» دسته‌بندی نشده » گروسی: کره شمالی به غنی‌سازی اورانیوم در “یانگ‌بیون” ادامه می‌دهد

گروسی: کره شمالی به غنی‌سازی اورانیوم در “یانگ‌بیون” ادامه می‌دهد

شهریور ۲۲, ۱۴۰۱ 0۰


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت نشانه‌هایی وجود دارد که ثابت می‌کند کره شمالی هم‌چنان در حال بهره‌برداری از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم مجتمع هسته‌ای “یانگ‌بیون” است و در عین حال کار ساخت‌وساز را در آنجا انجام می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این اظهارات را درحالی مطرح کرد که برخی کشورها از جمله ایالات متحده و کره جنوبی گمانه‌زنی می‌کنند که کره شمالی آماده اولین آزمایش هسته‌ای خود از سال ۲۰۱۷ می‌شود.

گروسی با انتشار بیانیه‌ای خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان داشت: «ما نشانه‌هایی را رصد کرده‌ایم که نشان می‌دهند تجهیزات غنی‌سازی و سانتریفیوژها گزارش شده در یانگ‌بیون به کار خود ادامه می‌دهند و تاسیسات آن تکمیل شده؛ اقدامی که فضای موجود در این بنا را تقریبا تا یک سوم گسترش می‌دهد.»

وی افزود: نشانه‌ها حاکی از آن است که راکتور ۵MW در “یانگ‌بیون” در حال فعالیت است و فعالیت متناوب آن در آزمایشگاه رادیوشیمی رصد شده است.

گروسی تاکید کرد که نشانه‌های مداومی از فعالیت‌ها در مجتمع “کانگسون” و کارخانه تولید اورانیوم “پیونگ‌سان” نیز وجود دارند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن اشاره به نام رسمی کره شمالی در پایان اظهار کرد: «ادامه برنامه هسته‌ای “جمهوری دموکراتیک خلق کره” نقض آشکار قطعنامه‌های مربوط به شورای امنیت سازمان ملل متحد است و چنین چیزی به شدت تاسف‌برانگیز است.»

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×