» آخرین اخبار » گیلان » صادرات ۵۰ هزار تن کیوی ارقام جدید به ۹ کشور

صادرات ۵۰ هزار تن کیوی ارقام جدید به ۹ کشور

بهمن ۱۴, ۱۴۰۲ 0۰


صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به برداشت ۲۲۹ هزار تن کیوی از باغات کیوی گیلان اظهار کرد: گیلان دارای رتبه دوم پرورش کیوی در کشور بوده و امسال و با تلاش‌های صورت گرفته سه نوع رقم جدید کیوی با اسامی طلوع (Sunrise)، گیلدا (Gilda) و زرین (Zarin) معرفی شده که ۵۰ هزار تن آن به کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس، استونی، گرجستان، اوکراین و تاجیکستان صادر شده است. 

وی با بیان اینکه تولید و معرفی ارقام جدید محصول کیوی با سفارش گیلان انجام شده است، گفت: این پروژه با سفارش سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان و بنا بر نیاز بهره‌برداران کیوی استان از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و در قالب یک برنامه تحقیقاتی جامع و هدفمند با معرفی سه رقم جدید در مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور به ثبت رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه کیوی تولید شده در گیلان یکی از مرغوب‌ترین محصولات کشاورزی در این استان است، گفت: در استان گیلان هشت هزار و ۱۷۰ باغدار کیوی در هفت هزار و ۲۲۵ هکتار از اراضی زیرکشت مشغول تولید کیوی هستند. 

محمدی از احداث مرکز تحقیقات کیوی در شهرستان آستارا خبر داد و افزود: تهیه کلکسیونی از ارقام مختلف کیوی، کاشت ارقام مختلف کیوی، اصلاح رقم کیوی رسیدن به محصول پرمحصول، دستیابی به محصول زودرس با توجه به شرایط محیطی، همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز و پژوهشکده‌های تحقیقاتی، استفاده از دانش محقیقن از جمله اهداف تاسیس مرکز تحقیقات کیوی در شهرستان آستارا بوده است. 

وی رودسر، تالش و آستارا پیشگامان کاشت کیوی در گیلان دانست و بیان کرد: با معرفی رقم‌های هایوارد، رد و گلد ۷۰ درصد سردخانه‌های گیلان شرایط نگهداری محصول کیوی را دارند. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×