» آخرین اخبار » گیلان » فقدان زیرساخت مناسب رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس گیلان/آموزش شتابزده حضوری با چه تضمینی؟

فقدان زیرساخت مناسب رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس گیلان/آموزش شتابزده حضوری با چه تضمینی؟

فروردین ۱۴, ۱۴۰۱ 0۰


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، امروز هم‌زمان با سراسر کشور، مدارس استان گیلان برای بار دوم در سال تحصیلی جدید البته با عزمی راسخ‌تر از گذشته، بازگشایی شدند. 

متولیان آموزش‌وپرورش استان گیلان مدعی هستند حدود ۹۰ درصد دانش‌آموزان از کلاس‌های حضوری که ستاد ملی کرونا آموزش حضوری و چهره به چهره را الزامی‌کرده، استقبال کرده و اول سالی، روی خوش به آموزش نشان داده‌اند. 

در حال حاضر «شاد» نظام آموزشی نیز برچیده شده و تنها را برای ادامه آموزش، آموزش حضوری است. دولت با برچیدن شبکه آموزش مجازی دانش‌آموزان پل پشت سرخود را خراب و با این تصمیم ارتباط خود با دانش‌آموزانی را که قادر به کلاس حضوری نبودند را ویران کرد. 

شیوه کنونی آموزش‌وپرورش نشان می‌دهد خسران و خسارت‌های وارد به پیکره نظام آموزش در پساکرونا و حضور الزامی دانش‌آموزان کمتر از نشستن مجازی دانش‌آموزان پای آموزش حقیقی نیست. 

درعین‌حال معلمان، دانش‌آموزان و به‌ویژه خانواده‌های آن‌ها بسیار از وضعیت کنونی و اجباری کردن حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، نگران هستند و البته بسیار گله‌مندند. 

همان‌گونه که بسیاری از مادرها در شبکه شاد کنار دانش‌آموزان حضور داشتند و برایشان گاها حاضر می‌زدند، امروز شمار قابل‌توجهی از آن‌ها نیز در مدارس حضور داشتند و تلاش می‌کردند تا آموزش‌ها همچنان مجازی دنبال شود. 

بسیاری از خانواده‌ها ازجمله خانواده‌های محصلان دوره ابتدایی و پیش‌دبستان امروز همراه دانش‌آموزان خود در مدرسه حضور یافتند و به جدیت نگران سلامتی فرزندان و خانواده خود بودند. 

عدم تکمیل چرخه واکسیناسیون در بین کادر آموزش و پروش به‌ویژه معلمان، عدم تکمیل چرخه واکسیناسیون در بین دانش‌آموزان، عدم رعایت فاصله اجتماعی و احتمال استفاده نکردن از ماسک در بین ساعات آموزشی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی بود که خانواده‌های محصلان گیلانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به آن اذعان کردند. 

برخی از تصاویر در شبکه‌های مجازی نیز نشان می‌دهد پروتکل‌های بهداشتی ازجمله رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در سطح مدارس آن گونه که باید، رعایت نمی‌شود. 

برخی از کادرهای آموزشی در مدارس غیرانتفاعی گیلان نیز چند روز پیش از بازگشایی مدارس علیرغم دستور صریح ستاد ملی کرونا مبنی بر بازگشایی مدارس و الزام حضور دانش‌آموزان، در پیام‌هایی از خانواده‌ها خواستند تا استقبال یاعدم استقبال خود از آموزش حضوری را اعلام کنند که این موضوع نشان می‌دهد همچنان عزم صد درصدی برای آموزش حضوری حداقل در بین کادر آموزشی وجود ندارد. 

یکی از راهکاری موقتی در راستای توسعه فضای آموزشی در شرایط کنونی، افزایش میز و نیمکت است که اداره کل نوسازی مدارس می‌تواند هر آنچه در بساط دارد را وارد میدان کند تا دانش‌آموزان بتوانند با فراخ بیشتری در سطح کلاس‌های درس حاضر شوند. 

سه نوبته کردن کلاس‌های درس از دیگر اقداماتی است که دولت می‌توانست در این تصمیم شتاب‌زده به آن نیز فکر می‌کرد و به‌جای اینکه ۴۰ دانش‌آموز را در یک کلاس کوچک آموزش می‌داد، آن را به یک‌سوم کاهش داده و در سه نوبت آموزش می‌داد تا از این طریق سلامت دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌های تعلیم‌دهنده و تعلیم گیرنده حفظ شود. 

نکته قابل‌توجه اینکه برخی از مدارس ۵۰۰ دانش‌آموز دارند که با میز و نیمکت اضافه کردن مشکل حل نمی‌شود و این در حالی است که گیلان استانی گردشگرپذیر بوده و بهتر بود بازگشایی واحدهای آموزشی حداقل تا پیش از پایان فروردین و فروکش کردن موج احتمالی کرونا به تعویق می‌افتاد. 

البته همچنان، اقناع‌سازی دانش‌آموزان به حضور در مدارس از سوی متولیان امر در کنار تقویت آموزش و فرهنگ‌سازی رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان باید در صدر امور قرار بگیرد. 

تراکم جمعیتی دانش‌آموزان در مدارس استان نگرانی بزرگ خانواده‌ها بود که اغلب آن‌ها امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران فارس به‌ویژه در مناطق شهری به آن اعتراف می‌کردند. 

بدون شک بازگشایی شتاب‌زده مدارس تبعاتی را به بار خواهد داشت که به‌زودی آثار آن آشکار می‌شود چراکه همچنان بخشی از جمعیت هفت‌میلیون‌نفری گردشگر در استان وجود دارد و کرونای لجوج نیز در استان همچنان در حال قربانی گرفتن است. 

دستوری باز کردن مدارس از سوی ستاد ملی کرونا هزینه‌ای بسیار سنگین را به دنبال خواهد داشت و یقیناً مسئولیت‌هایی دارد که آموزش‌وپرورش به‌عنوان دستگاه مرتبط و مجری آن باید تبعات آن را بپذیرد. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *