» دسته‌بندی نشده » وضعیت حقوق زنان در افغانستان و آنچه باید کرد

وضعیت حقوق زنان در افغانستان و آنچه باید کرد

مرداد ۲۶, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/قم رئیس هیئت امنای انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده در قم ، به تشریح وضعیت افغانستان در خلال تصرف این کشور به دست طالبان پرداخت.

فاطمه اشرفی، رئیس هیئت امنای انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده، در گفت وگو با ایسنا، بااشاره به سالروز اشغال افغانستان و ریشه تشکیل طالبان و اتفاقاتی که در سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ با حضور آنها برای افغانستان رخ داد، افزود: از ابتدای ورود طالبان، بیش از همه این زنان افغان بودند که از حداقل آزادی‌های طبیعی و مدنی خود محروم شده‌اند؛ محرومیت از تحصیل یکی از مهم‌ترین آنهاست. امری که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند در بهبود و ارتقای کیفیت زندگی عمومی مردم در افغانستان و تغییر در شاخص‌های توسعه انسانی این کشور در حال و آینده نقش موثر داشته باشد.

اشرفی با یادآوری نادیده‌انگاری تعمدی حقوق اقلیت‌های مذهبی و قومی در افغانستان گفت: تاریخ افغانستان حکایت از جغرافیا و اجتماعی رنگین‌کمانی از اقوام و قومیت‌های مختلف دارد که هرکدام به بخشی از حوزه تاریخی و سرزمینی این کشور در قالب یک پیکره واحد تعلق دارند و قانون اساسی افغانستان نیز ضمن به رسمیت شناختن تنوع و تعدد اقوام و مذاهب در این کشور، دسترسی به حقوق سیاسی، اجتماعی و اعتقادی آنها را پذیرفته است.

اشرفی اظهار کرد: امروز در نتیجه سیاست‌های طالبان با میلیون‌ها پناهجویی روبه‌رو هستیم که لاجرم در مسیر مهاجرت‌های اجباری منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفته‌اند. در عین حال واقعیت‌های مسلم، حکایت واضحی دارد که افغانستان در مسیر تشدید یک بحران انسانی عمیق و گسترده است که آثار آن با شدت قابل توجهی به سایر کشورهای همسایه نیز گسترانیده شده و حجمی از آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی ناشی از مهاجرت‌های اجباری کنترل نشده را به همراه آورده است.

اشرفی افزود: فقر مزمن و محرومیت مضاعف از تامین حداقل معیشت در شرایطی که نظام سرمایه‌گذاری اقتصادی و بانکی در این کشور متوقف و حتی متلاشی شده است و نبود کمترین روزنه‌ای از بهبود شرایط و بازگشت آرامش در کنار قطع تمام کمک‌های بین‌المللی و خارجی و خشکسالی سال‌های اخیر، روند رسیدن به فاجعه انسانی در این کشور را تقویت می‌کند.  نکته نگران‌کننده در این بخش کاهش حساسیت‌های بین‌المللی نسبت به شرایط هولناک امنیتی و اقتصادی مردم در افغانستان و راه‌های دسترسی به ایجاد وضعیت پایدار، به خصوص شرایط نگران‌کننده‌ای است که برای میلیون‌ها زن افغان ایجاد شده است.

وی در پایان گفت: در این مسیر ضرورت دارد تا تمام عوامل موثر در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای و به خصوص همسایگان افغانستان که بیشترین آسیب‌ها را تحمل کرده و می‌کنند، با اعمال فشار و نفوذ حداکثری برای مشروط نمودن هر گونه همکاری و مذاکره دوجانبه و چندجانبه در گرو به رسمیت شناخته شدن حقوق زنان و دختران، حقوق و آزادی‌های مدنی در جامعه چند قومیتی و چند مذهبی افغانستان، توقف جابه‌جایی‌های اجباری مردم محلی در مناطق شمال افعانستان، اقدام موثر و هدفمندی را به عمل آورند. موضوعی که می‌تواند نسبت به بازگشت حداقلی آرامش به مردم افغانستان و جلوگیری از توسعه مهاجرت از این کشور موثر افتد.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×