» آخرین اخبار » گیلان » سردرگمی شهرداری رشت در حوزه شهر خلاق خوراک یونسکو

سردرگمی شهرداری رشت در حوزه شهر خلاق خوراک یونسکو

آذر ۱۹, ۱۴۰۰ 0۰


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت در آذر سال ۹۴ خبر پیوستن شهر رشت به جمع شهرهای خلاق خوراک در یونسکو توسط سید محمدعلی ثابت‌قدم شهردار وقت، خبری شیرین و دلگرم‌کننده برای مردمان این شهر بود.

خیلی‌ها تصور می‌کردند با حضور رشت در جمع شهرهای خلاق خوراک یونسکو اتفاقات خوبی در حوزه اشتغال و درآمدزایی در رشت رقم می‌خورد و این شهر همچون شهرهای مطرح کشورهای دیگر در این عرصه ازجمله رم از ایتالیا، مونته ویدئو از اروگوئه، سالوادور برزیل و غیره به شرایط ایده آلی در صنعت غذایی و جذب گردشگر از این طریق دست پیدا می‌کند.

اما این‌گونه نشد و درنهایت تنها چیزی که در یک برهه از زمان از این برند به گوش مردمان رشت رسید، انجام سفرهای بی‌حاصل توسط برخی از متولیان این عنوان در رشت به کشورهای آسیایی و اروپایی با پرداخت هزینه‌های هنگفت از بیت‌المال بود و همچنین انجام یک سری برنامه‌های بدون بازخورد مناسب ازجمله جشنواره‌هایی که درنهایت تعداد اندکی از مردمان این شهر به‌عنوان تماشاگر برای ساعاتی در آن  حضور پیدا می‌کردند.

تا سالروز ثبت رشت در جمع شهرهای خلاق خوراک یونسکو کمتر از چند روز زمان باقی‌مانده و دوباره شاهد انجام برنامه‌های بی‌محتوا و مقطعی هستیم که یقیناً نمی‌تواند ره‌آورد خوبی برای این برند جهانی و مردمان این  شهر به همراه داشته باشد.

عنوان نادرست رونمایی از غذاهای فراموش‌شده

روابط عمومی شهرداری رشت در پنج‌شنبه هیجدهم آذرماه با دعوت از اصحاب رسانه از اجرای برنامه‌ای تحت عنوان رونمایی از غذاهای فراموش‌شده خبر داد.

با نگاهی به این عنوان  تصور می‌شد، قرار است دست‌اندرکاران این برنامه در میزی رنگارنگ، غذاهای اصیل رشت را که درگذر زمان به دست فراموشی سپرده‌شده‌اند به نمایش بگذارند، اما گویا سردرگمی شهرداری این شهر پیرامون برند “رشت شهر خلاق خوراک” تمامی نداشته باشد و بر روی میزی که تحت عنوان غذاهای فراموش‌شده در ساختمان شهرداری مرکز واقع در میدان گیل به نمایش گذاشته‌شده بود، عملاً بخش اعظمی از غذاهای به نمایش گذاشته، غذاهایی بودند که در حال حاضر نیز روزانه در منازل مردمان این شهر طبخ می‌شود.

 

کاکا (شیرینی محلی)، رشته خشکار، سمبوسه، آش رشته و غیره ازجمله غذاهایی هستند که نه‌تنها فراموش نشده‌اند، بلکه در بسیاری از دورهمی‌ها در سفره‌های مردمان خوش‌خوراک این شهر خودنمایی می‌کنند و یقیناً خیلی‌ها در ایام تعطیلات بالأخص روزهای جمعه هر هفته در ماهی‌تابه‌های پرروغن برای سرخ کردن مایه آماده‌شده کاکا و رشته‌خشکار محلی لحظه‌شماری می‌کنند.

 

نمایش غذاهای غیر رشتی و غیر گیلانی در مراسم رونمایی از غذاهای فراموش‌شده

موضوع قابل‌تأمل دیگر در مراسمی که توسط شهرداری رشت در حوزه غذا  برگزار شد، به نمایش گذاشتن غذاهای غیر رشتی و غیر گیلانی ازجمله آش دوغ، سمبوسه و غیره بود که اصالتی غیر رشتی و غیر گیلانی دارند.

یقیناً به نمایش گذاشتن غذاهای غیربومی تحت عنوان رشت شهر خلاق خوراک با اهداف شهرهای خلاق خوراک در یونسکو مطابقت ندارد و با این اقدامی که توسط شهرداری رشت انجام شد بهتر بود عنوان این مراسم به رونمایی از غذاهای فراموش‌شده و نشده گیلان تغییر نام می‌یافت.

نمایش چند غذای نیمه فراموش‌شده

نازخاتون، شیرین خورشت، تیمچه و باقالا فسنجان چند غذای دیگر، ازجمله غذاهایی هستند که نسبت به دیگر غذاهای به نمایش گذاشته‌شده در این مراسم، کمتر در منازل مردمان رشت طبخ می‌شود اما نمی‌توان به‌یقین از فراموشی آن در بین مردمان رشت سخن گفت.

دعوت از میهمان بدون حضور میزبان

روابط عمومی شهرداری رشت زمان اجرای مراسم رونمایی از غذاهای فراموش‌شده را ساعت ۱۲ روز پنج‌شنبه هیجدهم آذر اعلام کرده بود اما شهردار رشت و همچنین مدیر برنامه شهر خلاق خوراک با تأخیر بالغ‌بر یک ساعت و پس از میهمانان دعوت‌شده (اصحاب رسانه) در محل برگزاری مراسم حضور پیدا کردند که یقیناً این نوع میهمان‌نوازی با میزان همیت موضوع تطابق ندارد.

دور باطل شهرداری پیرامون شهر خلاق خوراک

حدود ۶ سال از زمان کسب عنوان رشت شهر خلاق خوراک یونسکو سپری می‌شود و با نگاهی اجمالی به عملکرد شهرداری رشت به‌عنوان متولی این امر متوجه می‌شویم که اقدام تأثیرگذاری در راستای معرفی این برند  به دیگر شهرهای کشور و جهان انجام نشده و شهرداران وقت و مدیران شهر خلاق خوراک رشت با انجام اقداماتی که هیچ عایدی برای این شهر به همراه نداشت مشغول یک دور باطل هستند.

در سال ۹۸ با تمامی مشکلات و حواشی‌هایی که در مسیر حرکت رشت شهر خلاق خوراک یونسکو اتفاق افتاد، یک‌بار دیگر این عنوان توسط یونسکو برای رشت تأیید شد و تا سال ۱۴۰۲ به رشت فرصت داده شده تا بر اساس ارزیابی‌های یونسکو پیرامون شهرهای خلاق خوراک، پیشرفت‌هایی در این حوزه کسب کند.

انتظار می‌رود شهرداری رشت و در رأس آن شهردار و مدیر برنامه‌های رشت شهر خلاق خوراک در یونسکو به‌جای پرداختن به شوآف های بدون نتیجه، نسبت به انجام برنامه‌ریزی بهتر باهدف معرفی این برند به‌تمامی کشورهای دنیا  و ایجاد فضای کسب‌وکار و تقویت بنیه اقتصادی این شهر با بهره‌مندی از این ظرفیت اقدام کنند.

انتهای پیام/۳۳۸۹




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *