» آخرین اخبار » گیلان » آمایش سزمین از زمین خواری و جنگل خواری جلوگیری می کند

آمایش سزمین از زمین خواری و جنگل خواری جلوگیری می کند

آذر ۲۰, ۱۴۰۰ 0۰


ایسنا/گیلان معاون دادگستری گیلان، زمین خواری و کوه خواری و جنگل خواری و ساحل خواری و… را نتیجه عدم اجرای آمایش سرزمین دانست و عنوان کرد: متاسفانه در قالب طرح های حاکمیتی شاهد از دست رفتن اراضی پر حاصل هستیم.

جان احمد آقایی در شورای برنامه ریزی و توسعه استان گیلان که در سالن غدیر استانداری گیلان برگزار شد، آمایش سرزمین را یک الگوی آزموده و موفق در کشورهای توسعه یافته دانست و اظهار کرد: این طرح در ۱۸۰ کشور دنیا اجرا شده که بسیار خردمندانه و آینده نگرانه است.

وی با بیان اینکه طرح آمایش در ایران هنوز به یک برنامه عملیاتی برای توسعه تبدیل نشده است، افزود: آمایش سرزمین اقدام به قابلیت سنجی مناطق می کند و لذا دیگر شاهد تقابل بین توسعه و زیست بوم و محیط زیست نخواهیم بود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان، زمین خواری و کوه خواری و جنگل خواری و ساحل خواری و… را نتیجه عدم اجرای آمایش سرزمین دانست و عنوان کرد: متاسفانه در قالب طرح های حاکمیتی شاهد از دست رفتن اراضی پر حاصل هستیم و ویلاسازی در اراضی کشاورزی توسط غیر بومی ها صورت می گیرد.

آقایی، شهرک سازی در اراضی زراعی را خطری بزرگ برای منابع طبیعی دانست و یادآور شد: در اجرای بوم گردی و طرح هادی خلا احساس می کنیم و لذا اجرای آمایش در سطح کشور به ویژه گیلان که هم از لحاظ اراضی ملی و هم در نظر جمعیت تراکم بالایی دارد از نان شب واجب تر است.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح حدنگار در کنار آمایش سرزمین، اضافه کرد: آمایش علاوه بر توسعه به حفظ محیط زیست کمک می کند و بسیاری از روستاها و منابع طبیعی و سواحل و جنگل های هیرکانی ما ماندگار می شود.

سید علی آقازاده، نماینده شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی نیز، عدم اجرایی شدن آمایش را موجب از دست رفتن فرصت های توسعه دانست و اظهار کرد: آمایش فرصت های موجود در یک منطقه و راهبردها را شامل می شود و لذا استان گیلان دارای فرصت ها و ظرفیت های بسیار بالای آمایشی است.

وی با اشاره به پیشرفت کند و ضعیف آمایش طی سال های اخیر در استان گیلان، افزود: متاسفانه عدم اجرای آمایش ما را با پس رفت صنعت و کشاورزی و گردشگری و محیط زیست و… مواجه کرده و لذا باید در قالب آمایش نگاه تخصصی و کارشناسی و راهبردی به ظرفیت ها داشته باشیم.

نماینده رشت در مجلس، با بیان اینکه آمایش ما را به سمت استفاده درست از فرصت های زیست محیطی هدایت می کند، گفت: منابع طبیعی و محیط زیست فرصت های آمایشی را برای استان ما رقم زده است، اما شاهد ضعف مدیریت و برنامه ریزی هستیم.

آقازاده، بی توجهی به آمایش را موجب صدمه دیدن محیط زیست دانست و خاطرنشان کرد: نه تنها در حوزه صنعت و کشاورزی دچار مشکل شدیم، بلکه پایین بودن نرخ موالید نیز محصول مشکلات اقتصادی ناشی از عدم اجرای آمایش است.

وی محیط زیست و منابع طبیعی و کشاورزی و جنگل های استان را در معرض خطر دانست و یادآور شد: باید با کمک آمایش جلوی پس رفت ها را بگیریم و ورود اجرایی و تخصصی و کارشناسی به حوزه های توسعه ای داشته باشیم.

احمد دنیامالی، نماینده شهرستان بندرانزلی نیز در ادامه، خواستار آسیب شناسی ظرفیت های گیلان در حوزه آمایش شد و اضافه کرد: متاسفانه شاهد عقب افتادن گیلان در مسیر توسعه کشور هستیم.

وی با بیان اینکه پروژه های اجرایی در گیلان باید براساس آمایش باشد؛ نه اهداف غیر کارشناسی، خاطرنشان کرد: بدون کار تخصصی و کارشناسی فقط بودجه دولت را هدر می دهیم.

نماینده بندرانزلی در مجلس، سند آمایش سرزمین استان گیلان را زمینه ساز توسعه پایدار دانست و یادآور شد: ابتدا باید ظرفیت های گیلان را بشناسیم و براساس آنان برنامه ریزی بلندمدت کنیم.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×