» آخرین اخبار » فناوری » گرداب‌ها: حقایق، شکل‌گیری و حفظ بقاء در هنگام رویارویی با آنها

گرداب‌ها: حقایق، شکل‌گیری و حفظ بقاء در هنگام رویارویی با آنها

شهریور ۸, ۱۴۰۱ 0۰


جریان‌های سریع در اقیانوس‌ها و رودخانه‌ها، مدام تغییر جهت می‌دهند. گرداب‌ها پدیده‌هایی هستند که وقتی آب در حال حرکت در دو جهت مختلف با یکدیگر تماس پیدا می‌کنند و به شیوه‌ای غیرعادی برهم‌کنش می‌کنند، پدید می‌آیند.

این جریان‌ها نمی‌توانند با همان سرعت و جهت قبل، به حرکت خود ادامه دهند و بنابراین مجبور می‌شوند دور یکدیگر بپیچند و بچرخند.

 

به گزارش ایتنا و به نقل از لایوساینس، بسته به حجم آب و نیروی برخورد آب، گرداب‌ها می‌توانند در اندازه‌های مختلفی ظاهر شوند. برخی از گرداب‌ها در مدت‌زمان کوتاهی تشکیل می‌شوند و سپس خیلی زود ناپدید می‌شوند، در حالی که برخی از سامانه‌های آبی، گرداب‌ها را به‌مدت قرن‌ها همچنان نگه می‌دارند.

گرداب‌های بزرگتر و خطرناک‌تر، «کلان‌گرداب» نامیده می‌شوند. این گرداب‌ها می‌توانند هر کسی را که خیلی به آنها نزدیک شود، به‌طور مهلکی ببلعند.

 

گرداب‌ها به اندازه‌ای که در ماجراهای داستانی به تصویر کشیده می‌شوند (مانند نبرد گرداب در دزدان دریایی کارائیب)، مخرب نیستند. با این حال، برای مردم و قایق‌های کوچک خطر ایجاد می‌کنند.

خیلی از مردم، گیر افتادن در چنگال گرداب را تجربه نمی‌کنند؛ اما برای بسیاری دیگر، مانند قایق‌رانان، دانستن چگونه زنده ماندن در یک گرداب مفید است.

 

به گفته کن وایتینگ (قهرمان جهان)، باید هنگام ورود به آب از وسایل محافظتی مانند جلیقه نجات و کلاه ایمنی استفاده کنیم. این وسائل می‌توانند از ما در برابر جریان‌های خشن اطراف گرداب‌ها محافظت کنند. در صورت مشاهده علائم گرداب، بهتر است به هیچ وجه وارد آب نشویم.

 

در صورت ورود به گرداب، نباید در جهت جریان آب حرکت کنیم و بهتر است به جای اینکه به‌سمت مرکز گرداب برویم، به‌سمت لبه بیرونی آن برویم. وقتی در قایق یا کایاک هستیم، بهتر است سعی کنیم از پر شدن قایق با آب جلوگیری کنیم.

 




گرداب‌های معروف در جهان

 

گرداب سالت استراومن (Saltstraumen)

 تنگه‌ای کوچک واقع در نروژ، یکی از قوی‌ترین جریان‌های جزر و مدی در جهان را دارد. در آنجا آب می‌تواند با سرعت ۱۰ متر در ثانیه حرکت کن. بدین‌ترتیب، این گرداب غول‌پیکر تا ۱۰ متر عرض و ۵ متر عمق دارد.

 

گرداب اولد سو (Old Sow)

 اولد سو که در آب‌های بین جزیره گوزن و جزیره موس در کانادا شکل گرفته است، یکی از بزرگ‌ترین گرداب‌ها در نیمکره غربی زمین است. اندازه این گرداب می‌تواند متفاوت باشد و قطر آن حدود ۷۶ متر است. معمولاً چندین گرداب کوچکتر آن را احاطه کرده‌اند.

 

گرداب ناروتو (Naruto)

 گرداب جزر و مدی ناروتو که بین توکوشیما و هیوگو در ژاپن واقع شده، می‌تواند قطری تا ۲۰ متر تشکیل دهد. آب در طول جزر و مد بهار با سرعت ۱۲ مایل در ساعت وارد تنگه باریک ناروتو می‌شود.

 

گرداب کوریورکان (Corryvreckan)

 این گرداب که بین دو صخره در سواحل غربی اسکاتلند قرار دارد، توسط بستر ناهموار دریا تولید می‌شود. گودال‌های عمیق و قله‌های بازالتی سرعت آب را افزایش می‌دهند. این گرداب به‌عنوان سومین گرداب بزرگ در جهان شناخته می‌شود.

 

گرداب موسکسترامن (Moskstraumen)

 دومین گرداب بزرگ جهان، در دریای نروژ واقع شده است. این گرداب در بزرگترین شکل خود، قطری نزدیک به ۵۰ متر دارد.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایتنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×