» آخرین اخبار » گیلان » کار خوب فرهنگی اقتصادی؛ قرض ماندگار در خمام کلید خورد

کار خوب فرهنگی اقتصادی؛ قرض ماندگار در خمام کلید خورد

تیر ۵, ۱۴۰۲ 0۰


به گزارش خبرگزاری فارس از خمام، بحران‌های مالی و تنش‌های اقتصادی طی سال‌های اخیر علیرغم اینکه گلوگاه‌های اقتصادی و فعالان تجاری را با چالش‌های عمده مواجه کرد، برای دهک‌های اقتصادی آسیب‌پذیر با بحران‌های مضاعف همراه بود است.

آسیب‌پذیری اقتصادی خانوارهای ایرانی و گیلانی در پی تنش‌های اقتصادی و نوسانات مالی برای مددجویان تحت پوشش نهاد های حمایتی ازجمله کمیته امداد امام خمینی (ره) به‌مراتب بیشتر و فاصله آن‌ها با دیگر گروه‌های آسیب‌دیده، معنادار است.

با شروع بحران کرونا و معیشت سخت و تنگ خانواده‌های آسیب‌پذیر جامعه، ظرفیت خیران و نیکوکاران به میدان آمد و با راه‌اندازی کمک‌های مؤمنانه و مواسات گروه‌های مداخله‌گر اجتماعی تا حدودی آلام و سختی‌های وارده به خانوارها در دهک‌های پایین جامعه کاهش یافت.

وجود روحیه کمک به همنوع در گیلانیان در کنار تجربه موفق آن‌ها در وام‌های خورد خانگی به‌اصطلاح “قرعه‌کشی‌ها” اخیر موجب شده تا دستگاه متولی و حامی آسیب‌پذیران مالی ـ معیشتی حاکم (کمیته امداد) در اقدامی جهادی و مردم پایه، ساختار نظام‌مندی را در جمع‌آوری، تأمین منابع مالی و توزیع آن‌ها به نیازمندان تدارک و در دستور کار خود قرار دهد.

کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان تازه تأسیس خمام در اقدامی ابتکارانه و خلاقانه و البته به به‌منظور ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه، طرح ماندگار را در شهرستان کلید زده و در دست اجرا دارد.

سید مرتضی حسینی نصب، رئیس اداره کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان خمام در تشریح جزئیات طرح ماندگار گفته است: «در این طرح با استفاده از ظرفیت خیّرین، مبلغ موردنظر آنان ضمن افزایش دو برابری از طریق منابع امدادی و توسط صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت به نیازمندان در قالب وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود.»

به گفته وی، در طرح قرض ماندگار، خیّر ضمن برخورداری از اجر دنیوی و اخروی، مساعدت مالی آن با توجه به بازپرداخت وام‌گیرنده (کسر ماهانه از مستمری دریافتی متقاضی از این نهاد) به‌صورت مادام‌العمر در چرخه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به نیازمندان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

آن‌طور که رئیس اداره کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان خمام بیان کرده، در این طرح بنا به پیشنهاد خیر، مبلغ موردنظر وی هم می‌تواند در قالب قرارداد به مدت معلوم مثلاً دو سال در اختیار امداد و سپس به وی عودت و یا به‌صورت مادام‌العمر در چرخه پرداخت وام قرض‌الحسنه قرار گیرد.

طرح ماندگار پیش از اینکه خودش ماندگار باشد، ساخته‌وپرداخته تفکری ماندگار و اندیشه‌ای نیکوکارانه است که بدون شک در جوامع ایرانی و گیلانی به جهت سبقه مبارک و خیرانه می‌تواند به‌عنوان یک الگوی موفق، اشاعه یابد.

این طرح در مدت کوتاهی با استقبال بسیاری از خیران قرار گرفته و به گفته خودشان تصویری نو از فعالیت‌های نیکوکارانه برای پویایی اقتصادی در مددجویان را رقم زده است.

از ابعاد برجسته و قابل درنگ طرح ماندگار، نظام‌مند کردن وام‌های خرد خانگی و پیشگیری از بروز تخلفات مالی و همچنین سوءاستفاده‌های مالی احتمالی است.

پایان پیام/۳۳۸۹




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×