» آخرین اخبار » گیلان » فرزندان میرزا مانند او به قدرت‌های خارجی نه می‌گویند/برگزاری کنگره‌ جهانی میرزای جنگلی در سال آینده

فرزندان میرزا مانند او به قدرت‌های خارجی نه می‌گویند/برگزاری کنگره‌ جهانی میرزای جنگلی در سال آینده

آذر ۱۱, ۱۴۰۰ 0۰


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، آیت الله رسول فلاحتی پیش از ظهر امروز در مراسم یادواره یکصدمین سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی و ۱۵۲ شهید طلبه و روحانی در مصلی رشت با بیان اینکه «یونس» اگرچه میرزا کوچک نام داشت اما حقیقتا میرزایی بزرگی بود و چون نام پدرش میرزا بزرگ بود او را میرزا کوچک خواندند، اظهار کرد: بعد از جنگ جهانی دوم آشفتگی و ویرانی برجوامع بشری به ویژه در ایران ما به وجود آورد و این آشفتگی تاثیرات خود را در افکار اندیشه ها و روحیات انسان‌ها گذاشت.

وی با تأکید بر اینکه در آن زمان دولت‌های فرصت‌طلب با هم جلسه گذاشته تا کشورهای ضعیف را به زعم خود تقسیم کرده و ایران جز مستعمرات آنان قرار گرفت، افزود: در رأس مبارزات قیام‌هایی در این دوره تاریخی با وجود شخصیت‌هایی از شاگردان میرزایی شیرازی و دانش آموختگان مکتب سامرا و در کنار آنان میرزایی گیلانی در مدرسه حاجی حسن صالح آباد توانستند در آن دوران آشفته حرکت نورانی کنند تا نقش استعمار را از بین برده و محو کنند.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با بیان اینکه درس آموزی میرزا در رشت نشان از جایگاه والای علمی و مذهبی در رشت بود، گفت: دنباله نهضت مشروطیت که در دنیای آن روز پیچیده بود در میرزا نمود پیدا کرد و او به عنوان قهرمان ملی برای همه تاریخ ماندگار شد.

فلاحتی با بیان اینکه میرزا پس از سپری کردن دوران علمی خود، دارای شخصیتی بالنده شد، تصریح کرد: اهداف مبارزه میرزا، اخراج بیگانگان از ایران و گیلان بود و دومین هدف میرزا نیز مبارزه با استبداد داخل، ایجاد امنیت و معنویت در میان جامعه ایرانی و گیلانی بود و چون از دل حوزه بیرون آمده و علاقه‌مند بود تا دین خدا را در میان مردم ترویج و تبیین کند.

وی با تأکید بر اینکه میرزا لباس روحانیت را از تن بیرون آورد اما از رفتار طلبگی دور نشد، خاطرنشان کرد: او پایبند این بود که قانون اسلام را در جامعه ترویج کند و با مبارزات خود همیشه موجب رعب و وحشت دشمنانش بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با بیان اینکه در طول مبارزات مردم ایران هرجا که حرکتی شروع شد اگر نگاهی مقدس و براساس آرمان‌های اسلام بود مردم حمایت کردند، گفت: در طول چند قرن اخیر هیچ مبارزه‌ای شکل نگرفت مگر در سایه قرآن و عترت و سنت ماندگار شد و رمز ماندگاری مبارزه میرزا نیز همین بود.

فلاحتی با بیان اینکه در همه نهصت‌های مقدس نیز نفوذ دشمن محسوس بوده تا با ایجاد غفلت در میان ملتها دست به غارت بزنند، تصریح کرد: امام خمینی (ره) با وجود آگاهی از توطئه دشمن، اجازه نداد تا دشمنان غفلت ایجاد کرده و دست به غارت بزنند چرا که جوانانی تربیت کرد که در میدان چون کوه راسخ هستند و امروز همانطور که میرزا به قدرت‌های خارجی نه گفت فرزندان او نیز به قدرت‌های خارجی نه می‌گویند.

وی با بیان اینکه فرزندان میرزا با تأسی از تفکر مبارزه با قدرت‌های خارجی میرزا و همچنان امام خمینی (ره) دشمن را در همه صحنه‌ها ناکام می‌کنند، افزود: امروز مفتخریم صدمین سالگرد این مرد بزرگ را برگزار کنیم و امیدواریم در سال آینده کنگره‌ای جهانی در تراز این مرد بزرگ داشته باشیم.

بازخوانی تفکرات میرزا یعنی نه به بیگانگان

استاندار گیلان نیز در این برنامه با گرامیداشت یاد و خاطره میرزاکوچک ‌خان جنگلی اظهار کرد: فرزندان دیار میرزا در این حد شناخت این روحانی مبارز را کافی نمی‌دانند، چرا که میرزا در دو جبهه استبداد داخلی و سلطه دشمنان خارجی آنقدر مقاومت کرد تا سرخود را نیز فدا کرده و دشمن نیز از سر او نیز نگذشت.

اسدالله عباسی با بیان اینکه تاریخ ثابت کرد که حق همیشه ماندنی است و میرزاکوچک نیز در تارک تاریخ ماندگار شد، گفت: باید برای شناخت بیشتر میرزا تلاش مضاعف کرد و شایسته است تا محققین و پژوهشگران حقیقت این چهره تاریخی گیلانیان را بیشتر بنشاسانند.

وی با بیان اینکه میرزا کوچک‌خان علاوه بر استبداد داخل به مبارزه با نفوذ بیگانگان پرداخت، افزود: بازخوانی شخصیت میرزا این عبرت را می‌دهد که نباید به بیگانگان اعتماد کرد.

استاندار گیلان با تأکید بر احیای روحیه انقلابی ظلم ستیزی و مبارزه با استکبار جهانی میرزا گفت: میرزا با بصیرت خود تشخیص داد که نباید به بیگانه اعتماد کرد و در این مسیر غریبانه به شهادت رسید.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *