» آخرین اخبار » گیلان » تولید سالانه ۳.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در گیلان

تولید سالانه ۳.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در گیلان

مهر ۲۴, ۱۴۰۲ 0۰


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به فرصت‌های کشاورزی در استان اظهار کرد: گیلان منشأ و قطب تولید انواع محصولات کشاورزی و دیگر نیازمندی‌های حوزه غذا در ایران و جهان است. 

وی با اشاره به کمبود آب در فلات مرکزی ایران و تفاوت استانهای شمالی در مهاجرپذیری افزود: گیلان یکی از استان‌هایی است که وجود آب و اقلیم مناسب موجب پذیرش مهاجران ایرانی و حتی خارجی جهت سرمایه‌گذاری در بخش تولید محصولات کشاورزی است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خدمت و پاسخگو بودن را ۲ اولویت مهم و راهبردی این دستگاه اجرایی برشمرد و بیان کرد: تقویت بخش کشاورزی نیازمند مشارکت همگانی است و این مهم باید در جذب سرمایه گذاران بیشتر متمرکز باشد. 

محمدی بر ضرورت گسیل سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی تأکید کرد و گفت: هرکس امروزه بتواند در بخش کشاورزی گیلان سرمایه‌گذاری کند سهم به سزایی در رشد و اعتلای کشور و استان رقم زده است. 

گیلان سال زراعی بدون تنش آبی را پشت سر گذاشت

وی با اشاره به محدودیت منابع آب در سال زراعی گذشته افزود: با تدبیر استاندار و همکاری دستگاه‌های اجرایی استان و رعایت الگوی کشت توسط مردم، سال زراعی گیلان بدون تنش، پایان یافت. 

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، طی سال زراعی گذشته از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در تولید محصولات کشاورزی به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن افزایش تولید را استان تجربه کرده است. 

محمدی با اشاره به تعهد ۲ هزار نفری اشتغال در حوزه کشاورزی در سال گذشته بیان کرد: یک هزار و ۸۰۰ شغل طی سال گذشته به صورت دایم در حوزه کشاورزی تولید شده است. 

وی از نظارت بر برداشت مکانیزه محصولات کشاورزی در گیلان خبر داد و تصریح کرد: این امر امسال برای نخستین بار انجام شده و همه ماشین‌آلات برداشت محصولات زراعی باید گواهینامه‌های لازم را دریافت می‌کردند که موجب کاهش ضایعات شده است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از رویکرد پژوهشی و فناورانه در تولید محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: در تلاشیم تا با ورود فناوری در بخش کشاورزی، تولید محصولات کشاورزی ارزان و با کیفیت را در استان تولید کنیم. 

جهاد محکم در برابر تغییر کاربری ایستاده است

محمدی از عزم راسخ سازمان جهاد کشاورزی گیلان بر جلوگیری از تغییر کاربری‌ها در استان خبر داد و افزود: خاک حاصلخیز در کشور به شدت سهم ناچیزی را به خود اختصاص می‌دهد و لازم است در این مهم عزم همگانی به ویژه رسانه‌ها وجود داشته باشد. 

وی از توزیع ۷۰۰ تن آرد در گیلان خبر داد و بیان کرد: این آردها توسط هشت کارخانه اردکوبی از یک هزار تن گندم تهیه و توزیع می‌شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها را یکی از راهبردهای اثربخش برشمرد و افزود: این طرح‌ها با مشارکت همه دستگاه‌ها از جمله صمت، بسیج و همکاری و آگاهی مردم رقم خورده است. 

محمدی با اشاره به مزیت تولید مرغ در گیلان گفت: گیلان قوی‌ترین زنجیره طیور را در کشور دارد و قطب تولید این محصول در کشور است. 

وی با اشاره به سهم بالای اشتغالزایی تولید مرغ در گیلان بیان کرد: هرساله چند ۱۰ واحد مرغداری با مجوز سازمان جهاد به زنجیره تولید متصل می‌شوند. 

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، در سالی که شرایط آب و هوایی استان خوب باشد، گیلان مجموعا سه و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را توسط ۳۵۰ هزار نفر بهره‌بردار تولید و روانه بازار می‌کند. 

محمدی از فعالیت ۱۲ شرکت دانش‌بنیان حوزه کشاورزی خبر داد و گفت: ۹ شرکت از این تعداد، فناور هستند. 

وی با بیان اینکه در سالهای کم بارش ۵۵۰ هزار هکتار اراضی در کشور زیر کشت می‌رود، افزود: این سطح کشت در سالهای پر بارش به ۸۸۰ هزار هکتار می‌رسد. 

خودکفایی ایران در سال پر بارش با ۳ میلیون تن برنج

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، در سال‌های کم بارش ۱.۷ میلیون تن برنج و در سال‌های پر بارش، سه میلیون تن برنج در کشور تولید می‌شود که تقریباً میتوان گفت در سال پر بارش به خودکفایی هم رسیده‌ایم. 

محمدی با اشاره به خسارت سیل به تأسیسات کشاورزی در آستارا بیان کرد: بیش از ۸۰ میلیارد تومان به تأسیسات کشاورزی آستارا در سیبل اخیر خسارات وارد شده است. 

وی یکی از فاکتورهای تعیین قیمت آب بها را نرخ و قیمت برنج برشمرد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی نرخ سال گذشته را برای تعیین آبها اعلام و تاکید کرده تا برنجکاران افزایش قیمت در آب بها نداشته باشند. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×