» آخرین اخبار » یادداشت » وحدت جهان اسلام؛ زمینه‌ساز نظم نوین جهانی

وحدت جهان اسلام؛ زمینه‌ساز نظم نوین جهانی

تیر ۸, ۱۴۰۲ 0۰


خبرگزاری فارس ـ یادداشت ـ محمدمهدی ایمانی‌پور: رهبر معظم و حکیم انقلاب اسلامی در پیام اخیرشان خطاب به حجاج بیت الله الحرام به نکات کلیدی و مهمی اشاره فرموده اند. در بخشی از این پیام آمده است :

” وحدت و معنویت ضامن ارتقا مادی و معنوی جهان اسلام و نورافشانی آن برای همه گیتی است. وحدت بدین معناست که ملت های مسلمان یکدیگر را نه از راه فتنه انگیز دشمن بلکه از راه گفت و گو و رفت و آمد بشناسند و از ظرفیت یکدیگر آگاه شوند. وحدت بدین معناست که پیشروان سیاسی و فرهنگی در کشورهای اسلامی خود را به گونه‌ای هماهنگ برای نظم جدید جهانی آماده کنند.”

نخستین و مهم ترین نکته در پیام رهبر معظم انقلاب، معطوف به مفهوم “وحدت ” و مصادیق آن می باشد. در اندیشه رهبران متفکر جهان اسلام ، وحدت نه یک “امر ثانوی و روبنایی” است و نه یک “تاکتیک ” ! بلکه وحدت در منظومه فکری اندیشمندان مسلمان، یک ” مسئله زیربنایی”  و  ” پیش شرط” برای رسیدن به آینده ی مطلوب مسلمانان، می باشد. به عبارت بهتر، وحدت  پیش شرط تکامل مادی و معنوی مسلمانان به شمار می آید. بنابراین، در گام نخست باید نگاه ماهوی مشترکی در جهان اسلام در خصوص مفهوم وحدت و تاویل  آن ایجاد شود.در این خصوص باید بر روی یک قاعده جمعی و مشترک متمرکز شد :اینکه وحدت یک راهبرد است نه یک تاکتیک!

نکته دوم، مربوط به توطئه های مستمر دشمنان برای جلوگیری از تبلور وحدت و هم افزایی جمعی در جهان اسلام است. رفتار تفرقه افکنانه ی دشمنان، از یک سو معطوف به بزرگ نمایی تعارض منافع کشورهای اسلامی و القای عدم اشتراک در اهداف این کشورها است و از دیگر سو ناظر بر خلق مدلها و شاخه های انحرافی و ضد تقریبی در میان مسلمانان می باشد. “تروریسم تکفیری”،”اسلام آمریکایی”،” اسلام لیبرال” جملگی با همین هدف و از سوی اتاقهای فکر دشمنان تولید شده و هر ساله میلیاردها دلار خرج پمپاژ این تفکرات در میان مسلمانان می شود. پاشنه آشیل این گفتمان سازی های مسموم، تعامل فکری و مستمر مسلمانان با یکدیگر می باشد. این تعامل و رفت و آمد سبب می شود تا “تصویر دروغین “ساخته و پرداخته دست غرب جای خود را به یک “واقعیت عینی و هم افزا” دهد. متاسفانه باید این حقیقت تلخ را پذیرفت که بسیاری از اختلافات ایجاد شده میان مسلمانان ، معلول  تصویرسازی های مجازی و کاذبی است که به مثابه یک دیوار بلند، اجازه شکل گیری تعامل و ارتباطی سازنده میان پیروان آخرین و کامل ترین دین آسمانی را نداده  و در مقابل، “نفرت” و “دوگانگی” را در میان آنها القاء می کند. باید این دیوار و مانع را در هم شکست و شرط لازم  رسیدن به این هدف، تبدیل وحدت به یک “اقدام و عمل مشترک “در میان مسلمانان می باشد.

نکته سوم، مربوط به نظم جدید جهانی و نقش مسلمانان در شکل گیری آن می باشد.استکبار و صهیونیسم جهانی، طی دهه ها و سالهای اخیر در صدد القای نوعی نگاه جبری نسبت به شکل گیری نظم نوین جهانی بوده اند! چارچوبی انتزاعی و در عین حال جبری که مسلمانان نه تنها محکوم به پذیرش آن هستند، بلکه باید خود را برای ادغام فرهنگی و گفتمانی در آن آماده سازند!

در  گفتمان امامین انقلاب، جهان، خود را برای پرچم‌داری اسلام و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی آماده می‌سازد. بر اساس این گفتمان، امت واحده اسلامی ، نظم جدید جهانی  و روابط علی -معلولی نهفته و آشکار در آن را شکل می‌دهد. در این نگاه رو به جلو و مقدس، جهان اسلام تابعی از نظام جهانی استکباری- صهیونیستی نبوده و بالعکس، خود مولد و موسس منظومه ای محسوب می شود که بنابر وعده الهی و قرآنی ،ستمگران عالم  در آینده چاره ای جز پذیرش و تسلیم در برابر آن نخواهند داشت. در اینجا، جهان اسلام بازیگر موثر و فعال است نه بازیگر تابع و منفعل. مشروط بر اینکه ، جوامع مسلمان متوجه اهمیت ونقش “وحدت جهان اسلام” برای شکل دهی به “امت اسلامی” بعنوان پیش شرط “شکل گیری نظم نوین جهانی” باشند. در این نگاه ، سنگ بنای نظم جدید جهانی، اقدام هماهنگ پیشروان جهان اسلام برای تعامل و هم افزایی علمی و تجربی است.

اکنون نهادهای مرجع ، دانشگاهیان و علمای جهان اسلام در برابر این پرسش تاریخی قرار دارند که : آیا زمان آن نرسیده است که در فضایی همدلانه و با تاکید بر مشترکات، جوامع جهانی را به نظمی جدید  که معنویت و اخلاق را برای آنان به ارمغان می آورد ، فرا بخوانیم؟ بی تردید؛ امروزه ایستادگی در برابر استکبار جهانی و صهیونیسم و خنثی کردن نقشه آنان برای مهندسی آینده ای عاری از معنویت برای جهانیان، فریضه ای برای دانشمندان و نخبگان جوامع اسلامی است.   

در نهایت اینکه، “تثبیت نگاه راهبردی به مقوله وحدت در جهان اسلام”،” ایجاد تعریف مشترک از وحدت اسلامی و متعلقات آن” ، “عدم تسلیم پذیری در برابر القائات وحدت شکن دشمنان در جهان اسلام”و ”  عینیت بخشی به انگاره ها  و الزامات وحدت بخش میان مسلمان” ، مقولاتی هستند که باید به همت ملتها  و دولتهای مسلمان به اجزای تشکیل دهنده نقشه راه مسلمانان در پیچ تاریخی ای که در آن قرار داریم، تبدیل شود. قطعا ظفر و نصرت الهی فرجام و مقصد این مسیر مقدس خواهد بود….




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×