» آخرین اخبار » گیلان » یادداشت| اندر حکایت پروژه میدان تا میدان در شهر رودسر

یادداشت| اندر حکایت پروژه میدان تا میدان در شهر رودسر

خرداد ۲۲, ۱۴۰۲ 0۰

به گزارش گیل سو، مرضیه عسگری کارشناس رسانه و ارتباطات طی یادداشتی نوشت: امروزه در سطح جهانی؛ بحث (( مدیریت شهری و حقوق شهروندی) ) و رابطه حقوق شهری، زندگی شهری و مدیریت شهری بسیار مهم است و چنانچه (( نظام مدیریت شهری) ) را شامل فرایندهای سیاست گذاری، برنامه ریزی، هماهنگی، سازماندهی و نظارت بر اداره‌ی امور شهر و شهرداری بدانیم و (( نظام حقوق شهری) ) را به مثابه روند قانونمند کردن فرآیندهای چندگانه نظام مدیریت شهری و نیز قانونمدار نمودن وظایف و تکالیف متقابل و دو سویه‌ی شهرداری به شهروند محسوب کنیم که هدف آن به سامان کردن زندگی شهری و فعالیت‌های شهرداری و شهروندان است، به خوبی اهمیت نقش و جایگاه نظام حقوق شهری در مدیریت شهری و نیز رابطه و نسبت مدیریت شهری و حقوق شهروندی مشخص می‌شود. دراین میان سهم و نقش شهرداری که حلقه پیوند و اتصال نظام مدیریت شهری و نظام حقوق شهری است، اهمیت خاصی دارد.

نتیجه رعایت حقوق شهروندی، تحقق آرامش و آسایش حال و آینده‌ی جامعه است. ویژگی مهم حقوق شهروندی این است که شهروندان به شکل عادلانه و برابرحقوق، خود را عضو جامعه بدانند و در رخ دادن هراتفاقی واکنش نشان دهند. آن‌ها با دانستن حقوق مدنی، سیاسی و اجتماعی‌شان به رخدادهای پیرامون بی‌تفاوت نخواهند بود و در تعامل متقابل حقوق شهروندی و وظایف شهروندی، جامعه در نهایت به سمت همگرایی و همبستگی اجتماعی هدایت می‌گردند.

اینکه چه اندازه توانسته‌ایم در زمان حال و با احترام به منشور و حقوق شهروندی حرکت کنیم ا موارد پنهان و مهمی است که در این مقال پیرامونش می‌پردازیم

در کوچه پس کوچه‌های شهر رودسر قدم می‌زنیم، آشفتگی در شهر کاملا مشهود است خیابان اصلی رودسر همانند طفل شیرخواره ایست که مادر ندارد و از شدت گرسنگی آشفته و پریشان شده است و آن کودک مظلومانه بی‌آنکه صدایی از او در بیاید که کمکم کنید روزگار می‌گذراند که شاید فرجی شود بر این درد عمیق…

اگر با هواپیما یا بالگرد از آسمان برپیکره‌ی این شهرغریب چرخی بزنیم مشاهده می‌کنیم نسبت به نیازهای اساسی این شهر در عرصه مدیریت شهری هیچ توجهی نشده است. البته گفته می‌شود شهردار و شورای شهر توان ورود به رفع آن‌ها را ندارند!

بهتر است به جمله یک شهروند دلسوز گریزی بزنیم که در قالب اشاره می‌گفت: شائبه این است که برای برخی منافعی تامین نمی‌شود تا به موارد کوچک رسیدگی کنند.

حل معضلات کوچکی که قطعا اثرات بزرگی در بردارد دیده نمی‌شود! اگر بخواهیم به پروژه میدان تا میدان یک اشاره اجمالی داشته باشیم در نگاه اول یک پروژه ایده آل است چرا که قطعا عقل سلیم و کارشناسان شهرسازی و زیست محیطی هم می‌پذیرند که سنگ فرش از هر حیث نسبت به آسفالت زیباتر است و از اینکه برای شهروند هم در این پروژه ارزش قائل شدند و جای نشیمن تعبیه نموده‌اند این یعنی حرمت عابر پیاده را حفظ کردن و یکی از مسائلی که اعضای شورای شهر برای اجرای این پروژه مصمم هستند
اما آیا شهروند حقوق شهروندی‌اش را در یک جای نشیمن طلب می‌کند؟! و به آن راضی است؟

اگر بخواهیم برای چنین پروژه‌ای نمره‌ای قائل شویم و زیبایی‌اش را تحسین کنیم بعنوان یک امر ایده آل قطعا نمره ۲۰ را از آن خود می‌کند و جای هیچگونه بحثی نیست اما باید توجه داشته باشیم این نمره ۲۰ یک نمره انتزاعی نیست بلکه در درونش ۱۹ عدد دیگر هم دیده می‌شود.

از یک تا ۱۹ باید عدد داشته باشیم که عدد ۲۰ اصالت داشته باشد. این عدد ۲۰ را که بررسی می‌کنیم همانند یک درخت است که می‌کاریم یعنی نیاز این شهر بوده و چون از نیازها بوده و از زیبایی خاص برخوردار است چنین نمره‌ای را گرفته است. اما آیا به آن ۱۹ عدد هم توجه داشته‌ایم که جزء نیازهای اولیه شهر است؟!

باید بگویم خیر چرا که نه تنها کمک نمی‌کند بلکه معضل ساز خواهد بود همانند معضلات ذکر شده
طبق گفته یکی از اعضای شورای شهر پروژه میدان تا میدان ۶ تا ۷ میلیارد هزینه دارد!
که اخیرا هم شنیده می‌شود با یکی از بهترین زمین‌های شهرداری در بلوار شهدا تهاتر شده که واقعا تاسف‌آور است مبادله چه چیزی در قبال چه؟! ؟

در ابتدای امر باید تاکید کنم چطور می‌شود چنین پروژه‌ای به این عمق و وسعت و هزینه کرد مالی اینچنینی تاکنون اطلاع‌رسانی در خورشان خود نداشته و نهایتا به چند کانال تلگرامی بسنده شده؟! و به نحوی مردم شهر رودسر شب را در بستر آرمیدند و صبح چشم باز کردند شهر را آشفته بازار دیدند!

حقوق شهروندی مردم رودسر در اجرای پروژه میدان تا میدان باز رعایت نشد!
به گفته یکی از شهرداران شرق گیلان: ۸۰ درصد شهرداری‌های کشور به علت‌عدم ساخت و ساز دچار ورشکستگی شده‌اند و با توجه به کمبود منابع این ۶ میلیارد تومان که در جای خودش به اندازه ۶۰ تا ۷۰ میلیارد می‌توانست کارایی و ارزشمندی داشته باشد چطور اعضای محترم شورا و شهردار خود را مجاب نمودند تا این پروژه نمایند؟!

نه اینکه این پروژه مفید نبود خیر اما در جای خودش ضرورت نداشت که امروز یک چنین هزینه هنگفتی شود؛ ضمن اینکه گره گشایی نمی‌کند برای معضل ترافیک بلکه مشکلات را بیشتر هم می‌کند.

اگر زیرساخت این پروژه فراهم بود شاید جای ان قلتی نبود
چنین پروژه‌هایی در کشورهای اروپایی همانند هلند و غیره نیز اجرایی می‌شود اما آیا آن‌ها در تنها خیابان اصلی شهر چنین اقدامی انجام می‌دهند؟! با اجرای این پروژه به دنبال چه هستیم در پرترددترین خیابان شهر رودسر؟!

آیا نیاز بود در کمیته بازآفرینی شهری چنین طرحی را در خیابان اصلی به تصویب برسانیم؟!

اگر بخواهیم به یک نقص این پروژه اشاره کنیم وجود سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌هایی است که هر روز بعنوان ویزیت و تحویل کالا در این مسیر تردد می‌کنند و ترافیک زیادی راهم ایجاد می‌کنند با توجه به‌عدم تعبیه جایگاه مناسب این وضعیت به چه صورت خواهد بود؟ آیا به ترافیک شهر نمی‌افزاید؟ عدم وجود پارکینگ مناسب و در خور شأن برای صاحبین صنوف در همین مسیر و حتی شهروندان معضل دیگر ماست که می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را ایجاد نماید.

متاسفانه یکی از معضلات در شهرهای کوچک‌عدم فرهنگسازی درست در زمینه اجرای پروژه هاست؛ پروژه‌ای را آغاز می‌کنیم برایش برنامه ریزی می‌کنیم هزینه می‌کنیم و پس از آن به دنبال فرهنگسازی برای استفاده از آن می‌گردیم که این یک فرهنگ غلط است و متاسفانه در شهرهای کوچک رواج دارد چرا که تازه باید به فکر معایب پروژه و اسیب‌هایش باشیم که ان زمان دیگر فایده‌ای ندارد چرا که ۲۰ درصد از پروژه اجرایی شده است و نارضایتی هم بجهت‌عدم اطلاع‌رسانی درست شکل گرفته است.

به قول شهروندی که شاید بسیار حکیمانه و از سر دلسوزی می‌گفت که فکر نمی‌کنم آقای فرماندار، آقای شهردار و عزیزان شورا که برای این پروژه تصمیم گیرنده هستند فرصت کرده باشند و شاید رغبت هم نکرده باشند در کوچه پس کوچه‌ها وحتی در پیاده روهای این شهر طی مسیر نمایند.

ذهن مخاطبین عزیز را با تصویرسازی به حدفاصل میدان شهرداری به سمت درمانگاه حکمت با همه‌ی کنده کاری‌های نازیبا جلب می‌کنم که جای بسی ناامیدی و صدافسوس است و از این نازیبایی‌ها چه در پیاده روهای داخل شهر که به نوعی پیشانی شهر محسوب می‌شود بسیار داریم اما کو گوش شنوا؟!

وقتی کوچه‌های فرعی که باز هم با تصویرسازی جنب بیمارستان شهید انصاری که به کوچه عابدینی معروف و منقش است جلب می‌کنم که اعتراض راننده‌ها و صاحبین املاک آن خطه را درآورده است.
حال چه تاثیری دارد؟! اصلا پیاده رو چرا باید شکیل باشد؟! چرا باید بی‌عیب و نقص باشد؟

چون تاثیر می‌گذارد بر روی مغازه دار
مغازه دار که می‌بیند جنب مغازه‌اش شکیل است هیچ زمان به خود اجازه نمی‌دهد ظاهر مغازه‌اش نازیبا باشد. شهردار زمانیکه پیش قدم می‌شود برای زیبایی شهر، مغازه دار خود به خود مجاب می‌شود که مغازه‌اش را شکیل سازد چرا که اهتمام و جدیت را در مسئول و پدر شهرش می‌بیند

اما قدم اول را همیشه باید مسئولین بردارند تا مردم راغب شوند
به گفته عضو شورای شهر یکی دیگر از دلایل اجرای پروژه میدان تا میدان که با هدف جذب گردشگر طرح زده‌ایم، فکر داده‌ایم و پروژه را به اجرا رسانده ایم، جذب گردشگر است؛ اما ترسم این است کار این پروژه همانند حکایت مسجدی در سمنان شود، گردشگر برای تماشای این چشم‌انداز زیبا وارد شهر شود و پروژه را ببیند وبگوید

حیف از این مسجد که در سمنان بود
همچو یوسف که در زندان بود

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

gilsou24

خبرنگار و فعال رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×