» دسته‌بندی نشده » نفع غرب؛ بحران در اوکراین

نفع غرب؛ بحران در اوکراین

بهمن ۱۶, ۱۴۰۰ 0۰


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ادوارد یوروچنکو» استاد دانشگاه، فیلسوف و تحلیل‌گر مسائل سیاسی معتقد است، غربی‌ها در بحران اوکراین منافع خود را دنبال می‌کنند و اوکراین باید به‌عنوان کشوری مستقل برای برون‌رفت از بحران، مانند تجربه ایران بر حاکمیت ملی تکیه کند.

این تحلیل‌گر اوکراینی در مصاحبه با فارس گفت: «به نظر من اعتماد به متحدین غربی درست نیست زیرا صحبت از وجود چنین چیزی به‌عنوان یک کلیت دشوار است. حتی به وضعیت کنونی نگاه کنید. آلمان به‌عنوان یک متحد غربی روابط کینه‌توزانه‌ای با اوکراین داشته و با روسیه همکاری‌های مشترک دارد. فرانسه دیگر متحد غربی، بی‌طرف است زیرا نمی‌خواهد با روسیه نزاع کند اما در آفریقا و غرب آسیا با روس‌ها تضاد منافع دارد».

یوروچنکو افزود: «انگلیس به‌عنوان یک متحد، از اوکراین به‌خوبی حمایت می‌کند و برای ما تسلیحات نظامی ارسال می‌کند. اما چرا انگلیس این کار را می‌کند؟ زیرا به‌دنبال منافع خود با متحدین غربی و حتی فراتر از اروپای غربی است، به این معنی که ائتلاف اروپای شرقی خود را می‌خواهد، ائتلافی انگلیسی در منطقه بر ضد روسیه و به‌طور غیرمستقیم علیه اتحادیه اروپا و بروکسل».

به‌نظر من اعتماد به متحدین غربی درست نیست. آن‌ها منافع خود را در نظر دارند و غرب دیگر وجود ندارد.

 

او در ادامه گفت: «آمریکا هم به ما کمک کرد. اما چرا ایالات متحده به ما کمک می‌کند؟ زیرا [جو] بایدن به‌خاطر کمک نکردن به اوکراین در داخل مورد انتقاد بود. آن‌ها درگیر مسائل سیاسی داخلی خودشان هستند. بنابراین می‌بینید که همه کشورهای غربی منافع خودشان را در نظر دارند. ما نمی‌توانیم به غربی‌ها اعتماد کنیم زیرا غرب دیگر وجود ندارد».

 

 

یوروشنکو در پاسخ به سوالی درباره جدیت قصد روسیه برای حمله به اوکراین گفت: «فکر می‌کنم که متأسفانه احتمال شروع جنگ بیش از پنجاه درصد است اما می‌توان به‌وضوح دید که روسیه منابع لازم برای تصرف کامل اوکراین را ندارد. آن‌ها از نظر فیزیکی این تعداد نیروی نظامی ندارند. همگان روسیه را به‌عنوان یک کشور بسیار وسیع می‌بینند اما در حقیقت از نظر نسیت جمعیت به وسعت تفاوت چندانی بین روسیه و اوکراین وجود ندارد».

احتمال وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین بالای پنجاه درصد است اما روسیه منابع لازم برای تصرف کامل اوکراین را ندارد

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که ترکیه در این بحران چه جایگاهی دارد گفت:‌ «ترکیه می‌خواهد نقش میانجی بین اوکراین و روسیه بازی کند. [آنکارا] از یک نگاه بی‌طرف است چون روابط خوبی با روسیه دارد. آن‌ها از روسیه تسلیحات خریداری می‌کنند. دو کشور در زمینه ساخت نیروگاه هسته‌ای پروژه‌های مشترکی داشته و گردش مالی بالایی بین آن‌ها وجود دارد».

این استاد دانشگاه اوکراینی افزود: «از سوی دیگر آن‌ها (ترکیه) به اوکراین پهپاد نظامی “بیرق‌دار” می‌فروشند و به ظاهر اعلام داشتند که از حاکمیت ما بر کریمه حمایت می‌کنند و با اوکراین هم روابط خوب اقتصادی خوبی دارند. اما یک‌سری مشکلات نیز وجود دارد. ترکیه به‌دنبال تمایلات خود است. مواضع نئو عثمانی [رجب طیب] اردوغان نشان می‌دهد ترکیه اوکراین را به‌عنوان منطقه مورد علاقه خود می‌بیند. در واقع آن‌ها دوست دارند شبه‌جزیره کریمه خود را ببینند نه اوکراینی یا روسی. این مسئله اثر خود را بر روابط در این مثلث اوکراین، روسیه و ترکیه می‌گذارد».

تمایلات نئوعثمانی اردوغان بر مواضع ترکیه درقبال اوکراین تأثیرگذار است

 

یوروشنکو درباره را‌ه‌حل برون‌رفت از بحران فعلی گفت: «اوکراین باید تنها راه ممکن را انتخاب کند. این مسیر نه شرق و نه غرب است بلکه حاکمیت ملی است. تجربه ایران برای ما بسیار جذاب است. چون ایران “نه شرقی نه غربی، حاکمیت مستقل” را اعلام کرد و طی چهل سال گذشته دستاوردهای زیادی به‌دست آورد. باید به این نکته توجه داشت که ایران در برابر قدرت‌های بزرگ مقاومت کرد. در دهه هشتاد میلادی ایران نه فقط در برابر آمریکا بلکه در مقابل شوروی سابق و ناتو هم ایستادگی کرد».

این تحلیل‌گر اوکراینی تصریح کرد: «وقتی با یک شیر مذاکره می‌کنید، می‌توانید با او در موضع برابر یا موضع ضعیف‌تر مذاکره کنید. ایران ده‌ها سال است که مانند شیر رفتار می‌کند. ایران اکنون یکی از بازیگران کلیدی در غرب آسیا، آسیای مرکزی و حوزه قفقاز است. ایران در حال حاضر در مرکز اوراسیا بر فرایندهای جهانی تأثیرگذار است».

تجربه ایران برای ما بسیار جذاب است و می‌توانیم مانند ایران که بازیگر کلیدی منطقه است، در اروپای شرقی نقش‌آفرینی کنیم

یوروشنکو در جمع‌بندی سخنانش گفت: «اوکراین مستقل می‌تواند از نظر توانایی‌ها و منابع با ایران ارتباط برقرار کند. افزون بر این همان‌گونه که ایران نقش مهمی در منطقه غرب آسیا دارد، اوکراین هم می‌تواند به‌عنوان یک کشور مهم در اروپای شرقی نقش‌آفرینی کند».

انتهای پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *