» دسته‌بندی نشده » نیکبخت: با انحصاری‌ شدن تامین مواد اولیه تولید مبارزه خواهم کرد

نیکبخت: با انحصاری‌ شدن تامین مواد اولیه تولید مبارزه خواهم کرد

خرداد ۳۰, ۱۴۰۲ 0۰


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محمدعلی نیکبخت گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس گفت: با عنایت به فرصت اندک در اختیار و گستردگی موضوعات بخش کشاورزی و با توجه به اینکه در آستانه آغاز بررسی برنامه هفتم توسعه کشور هستیم، برنامه‌های خود را بر اساس ۴ جهت‌گیری اصلی تقدیم حضور شما نمایندگان می‌کنم.

جدیت و تلاش در ادامه اجرای تکالیف قانونی و اسناد بالادستی، دوم؛ رفع عوامل محدودکننده تولید پایدار و بهره‌ور با تأکید بر ۳ اصل مهم یعنی خودکفایی در محصولات اساسی، حفظ سرمایه‌های انسانی از طریق رعایت کرامت و ارتقاء سطح معیشت بهره‌برداران، حفظ منابع پایه، سوم؛ توسعه متوازن تمامی اجزای زنجیره ارزش با تأکید بر تکمیل زنجیره‌های ارزشی ملی، استانی و منطقه‌ای، نقش‌آفرینی مشارکت‌های مردمی در سرمایه‌گذاری در توسعه زنجیره‌های ارزش، کاهش نوسانات تولید و بازار از طریق اجرای سیاست‌های حمایتی مناسب، کاهش تلفات و ضایعات محصولات کشاورزی، به حداقل رسانی خام‌فروشی محصولات کشاورزی؛ ۴ برنامه‌ای بود که نیکبخت ارائه کرد.

وزیر پیشنهادی جهاد و کشاورزی تصریح کرد: چهارمین جهت‌گیری عبارت است از ریل‌گذاری برای تأمین امنیت غذایی مردم نهاد، کشاورزی دانش بنیان و رشد تولید است که بر این اصول تأکید دارم، اول آن که در تمامی ارکان بخش کشاورزی به غذا به ویژه هسته‌های اولیه تولید خودکفا شویم، دوم آن که به روزترین فناوری بومی و تجربه شده کشور و جهان را وارد زنجیره‌ها کنیم و اما در خصوص جهت‌گیری دوم یعنی رفع عوامل محدودکننده تولید پایدار و بهره‌ور باید بگویم خواهران و برادران عزیز سال‌هاست که رهبر فرزانه انقلاب در خصوص خودکفایی محصولات اساسی توصیه‌های جدی می‌فرمایند اما آمار و اطلاعات حاکی از ناپایداری شدید در خودکفایی است.  

نیکبخت گفت: تولید تصادفی و بی‌برنامه نمی تواند ضامن امنیت غذایی پایدار باشد ضمن آن که فقط در همین ۶ سال اخیر، درصد خودکفایی برای گندم ۲۵ درصد، برنج ۲۲ درصد، شکر ۵۴ درصد و جو ۳۱ درصد است و به عبارتی گاهی خودکفا و گاهی واردکننده بزرگ بوده‌ایم و شرمنده‌ام که بگویم در حال حاضر درصد خودکفایی در روغن و ذرت دانه‌‌ای کمتر از ۱۰ درصد است و دسترسی به امنیت غذایی پایدار با روش‌های رایج گذشته امکان‌پذیر نیست.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزی ایران نیاز به یک بازنگری عمیق و طرح تحول‌زا دارد، مطرح کرد: من و همکارانم برای خودکفایی در محصولات اساسی برنامه داریم و جهت اطمینان خاطر شما بزرگواران نظرتان را به یک الی دو عدد از این برنامه‌ها جلب می‌کنم، به عنوان مثال خلأ عملکرد گندم در آبی و دیم به ترتیب ۵ و ۱.۵ تن است، این یعنی امکان دستیابی به ۱۶ میلیون تن گندم.

وی در مورد تامین به موقع با کیفیت و مرقون به صرفه نهاده‌ها، گفت: همه معتقدیم که تولید کننده نباید به غیر از دغدغه تولید نگران تامین مواد اولیه تولید باشد.

وی افزود: به جرات می توان گفت تولید محصولات کشاورزی در شرایط «بد نهاده» است و بخش قابل ملاحظه ای از بهره وریِ پائین مربوط به همین نکته است در بحث بهره وری تولید، نباید به راهبری سنتی خصولتی خود اصرار بورزیم و تولیدکنندگان را محکوم به تصمیمات دولتی خود نموده و آنها را در دام سودجویان قرار دهیم.

نیکبخت تصریح کرد: به شما قول می دهم که با بهره گیری از همه امکانات بخش های دولتی با محوریت بخش خصوصی و تشکل ها در قالب برنامه ای دقیق نظام تامین و توزیع نهاده ها را سامان دهی کنم با رانت به ویژه انحصاری شدن تامین مواد اولیه تولید مبارزه خواهم کرد حمایت های قیمتی مناسب با ماهیت های کشاورزی کشور را داشته باشم.

وی افزود: در همه دنیا رابطه مشخصی فی مابین قیمت محصولات مختلف وجود دارد و متناسب با سیاست های کلان کشور دولت ها نسبت به حمایت های قیمتی خود اقدام می کنند. از این ناحیه بسیار آسیب پذیر هستیم و باعث شده است تا تولید کنندگان انگیزه لازم برای تولید محصولات راهبردی را نداشته باشند که این مساله موجب بیش بودها و کمبودهای دوره‌ای می شود؛ با استفاده از ابزارهای حمایتی در اختیار و بهره گیری از مجرب ترین متخصصین اقتصادی مدل‌های موفق کشاورزیِ قراردادی و حمایت های قمیتی را بومی کرده و با مشارکت جدی بخش خصوصی و مردمی سازی این بخش به تنظیم الگوی تولید خواهم پرداخت.

گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تلاش خواهم کرد تا همه حمایت ها به شکلی هدفمند دقیق و در طول زنجیره ارزش توزیع گردد نوآوری و متنوع سازی روش های خدمات و تامین مالی و افزایش سرمایه گذاری به ویژه تامین مالی زنجیره ای در بخش صنعت، استفاده از ظرفیت های بورس کالا و اصلاح رویکردهای کشاورزی را پی‌گیری خواهم نمود.

وی افزود: ارتقای دانش مهارت و اطلاعات بهره برداران بخش دیگری از برنامه های من است؛ در حال حاظر به دلیل سرعت بسیار زیاد تغییرات اقلیمی و تخریب منابع پایه آموزش و توانمد سازی بهره برداران کشور باید در قالب جنبش نرم افزاری جامع مد نظر قرار گیرد. بهره برداران باید با امکانات جدید تولید و حلقه های پیشین و پسین آن و اهمیت به منابع پایه در اختیار و بازار کاملا آشنا باشند و از همه اطلاعات لازم به صورت برخط استفاده کنند.

در حال تکمیل….




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×