» دسته‌بندی نشده » گوترش: مسلمانان روهنیجا باید بخشی از راهکار بحران میانمار باشند

گوترش: مسلمانان روهنیجا باید بخشی از راهکار بحران میانمار باشند

شهریور ۳, ۱۴۰۱ 0۰


دبیرکل سازمان ملل از دولت نظامی مستقر در میانمار خواست تا روهینجایی‌ها را در راه‌حل بحران سیاسی این کشور بگنجاند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد در آستانه پنجمین سالروز آغاز مهاجرت دسته‌جمعی این اقلیت مسلمان به بنگلادش برای فرار از سرکوب نظامی در ایالت راخین در شمال میانمار این اظهارات را مطرح کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت که گوترش بر “آرزوهای بی‌وقفه برای آینده‌ای فراگیر” برای روهینجاها اشاره کرد که با تبعیض گسترده در میانمار تحت کنترل اکثریت بودایی روبرو هستند. اکثر آنها از شهروندی و بسیاری از حقوق دیگر محروم هستند.

درگیری طولانی‌مدت با مسلمانان روهینجایی در ۲۵ اوت ۲۰۱۷، زمانی که ارتش میانمار در پاسخ به حملات یک گروه شبه‌نظامی به پلیس و مرزبانان، عملیات پاکسازی را در راخین آغاز کرد، به اوج خود رسید. بیش از ۷۰۰ هزار روهینجایی در حالی به بنگلادش گریختند که گفته می‌شود سربازان میانماری مرتکب تجاوز و کشتار دسته‌جمعی شده و هزاران خانه را سوزاندند.

در ژانویه ۲۰۲۰، دیوان بین‌المللی دادگستری که دادگاه عالی سازمان ملل است، به میانمار دستور داد تا تمام تلاش خود را برای جلوگیری از نسل‌کشی علیه مسلمانان روهینجا انجام دهد. دو روز پیش از آن، کمیسیون مستقلی که توسط دولت میانمار تشکیل شده بود، به این نتیجه رسید که “دلایلی وجود دارد که نشان بدهد نیروهای امنیتی مرتکب جنایات جنگی علیه مسلمانان روهینجا شده‌اند، اما نسل‌کشی خیر.”

در مارس ۲۰۲۲، پس از تایید مقامات رسمی درباره جنایات گسترده علیه غیرنظامیان میانماری توسط ارتش میانمار، ایالات متحده گفت که سرکوب این مسلمانان به منزله نسل‌کشی است.

سخنگوی گوترش با بیان اینکه “عاملان تمامی جنایات بین‌المللی مرتکب‌شده در میانمار باید پاسخگو باشند”، گفت: عدالت برای قربانیان به آینده سیاسی پایدار و فراگیر برای این کشور و مردم آن کمک خواهد کرد.

اوایل ماه جاری، شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش به میچل باچله، مسئول حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که حدود یک میلیون پناهجوی روهینجایی که در اردوگاه‌های پرجمعیت بنگلادش زندگی می‌کنند، باید به خانه‌های خود در میانمار بازگردند. او گفت: روهینجاها اتباع میانمار هستند و باید پس گرفته شوند.

اما سخنگوی سازمان ملل با اشاره به اینکه بیش از۱۵۰ هزار روهینجایی همچنان در اردوگاه‌های ایالت راخین میانمار محبوس هستند، گفت: هیچ چشم‌انداز روشنی برای بازگشت روهینجاها وجود ندارد.

همچنین با اشاره به وقوع کودتای نظامی در میانمار، استفان دوجاریک گفت که “اوضاع حقوق بشری و انسانی و امنیتی در میانمار وخیم‌تر شده است.”

او افزود: دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که مشارکت کامل و موثر مردم روهینجا بخشی ذاتی از راه‌حل میانمار برای بحران است. این بسیار مهم است که جامعه بین‌المللی همچنان به دنبال راه‌حل‌های جامع، بادوام و فراگیر برای این بحران باشد. همچنین دسترسی بیشتر به مناطق آسیب‌دیده از سمت مقامات حوزه بشردوستانه و توسعه سازمان ملل و شرکای آنها مهم است.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×