» آخرین اخبار » فناوری » یک فناوری غیرتهاجمی و کم‌هزینه برای آزمایش فوری کووید-۱۹

یک فناوری غیرتهاجمی و کم‌هزینه برای آزمایش فوری کووید-۱۹

آبان ۲۲, ۱۴۰۰ 0۰


پژوهشگران چینی، یک سیستم جدید غیرتهاجمی را برای تشخیص کووید-۱۹ ابداع کرده‌اند که می‌تواند آزمایش را طی پنج تا ۱۰ دقیقه انجام دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه پکن، همه‌گیری کووید-۱۹ هنوز در بسیاری از نقاط جهان ادامه دارد و مشکلات شدید اجتماعی و اقتصادی را پدید آورده است. به همین دلیل، تشخیص سریع کووید-۱۹، موضوعی حیاتی به شمار می‌رود. با وجود این، آزمایش‌های کنونی مبتنی بر نوکلئیک اسید به اندازه کافی کارآمد نیستند و خطر ارائه نتایج نادرست را به همراه دارند که به گسترش بیشتر ویروس منجر می‌شود. بنابراین، تکیه کردن بر آزمایش نوکلئیک اسید به تنهایی، می‌تواند خطراتی را برای ایمنی و سلامت عمومی به همراه داشته باشد. بدین ترتیب، نیاز فوری به روش‌های جدید تشخیص کووید-۱۹ وجود دارد.

پروفسور “مائوشنگ یائو”(Maosheng Yao)، پژوهشگر “دانشگاه پکن”(Peking University) در چین و همکارانش، از نمونه‌برداری تنفس، تشخیص با کمک طیف‌سنجی تحرک یونی برای کروماتوگرافی گاز و مدل‌های یادگیری ماشینی، برای توسعه یک سیستم غیرتهاجمی بررسی بازدم استفاده کردند. آنها این پژوهش را با همکاری “مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری چائویانگ”(CCDC) و سایر شرکای پژوهشی انجام داده‌اند.

پژوهشگران از این سیستم برای تجزیه و تحلیل نمونه‌های تنفسی بیماران مبتلا به کووید-۱۹، بیماران مبتلا به بیماری‌های تنفسی غیر از کووید-۱۹ و کادر درمان استفاده کردند و توانستند ۱۲ نشانگر زیستی مهم مبتنی بر تنفس را شناسایی کنند. فرآیند نمونه‌برداری در این سیستم، کاملا غیرتهاجمی است، بیماران از کیسه تنفسی یک بار مصرف استفاده می‌کنند و بازدم را فقط ۳۰ ثانیه انجام می‌دهند تا فرآیند نمونه‌برداری تکمیل شود.

اجرای این سیستم به سادگی صورت می‌گیرد، به واکنش‌گرهای آزمایشی نیاز ندارد و می‌توان از آن به همراه مدل‌های یادگیری ماشینی استفاده کرد تا امکان آزمایش بیماران طی پنج تا ۱۰ دقیقه با هزینه بسیار کمتر فراهم شود.

انتظار می‌رود که این سیستم با فراهم کردن امکان نظارت فوری کووید-۱۹، نقش مهمی را در کاهش خطر انتقال این بیماری ایفا کند.

این پژوهش، در “Journal of Breath Research” به چاپ رسید.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×