» آخرین اخبار » گیلان » آب سد سفیدرود رهاسازی شد/ ضرورت رعایت تقویم زراعی برنج در گیلان

آب سد سفیدرود رهاسازی شد/ ضرورت رعایت تقویم زراعی برنج در گیلان

اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۳ 0۰


آب سد سفیدرود گیلان صبح امروز (یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه) با حضور استاندار و مدیران شرکت آب منطقه‌ای این استان در محل این سد مخزنی در شهرستان رودبار رهاسازی شد.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان در حاشیه رهاسازی آب سد سفیدرود با بیان اینکه دولت با همه توان در کنار شالیکاران است، گفت: دیگر نمی‌گذاریم اتفاقات سال گذشته در حوزه برنج تکرار شود.

به گفته او، با تمهیدات صورت گرفته امسال کشاورزان با قیمت مناسبی محصول خود را به فروش خواهند رساند.

استاندار با بیان اینکه هم اکنون ۷۰۲ میلیون متر مکعب آب در پشت سد سفیدرود ذخیره شده است، افزود: در سال گذشته میزان آب ذخیره شده در پشت سد سفیدرود ۷۲۰ میلیون متر مکعب بود ولی خوشبختانه در سال گذشته لطف پروردگار شامل حال کشاورزان شد و بارش‌های خوبی داشتیم.

او همچنین با تأکید بر لزوم توجه به رعایت تقویم زراعی توسط شالیکاران گیلانی گفت: در ۲ سال گذشته قرارگاه جهادی مدیریت آب زراعی در این استان تشکیل و هماهنگی خوبی میان جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای در راستای اجرای درست تقویم زراعی و نوبت بندی آب وجود داشت.
 
استاندار گیلان با قدردانی از زحمات کشاورزان و دست اندرکارانی که در عرصه تولید فعالیت می‌کنند، افزود: از کشاورزان حمایت می‌کنیم و بر همین اساس قیمت محصولات تولیدی امسال خیلی بهتر از پارسال خواهد بود و مشکلاتی که در سال گذشته داشتند، برطرف شده است.

عباسی تصریح کرد: امسال با همدلی و همکاری برای تولید بیشتر محصول اهتمام داریم و امید است سال زراعی پر خیر و برکتی داشته باشیم.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار‌های استان را تأمین می‌کند.

این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

بر اساس آمارها؛ میزان آب مورد نیاز سالانه در استان بیش از ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب در بخش‌ها و مصارف مختلف است که معادل ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و بیشترین بخش آب‌بر کشاورزی استان شالیزار‌ها است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزء رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود از رقم‌های پرمحصول است که در شالیزار‌های گیلان کشت می‌شود.

بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×