» آخرین اخبار » گیلان » «رشت» اسیر حاشیه پردازی‌ها/ مردم عملکردها را قضاوت می‌کنند

«رشت» اسیر حاشیه پردازی‌ها/ مردم عملکردها را قضاوت می‌کنند

آبان ۳, ۱۴۰۱ 0۰


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بهرام قربانپور: نگاه توسعه مند به شهرها و پیشرفت شهری زمانی رخ می‌دهد که مدیران شهری به جای حاشیه پردازی، به اصل و متن موضوع که همان توسعه، عمران و آبادانیست تمرکز کنند، مسئله‌ای که در «رشت» در گیرودار سیاسی بازی‌ها و لج بازی‌های کودکانه مدیران گم شده است.

حاشیه پردازی به جای خدمت رسانی

یک ماه از آن گزارش با عنوان «رشتوندان بازنده اصلی بازی مدیران شهری / عقب‌گردی که به نفع شهرنیست» که به بازخوانی استیضاح تا بازگشت موقت شهردار رشت پرداخته بود می‌گذرد، در این گزارش به چالش‌های مدیریت شهری رشت، عدم تعامل شورانشینان با شهردار و همچنین شکاف فکری و سیاسی مدیران شهری رشت گفته شد؛ مسئله‌ای که سد راه توسعه، ارائه خدمات مناسب شهری و همچنین پیشرفت رشت در بخش‌های مختلف شده است.

دعواهای دست و پاگیر پارلمان و مدیریت شهری سبب شده تا رشت از حل ابرچالش ها و رسیدگی به امورات اولیه شهروندان و ارائه خدمات مطلوب جا بماند.

بعد از استیضاح حاشیه دار شهردار رشت از سوی شورانشینان، «امیرحسین علوی» با طرح شکایت به دیوان عدالت اداری به دنبال استیفای حق از دست رفته خویش شد و توانست در کمتر از دو ماه رأی دیوان را به نفع خود مصادره به مطلوب کند و دوباره موقتاً به ساختمان شهرداری بازگردد و در اولین اقدام با کارکنان و معاونینش تشکیل جلسه داد.

رأی بدوی دیوان عدالت اداری به نفع علوی

اما این پایان کار نبود و پارلمان شهری که از رأی دیوان عدالت اداری شوکه شده بود نسبت به آن اعتراض کرد و کار به دادگاه بدوی رسید.

در حالی که افکار عمومی شانس زیادی برای موفقیت «امیرحسین علوی» قائل نبودند در کمال ناباوری، حکم دادگاه بدوی نیز به نفع این وی رقم خورد و علوی به طور رسمی به عنوان شهردار باقی ماند.

گفته می‌شود که عدم رعایت اصول رأی گیری از سوی شورانشینان برای استیضاح با برگ اخذ رأی «قانع شدم» و «قانع نشدم» که مربوط به همان طرح سوال بوده دلیل اصلی دیوان عدالت اداری بر ملغی کردن حکم «استیضاح» است.

شکست سناریوی استیضاح

ارائه توضیحات و توجیهات «محمدحسین واثق کارگرنیا» رئیس شورای اسلامی شهر رشت در جلسه تحقیق در خصوص «دلیل چاپ دوسری برگ اخذ رأی، خروج آرا مأخوذه از جلسه شورا توسط وی، عدم استرداد پاکت دوم اخذ رأی به دبیرخانه شورا، تنظیم دو نسخه صورتجلسه در فواصل زمانی مختلف» نتوانست دیوان عدالت اداری را اقناع کند و عدم اقناع سازی و همچنین عدم رعایت اصل قانون‌مداری و شفافیت، صحه بر شکست سناریوی «استیضاح» گذاشته است.

«رشت» اسیر حاشیه پردازی‌ها/ مردم عملکردها را قضاوت می‌کنند

تکلیف وقت «ستانده» شده از رشتوندان چه می‌شود!؟

حال با وصول رأی بدوی دیوان عدالت اداری مبنی بر مانده و ادامه فعالیت علوی در سکان شهرداری رشت، حال باید منتظر ماند و دید که پارلمان شهری در قبال این رأی چه واکنشی نشان خواهد داد.

آنچه که مهم و ضروری است ماندن یا رفتن «علوی» در مسند شهرداری رشت نیست بلکه وقت «ستانده» شده از رشتوندان است، شهروندانی که تمام اموراتشان در لابه لای دعواهای اعضای شورای شهر و مدیریت شهری رشت مچاله شده است.

دودستگی در پارلمان شهری، عدم انسجام و وفاق شهری و منفعت طلبی برخی افراد سبب شده تا حال و آینده رشت دچار تشویش شود.

«کارد و پنیر شدن» احوالات شهری نه تنها دردی از شهر پرآوازه و مستعد رشت دوا نمی‌کند بلکه این شهر کهن را از ریل توسعه خارج کرده و در مسیر ایستایی و پسرفت قرار می‌دهد، کما اینکه در این مدت دود کشمکش‌های شورا و شهرداری به چشم شهروندان رفته است و معلوم نیست چه کسی باید پاسخگوی «زمان از دست رفته» مردم باشد.

مردم عملکردها را قضاوت می‌کنند

شهروندان رشت انتظار دارند که پارلمان شهری و مدیران شهری به جای درگیری‌ها و دودستگی‌ها، دنبال چاره اندیشی در خصوص ابرچالشی چون زباله سراوان، ساماندهی دو رودخانه آلوده زرجوب و گوهر رود و همچنین سامان بخشی به ترافیک عذاب آور درون شهری و رسیدگی به مناظر و مبلمان شهری رشت باشند، چرا که نیمی از عمر این دوره شورایی گذشته و در پایان همین مردم هستند که عملکردها را «قضاوت» می‌کنند، پس به گونه‌ای عمل شود تا دوباره روی روبرو شدن در محضر مردم و شهروندان را داشته باشید.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×