» دسته‌بندی نشده » توفان‌های گرد و غبار یک مسئله فرامرزی است

توفان‌های گرد و غبار یک مسئله فرامرزی است

شهریور ۱۸, ۱۴۰۲ 0۰


به گزارش خبرنگار مهر، عزیز عبدالحکیم‌اف، وزیر اکولوژی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی ازبکستان در اجلاس بین المللی مقابله با توفان‌های گرد و غبار و ماسه اظهار داشت: متأسفانه به دلیل تغییرات اقلیمی و نزول شرایط محیط زیستی شاهد از بین رفتن گونه‌ها و مهاجرت انسان‌ها در بخش‌های مختلفی از کشورهای جهان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه سیاستگذاری‌های زیادی جهت حفاظت از محیط زیست در جهان لازم است، گفت: در کشور ازبکستان بیش از ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری کشور در بحث بیابان زدایی اختصاص داده شده است.

وزیر اکولوژی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی ازبکستان ادامه داد: توفان‌های شن و ماسه و گرد و غبار یک مسئله فرامرزی است و متأسفانه این پدیده سبب از بین رفتن اکوسیستم و کاهش کیفیت هوا شده است.

عبدالحکیم‌اف گفت: در حال حاضر ۳ میلیون هکتار از بستر دریاچه آرال کانون گرد و غبار و توفان نمک شده و این گرد و غبار و توفان‌ها تا هزاران کیلومتر قابلیت حرکت دارد همچنین حدود سالانه ۶ تا ۱۰۰ میلیون تن از این گرد و غبار از دریاچه آرال وارد جو می‌شود.

وی گفت: این توفان‌ها سبب افزایش ۴۶ درصدی بیماری‌های تنفسی در کودکان و افزایش ۳۸ درصدی آن در بزرگسالان شده است.

وزیر اکولوژی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی ازبکستان خاطرنشان کرد: در کشور ما نشست ویژه بیابان و زدایی و حفاظت از گونه‌های مهاجر برگزار شده است. امیدواریم نشست امروز سبب ایجاد راه حل عملی و اقدامات بین المللی در جهت مقابله با توفان‌های گرد و غبار شود.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×