» دسته‌بندی نشده » حمایت اعضای پارلمان اروپا از “مدافعان حقوق بشر زنان سعودی”

حمایت اعضای پارلمان اروپا از “مدافعان حقوق بشر زنان سعودی”

آذر ۹, ۱۴۰۰ 0۰


بیش از ۱۰۰ قانون‌گذار اروپایی “آزار و شکنجه مداوم مدافعان حقوق بشر زنان عربستانی” توسط مقامات سعودی را محکوم کردند. آن‌ها می‌گویند فعالانی که از زندان آزاد شده‌اند هنوز با “نقض حقوق” و “محدودیت‌های شدید” روبه‌رو هستند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه داون، اعضای پارلمان اروپا در ۲۹ نوامبر مصادف با روز “جهانی مدافعان حقوق بشر زنان” اتحاد و همبستگی خود را با فعالان حقوق بشر زنان سعودی نشان دادند.

بیش از ۱۲۰ تن از اعضای این پارلمان نامه‌ای مشترک را امضا کردند. ۸ تن از آن‌ها متعلق به اعضای پارلمان آلمان از طیف‌های سیاسی مختلف بودند.

در این نامه، قانون‌گذاران اروپایی از مقامات سعودی خواستار شدند تا “فورا” و “بدون هیچ شرطی” تمام زنانی که به خاطر “کنشگری حقوق بشر” مورد هدف قرار گرفته‌اند را آزاد کنند.

در این نامه آمده است که “به دنبال فشارهای مستمر بین‌المللی”، همه فعالان زن از جمله لجین الهذلول، نسیم الصداح و سمر بداوی که در سرکوب بزرگ سال ۲۰۱۸ دستگیر شده بودند، دیگر در زندان نیستند.

اما نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا محدودیت‌های سنگین علیه حقوق اولیه زنان که از زمان آزادی، تحت آن محدودیت‌ها قرار گرفته‌اند را محکوم کردند.

همچنین در قسمت دیگری از این نامه آمده است: این اقدامات نقض بیشتر حقوق اساسی فعالان از جمله آزادی انجمن و جنبش و آزادی بیان را در پی دارد و همچنین دست و پای فعالان را در آستانه شروع زندگی جدید پس از آزادی از زندان می‌بندد.

لجین الهذلول که به دلیل سرپیچی از ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان سعودی و مخالفت با سیستم قیمومیت مردان سعودی شناخته می‌شود، در حال حاضر همچنان با ۳ سال حبس مشروط و ۵ سال ممنوعیت سفر مواجه است.

در سال ۲۰۱۸، زنان سعودی اجازه رانندگی و گرفتن گواهینامه را به دست آوردند. در سال بعد، این کشور به زنان اجازه داد تا پاسپورت بگیرند و بدون اجازه همسر سفر کنند.

اما با این حال اعضای پارلمان اروپا “سیستم سرکوب‌گر” سعودی را محکوم کردند و معتقدند که این سیستم همچنان به زنان آسیب می‌رساند.

در قسمتی از این نامه نوشته شد: این تلاش‌ها کافی نیستند و سیستم قیمومیت مردان و قوانین نافرمانی همچنان بر تمام جنبه‌های زندگی زنان تاثیر منفی می‌گذارد.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×