» آخرین اخبار » گیلان » ۶ ماه بی‌سرپناهی؛ از فرمان امام تا امیدی که همچنان زنده است+عکس و فیلم
6 ماه بی‌سرپناهی؛ از فرمان امام تا امیدی که همچنان زنده است+عکس و فیلم

۶ ماه بی‌سرپناهی؛ از فرمان امام تا امیدی که همچنان زنده است+عکس و فیلم

شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ 0۰

به گزارش خبرگزاری فارس از فومن، انقلاب اسلامی ایران از آنجا شکوهمند و بزرگ تلقی می‌شود که نه‌تنها در ابعاد سیاسی، فرهنگی، مذهبی و یا تشکیلاتی بلکه در جزئی‌ترین مسائل جاری کشور و حتی در دورترین نقطه از جهان که صدای ناله مظلومی را بشنود، حامی مظلومان خواهد بود و دست یاری می‌دهد.

معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران با درایت پیامبرگونه و با روشی که از مولای متقیان علیه‌السلام آموخته بود، نظر و دیدگاه معظمش توسعه حکومت رانی و حکومت‌داری بر مبنای عدل‌گستری بود و به‌عنوان رهبری که سیاست‌های کلی را مشخص و مبین می‌کند، در تمامی ابعاد تکلیف را بر سیاست‌گذاران و مجریان حکومت مشخص کرده که یکی از آن‌ها توجه دولت و مردم به حوزه مسکن است.

 

امام عظیم‌الشأن در همان ماه‌های نخست انقلاب و در جریان آغاز سازندگی کشور در تمامی ابعاد، توجه به مسکن‌سازی را در اولویت کاری جمهوری اسلامی برشمرد و خود، حسابی را با عنوان حساب ۱۰۰ در بانک ملی ایجاد و با فرمان خود خواست تا با مشارکت همگانی در امر خانه‌سازی محرومان و بی‌خانمان‌ها در جهت از بین بردن چهره استضعاف، کمک کنند.

امروز بعد از گذشت حدود ۴۳ سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی بعضاً مشاهده می‌شود که در نقاطی از پهنه غنی و برخوردار کشور همچنان عده‌ای از مردم از نخستین نیاز برای بقا و هم‌زیستی که داشتن سرپناه و مسکن است، محروم هستند و اینجاست که دوربینی معمار کبیر انقلاب اسلامی برای همگان معنا می‌شود.

 

امام خمینی (ره) در فرمان تاریخی خود فرمودند که «در رژیم منفور پهلوی مسئله مسکن یکی از مصیبت‌بارترین مشکلات اجتماعی مردم ما بوده است. بسیاری از مردم در اسارت تهیه یک قطعه زمین و داشتن یک لانه بودند و چه‌بسا تمام عمرشان را زیر بار بانک‌ها و سودجویان و غارتگران بسر می‌بردند تا بتوانند پناهگاهی را برای خود و فرزندانشان دست‌وپا کنند. قشر عظیمی از مستضعفان جامعه هم به‌کلی از داشتن خانه محروم بودند و در زوایای بیغوله‌ها و اتاقک‌های تنگ و تاریک و خرابه‌ها بسر می‌برند و چه‌بسا قسمت مهمی از درآمد ناچیزشان بایستی برای اجاره آن بپردازند و این میراث شوم برای ملت ما باقی‌مانده و اکنون جامعه ما با چنین مصیبتی دست‌به‌گریبان است.»

 

از فرمان تاریخی امام بیش از ۴۰ سال می‌گذرد اما همچنان عده‌ای در این کشور در رنج نداشتن خانه هستند و این رنج و اسارت برای افرادی کم‌درآمد به‌ویژه در استان‌های کم برخوردار بیشتر احساس می‌شود.

تصاویر و فیلم‌های این گزارش روایتی مستقیم و بدون روتوش از وضعیت یک خانواده سه‌نفره در روستای زیده بخش سردار جنگل از توابع شهرستان فومن است.

خانواده‌ای که به دلیل مشکلات مالی و عدم توانایی پرداخت کرایه و اجاره‌بها در مسکن‌های استیجاری، مجبور به زندگی در زیر چادر شده‌اند.

از دور که به این خانه و اهالی آن نگریسته می‌شود گویا مسافرینی هستند که در گوشه‌ای از زیده چادر به پا کرده و در حال گذران روزگار در بحران کرونا هستند اما نزدیک‌تر که می‌شود قصه‌شان پر غصه و درد و رنجشان مته‌ای می‌شود به روح و جان هر بیننده‌ای که طاقت نابرابری و بی‌توجهی را ندارد.

بلند شدن چندین ستون بتونی از امید به خانه‌دار شدن در کنار علم شدن چادر که به نظر می‌رسد از هلال‌احمر به آن‌ها هدیه شده است، وضعیت غیرقابل‌تحملی را برای این خانواده به وجود آورده و می‌طلبد چشم‌ها اشکی از این میزان از غربت ببارد و دل‌ها نیز از این حد بی‌توجهی و اهمال‌کاری‌ها بلرزد.

 

خانواده مستضعف زیده ای تمام بساطشان را در کف حیاط عیان کرده‌اند، آنچه زیرانداز بوده را سقف خانه‌شان و آنچه آرزو بوده را در گوشه گوشه حیاط زندگی‌شان آویزان کرده و در اوج گرما و سرما به آن می‌نگرند.

 

داخل چادرشان که بشوید همه زندگی‌شان در چند متر خلاصه می‌شود، از لحاف و تشکشان گرفته تا نمک طعام غذای نداشته‌شان با نظمی مثال‌زدنی در همان وضعیت اسکان اضطراری جمع شده و تأسف‌برانگیز اینکه چگونه تاکنون کسی این‌همه محرومیت را ندیده و اگر دیده چگونه با بی‌مروتی و ناجوانمردانه شب را به صبح رسانده و ککش هم نگزیده است؟

از آب و برق و گاز در این خانوار ایرانی خبری نیست؛ آنچه در این خانه وجود دارد بالا و پایین رفتن نفس سه نفر از افراد خانواده است و صدای زیبای چند عدد از ماکیانی در کنار ردیفی از گل و گیاه که امید را همچنان در این خانواده زنده کرده است.

اهالی خانه می‌گویند ۶ ماه است که در وضعیت فعلی به سر می‌برند، وام ۸۰ میلیون تومانی که ۳۰ تومان آن بلاعوض بوده را دریافت کرده‌اند اما این پول دست پیمانکار بنیاد مسکن است با این وعده که قرار است برایشان خانه‌ای ساخته شود.

 

تمام امید این خانواده محروم و مستضعف اکنون پس از عنایت خدا به اهتمام جدی مسؤولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مشارکت‌های مردمی دوخته‌شده است، دستان توانمندی که تاکنون هر جا بلند شده، امید به زندگی را احیا و رضایت الهی را به دنبال کرده است.

اکنون باز باید به‌فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) رجوع کرد، امامی که فرمودند: «نظام اسلامی چنین ظلم و تبعیضی را تحمل نخواهد کرد و این از حداقل حقوق هر فرد است که باید مسکن داشته باشند. مشکل زمین باید حل شود و همه بندگان محروم خدا باید از این موهبت الهی استفاده کنند. همه محرومان باید خانه داشته باشند، هیچ‌کس در هیچ گوشه مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد. بر دولت اسلامی است که برای این مسئله مهم چاره‌ای بیندیشید و بر همه مردم است که در این موارد همکاری کنند.»

اکنون وظیفه خود می‌دانیم که در جهت شناسایی و معرفی این خانواده ایرانی که به گفته امام خمینی (ره) ولی‌نعمتان ما هستند، نقش‌آفرینی کند و در جهت مطالبه گری و احقاق این حق بدیهی که مدنظر امام و همچنین رهبری نیز است، پیشگام بوده و فرایند ساخت مسکن را برای این خانواده با کرامت و عزتمند تسریع و تسهیل کنیم.

 

 

انتهای پیام/۸۴۰۰۷


به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×