» آخرین اخبار » یادداشت » رعشه معاندان از خبر دادگاه منافقین

رعشه معاندان از خبر دادگاه منافقین

مرداد ۱۷, ۱۴۰۲ 0۰


فارس پلاس؛ حسن رشوند در یادداشتی نوشت: سرانجام هفتم مرداد ماه با یک تأخیر ۴۲ ساله، دادگاه کیفری یک استان تهران با انتشار یک آگهی عمومی در روزنامه‌های کثیرالانتشار از ۱۰۴ نفر از اعضای متواری سازمان مجاهدین خلق معروف به منافقین خواست ظرف مدت یک ماه از تاریخ نشر آگهی، وکیل قانونی خود را به این دادگاه معرفی کنند تا در فرآیند رسیدگی به پرونده‌ای که برای آن‌ها تشکیل شده است، دفاع کنند. این اولین اقدام قضایی است که جمهوری اسلامی رسماً علیه منافقین که بنا بر آمار‌های اعلام شده بیش از ۱۷ هزار نفر از مسئولان و مردم بی گناه را طی سال‌های اولیه انقلاب و پس از آن در ترور‌های معروف به دانشمندان هسته‌ای و … به شهادت رسانده‌اند، قرار است انجام شود. 

۱. این اقدام دستگاه قضایی هرچند با تأخیر بسیار زیاد و باور نکردنی قرار است انجام شود و تا نتیجه بخشی این اقدام هم، اما و اگر‌های زیادی وجود دارد، اما از بازتاب‌ها و واکنش‌هایی که با انتشار این خبر در همین یک هفته اخیر در رسانه‌های فارسی زبان خارجی صورت گرفته، می‌توان فهمید دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بر نقطه حساسی دست گذاشته که تاکنون مورد غفلت بوده است. سؤال اینجاست وقتی این گروهک پس از شورش ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ به صراحت در بیانیه‌ای راهبرد خود را چنین اعلام می‌کند که «ما مجاهدین خلق با درک واقع‌بینانه از رژیم و آشتی‌ناپذیری و متعارض شدن تضاد با رژیم ضد خلق، پس از ۳۰ خرداد، قاطعانه استراتژی مبارزه مسلحانه و در مرحله اول این استراتژی، ضربه یا ضربات تعیین‌کننده و مرحله یک تهاجمی (تهاجم به هر قیمت) و تشکیل آلترناتیو را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.»، چرا در همان روز‌های اول، دستگاه قضایی علیه این گروهک که راهبرد خود را در برابر جمهوری اسلامی و ملت ایران «مبارزه مسلحانه» اعلام کرده و علناً و عملاً دست به سلاح گرم برده بود، اعلام جرم نکرد و این گروهک را مورد پیگرد حقوقی و قضایی قرار نداد و با فرار آن‌ها از کشور و قرار گرفتن در کنار رژیم بعثی عراق در دادگاه‌های بین‌المللی به‌دنبال شکایت نبود. باید بررسی شود بی توجهی چهاردهه در محاکمه منافقین ناشی از «بی عملی» دستگاه قضایی بوده است یا کم کاری دستگاه‌های اطلاعاتی که نتوانسته‌اند در تکمیل پرونده این گروهک تروریستی دست دستگاه قضایی را برای محاکمه آن‌ها پر کنند. 

۲. نکته مهم دیگر نابلدی و بی تحرکی بخش‌های غیردولتی برای زمینه‌سازی محاکمه منافقین بوده است. بسیار دردآور است وقتی می‌بینیم در کنار نشست‌های حقوق بشری که توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل برگزار می‌شود، تعداد قابل توجهی از گروه‌های مشورتی حقوق بشری که همگی از گروه‌های معاند جمهوری اسلامی از جمله منافقین در خارج از کشور هستند که در قالب‌های ساختگی سازمان‌های مردم نهاد تشکیل شده‌اند تا با فشارسیاسی، به نوعی ثابت کنند جمهوری اسلامی ناقض حقوق بشر بوده است. این در حالی است که در همه این سال‌ها، جمهوری اسلامی تنها توانسته از ظرفیت یک یا دو گروه مشورتی حقوق بشری همچون «بنیاد هابیلیان» آن هم بدون دستور کار مشخص و هدفمند استفاده کند. ناراحت‌کننده نیست وقتی شنیده می‌شود رژیم کودک کش صهیونیستی برای فرار از قطعنامه‌های حقوق بشری سازمان ملل اقدام به ۱۲ گروه مشورتی برای خود می‌کند تا بتواند حتی از همین قطعنامه‌های بی خاصیت نقض حقوق بشری فرار کند ولی جمهوری اسلامی با وجود ۱۷ هزار شهید از رئیس‌جمهور، نخست وزیر، مسئولان دستگاه قضا تا دانشمندان هسته‌ای و نظامی تا مردم عادی کوچه و بازار امروز توانسته یک یا دو گروه آن هم نه چندان فعال استفاده کند. باید یاد بگیریم در کنار فشار نهاد‌های رسمی در مجامع بین‌المللی امروز ابزار‌های غیررسمی می‌تواند در اعاده حقوق ملت و کشاندن منافقین پای میز محاکمه موثر واقع شده و مسیر را برای نهاد‌های رسمی هموار کند. یعنی همان امری که تاکنون مورد غفلت مسئولان جمهوری اسلامی بوده است. 

۳. هرچند بحث محاکمه منافقین با تأخیر ۴۲ ساله مطرح شده است، اما اعلام این خبر چنان ترسی به دل معاندین نظام انداخته که با انتشار این خبر، آن‌ها به تکاپو افتاده و این اقدام جمهوری اسلامی را آغاز حرکتی برای اقامه دعوی برای افراد گروه‌های دیگر می‌دانند. در همین خصوص مهرانگیز کار، از عوامل محرک مخالفان نظام در جریان کوی دانشگاه و معاند نظام در خارج از کشور در پاسخ به خبرنگار بی بی سی معتقد است این اقدام دستگاه قضایی ایران چه بسا فراتر از عناصر سازمان مجاهدین خلق (منافقین) باشد و در آینده نیز دیگر گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی را شامل شود. قصد سرزنش نداریم ولی وقتی نگاه دشمن به یک اقدام قضایی می‌تواند چنین تأثیری داشته باشد چرا تاکنون نسبت به آن بی توجه بوده‌ایم و حالا که اقدامی را دستگاه قضا شروع کرده، باید این کلام رهبر حکیم انقلاب را برای ادامه برنامه خود هدف‌گذاری کند که فرموده اند: «وقتی که دشمن به شما زور می‌گوید، اگر شما یک قدم به عقب برداشتید، او جلو می‌آید؛ راه اینکه او جلو نیاید، این است که شما بِایستید.» امروز دشمن از خبر محاکمه منافقین به وحشت افتاده است بنابراین نباید از شتاب حرکتی که آغاز شده کاسته شود و با گذشت زمان به حاشیه برود.

پایان پیام/غ




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×