» دسته‌بندی نشده » چین: حقوق بشر بهانه‌ای برای مداخله در امور سایر کشورهاست

چین: حقوق بشر بهانه‌ای برای مداخله در امور سایر کشورهاست

مرداد ۲۵, ۱۴۰۱ 0۰


چین گفته که نهادهای چند جانبه حقوق بشری باید به عنوان پلتفورم‌هایی برای تغییرات سازنده و همکاری در میان تمامی گروه‌ها اقدام کنند و کشورهای غربی را به قضاوت درباره دیگران و بی اعتنایی به نقض‌های حقوق بشری خودشان متهم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین به هیاتی از فرستادگان کشورهای در حال توسعه آسیایی و آفریقایی مستقر در ژنو گفت، ارزیابی آنها مبنی بر اینکه “حقوق بشر بالاتر از حق حاکمیت” است در واقع تلاشی برای مداخله در امور داخلی دیگر کشورهاست.

وانگ یی در جریان نشستی مجازی که دوشنبه شب با این فرستادگان داشت، گفت: ‌اجرای به اصطلاح “ارزش دموکراسی” در واقع مجبور کردن دیگر کشورها برای موضع گیری تحت عنوان حقوق بشر، به اصطلاح “اصلاح دموکراتیک” است اما نتیجه‌ای جز درگیری، ناآرامی و فاجعه بشری در پی ندارد.

وی ادامه داد: از درس‌های تاریخ باید عبرت گرفت و در مقابل این اقدامات بایستی با یکدیگر مقاومت کرد.

وزیر امور خارجه چین بدون نام بردن از کسی، برخی از کشورهای غربی را به قضاوت دیگران درباره حقوق بشر متهم کرد و افزود: آنها فقط از دیگر کشورها درباره حقوق بشر ایراد می‌گیرند اما نه از خودشان. آنها انگشت خود را به سمت وضعیت حقوق بشری کشورهای در حال توسعه نشانه گرفته‌اند و چشم‌هایشان بر روی نقض‌های حقوق بشری خودشان و متحدانشان بسته است. آنها گزینشی رفتار می‌کنند.

وانگ یی همچنین خواستار احترام متقابل شده و گفت: کشورهای مختلف شرایط ملی، تاریخی و فرهنگی متفاوتی دارند. ما باید بر اساس شرایط واقعی یک کشور رفتار کنیم و به دنبال مسیر توسعه حقوق بشری باشیم که نیاز مردم است.

وی همچنین تاکید کرد که مخالف انتخاب جانبدارانه است و افزود: مفهوم حقوق بشر جامع است. ضرورت دارد تا از حقوق مدنی، اقتصادی و سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شامل حقوق فردی و جمعی دفاع کنیم. برای کشورهای در حال توسعه به ویژه آنهایی که کمتر توسعه یافته‌اند، حق امرار معاش و توسعه فوری‌ترین نیاز مردم است.

این دیپلمات ارشد چین همچنین گفت: نهادهای چند جانبه حقوق بشری باید به نیازها و درخواست‌های قابل قبول تمامی کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه توجه کنند و توجه خود را بیشتر به سمت سرمایه گذاری در اقتصاد، حقوق فرهنگی و اجتماعی و توسعه معطوف نمایند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×