بحث و بررسی قرار گرفت و این امر یکی از شروط آمریکا برای دادن کمک‌های نظامی است. از نام‌های موجود در لیست این بازداشتی ها می‌توان به عبدالمنعم ابوالفتوح، رئیس حزب “مصر قوی” و نامزد پیشین ریاست جمهوری و علا عبدالفتاح، فعال سیاسی مصری و همچنین بازداشتی های “قضیه امل” که روزنامه نگار و وکیل و فعال سیاسی هستند، اشاره کرد. در این راستا لازم به ذکر است که خانواده علا عبدالفتاح روز دوشنبه اعلام کردند که وی تابعیت انگلیسی گرفته است.

این منابع خاطرنشان کردند که دستیابی عبدالفتاح به تابعیت انگلیسی گامی در راستای آزادی وی است به شرطی که تابعیت مصری از وی سلب شود، همانگونه که محمد سلطان، فعال سیاسی آمریکایی -مصری به حبس ابد محکوم بود و پس از سلب تابعیت مصری از وی، آزاد شد و به آمریکا رفت. همچنین رامی شعث، فعال سیاسی مصری -فلسطینی نیز همین کار را انجام داد و تابعیت مصری از وی سلب شد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که سامح شکری، قرار است با مسئولانی از صندوق بین المللی پول نیز دیدار کند و درخصوص مساله کمک های فوری به کشورهای آسیب دیده از جنگ روسیه و اوکراین با آن‌ها رایزنی کند زیرا این جنگ تاثیر منفی بر بخش انرژی و امنیت غذایی مصر گذاشته است و این کشور ۸۰ درصد از گندم خود را از روسیه و اوکراین وارد می کند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×