» دسته‌بندی نشده » رویکرد “گام به گام” آمریکا در قبال کره‌شمالی

رویکرد “گام به گام” آمریکا در قبال کره‌شمالی

آذر ۲۷, ۱۴۰۰ 0۰


مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد، دولت کنونی واشنگتن یک رویکرد “گام به گام” را برای خلع تسلیحات اتمی شبه‌جزیره کره دنبال می‌کند که یک راهکار میانه بین استراتژی‌های متفاوت دو دولت قبلی آمریکاست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین بار دیگر تاکید کرد که واشنگتن به توافق‌نامه سال ۲۰۱۸ میلادی که میان آمریکا و کره شمالی در سنگاپور حاصل شد، متعهد است؛ توافق‌نامه‌ای که خواستار خلع سلاح اتمی کامل کره شمالی در ازای تضمین‌های امنیتی آمریکا می‌شود.

سالیوان با اشاره به دولت‌های باراک اوباما و دونالد ترامپ، روسای جمهور سابق آمریکا گفت: رویکرد دولت جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی آمریکا در رابطه با کره شمالی این بود که رویکردهای دو دولت قبلی را بررسی کند و به یک راهکار میانه برسد.    

وی افزود: دولت اوباما رویکرد شکیبایی استراتژیک را اتخاذ کرد که به نظر من اساسا هیچ در ازای هیچ بود.

سالیوان در نشستی به میزبانی اندیشکده “شورای روابط خارجی” مستقر در نیویورک گفت: پس از آن، دولت ترامپ در هانوی رویکرد همه چیز در ازای همه چیز را اتخاذ کرد که یک معامله بزرگ بود.

وی تصریح کرد: اساسا تلاش و هدف سیاسی ما دستیابی به یک راه‌حل میانه از این دو رویکرد، آماده شدن برای مشارکت در دیپلماسی و انجام پیشرفت گام به گام در راستای هدف نهایی خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره است.  

ترامپ دو نشست تاریخی با کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی برگزار کرد که یکی در ژوئن سال ۲۰۱۸ میلادی در سنگاپور و دیگری در فوریه سال ۲۰۱۹ میلادی در هانوی صورت گرفتند.

در نخستین نشست آمریکا-کره شمالی در سنگاپور، پیونگ‌یانگ با خلع سلاح اتمی کامل شبه‌جزیره کره موافقت کرد، در حالی که واشنگتن با برقراری روابطی جدید با کره شمالی موافقت کرد که طبق آن ضمانت‌های امنیتی برای پیونگ‌یانگ که همچنان تحت تحریم‌های مختلف آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد، فراهم می‌کند.

سالیوان گفت: ما همچنان به صورت مستقیم و علنی به مقامات کره شمالی ابراز می‌کنیم که برای همکاری با آنها به منظور دستیابی به پیشرفتی در نکات کلیدی توافق حاصل شده از نشست سنگاپور آماده هستیم.

کره شمالی از سال ۲۰۱۹ میلادی از شرکت در مذاکرات خلع سلاح اتمی با آمریکا امتناع کرده است.

سالیوان گفت: کره شمالی همچنان پیشنهادات آمریکا را بی‌پاسخ گذاشته است. ما طی سال جاری میلادی هیچ تمایلی از سوی کره شمالی برای مشارکت در دیپلماسی مشاهده نکرده‌ایم.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×