» آخرین اخبار » گیلان » ۴۰ درصد گیلانی ها کبد چرب دارند/ میانگین آلودگی ۲.۲ درصدی هپاتیت در کشور

۴۰ درصد گیلانی ها کبد چرب دارند/ میانگین آلودگی ۲.۲ درصدی هپاتیت در کشور

مرداد ۴, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد گیلان، کبد چرب را یکی از عوامل مهم هپاتیت دانست و اضافه کرد: متاسفانه گیلان جزو استان های اول در چاقی است و ۷۰ درصد مردم گیلان چاق هستند و بالای ۴۰ درصد کبد چرب دارند.

دکتر فریبرز منصورقناعی در نشست با خبرنگاران، با اشاره به فرارسیدن روز جهانی هپاتیت، اظهار کرد: کبد را به عنوان یک عضو نجیب در بدن می شناسیم، زیرا بیماری های کبدی غالبا بدون علامت هستند و لذا همین ویژگی، کبد را از سایر ارگان ها متمایز می کند.

وی با بیان اینکه بیماری های قلبی و کلیوی و گوارشی معمولا علائم خاص خودشان را دارند، افزود: بیماری های کبدی بی سر و صدا هستند. این در حالی است که کبد از نظر بافتی نیز بسیار منحصر به فرد بوده و تنها عضو بدن است که قدرت بازسازی بسیار بالایی دارد و می تواند ظرف مدت شش ماه بافت های از بین رفته خودش را از نو بسازد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اهمیت بیماری های کبدی، تصریح کرد: هرگونه التهاب در کبد هپاتیت محسوب می شود. هپاتیت های واگیردار ویروسی درصد قابل توجهی از بیماری های کبد را تشکیل می دهند، اما هپاتیت های غیر واگیر نیز کم نیستند.

منصورقناعی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی درباره هپاتیت های ویروسی، یادآور شد: هپاتیت های ویروسی انواع مختلف دارد که تاکنون انواع «G»، «F»، «E»، «D»، «C»، «B»، «A» آن شناسایی شده و با پیشرفت علم در آینده احتمال افزایش آن وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت بیشتر چهار نوع اول هپاتیت، عنوان کرد: هپاتیت خودایمنی بیشتر در زنان دیده می شود؛ در این بیماری سیستم ایمنی بدن، کبد را یک بافت غریبه تشخیص می دهد و به آن حمله می کند.

این فوق تخصص گوارش، با بیان اینکه انواع داروها و مصرف الکل نیز می تواند موجب آسیب های کبدی شود، گفت: متاسفانه مردم از داروهای گیاهی به صورت بی رویه استفاده می کنند و خطر آن را نمی دانند، در حالی که آسیب های کبدی را به دنبال دارد و گاهی می تواند منجر به افزایش آنزیم ها و در نهایت موجب نارسایی و پیوند کبد شود.

وی کبد چرب را یکی از عوامل مهم هپاتیت دانست و اضافه کرد: متاسفانه گیلان جزو استان های اول در چاقی است و ۷۰ درصد مردم گیلان چاق هستند و بالای ۴۰ درصد کبد چرب دارند.

منصورقناعی با بیان اینکه گاهی آزمایشات مربوط به کبد آسیب دیده، طبیعی است، متذکر شد: سونوگرافی و فیبرواسکن کبد می تواند برای تشخیص هپاتیت مناسب باشد.

وی با بیان اینکه هپاتیت های ویروسی مهم هستند، خاطرنشان کرد: ۳۲۵ میلیون نفر در جهان به هپاتیت های ویروسی آلوده هستند و سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به واسطه عوارض ناشی از این بیماری از جمله سیروز و سرطان کبد فوت می کنند؛ البته راه انتقال انواع هپاتیت های ویروسی متفاوت است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد گیلان، راه انتقال هپاتیت نوع A را دهانی – مدفوعی دانست که دارای واکسن است و افزود: اغلب افراد در کشور ما در سنین پایین این بیماری را می گیرند و ایمن می شوند؛ در واقع فردی که در کودکی این بیماری سرماخوردگی مانند را گرفته، دیگر به آن مبتلا نمی شود. امروزه کودکان در محیط های ایزوله رشد می کنند و کمتر دچار هپاتیت نوع A می شوند، اما امکان دارد در بزرگسالی مبتلا شوند که سخت تر است.

وی آب آلوده با فاضلاب را از دیگر راه های انتقال هپاتیت نوع A دانست و متذکر شد: علائم این بیماری در بزرگسالی شدیدتر بوده و دارو ندارد و باید درمان های حمایتی انجام شود.

این فوق تخصص گوارش، راه انتقال هپاتیت نوع B را مربوط به خون و ترشحات بدن دانست و تاکید کرد: شدت آلوده کنندگی هپاتیت نوع B از ایدز بیشتر است و راه های انتقال آن شامل خون، تماس جنسی، اشک و بزاق و… است لذا مادران باردار نیز می توانند این بیماری را به نوزادشان منتقل کنند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه هپاتیت نوع B واکسن دارد و از سال ۱۳۷۰ همه نوزادان در کشور واکسینه می شوند، گفت: میانگین آلودگی هپاتیت «B» کشور از پنج درصد به ۲.۲ درصد رسیده که در گیلان یک درصد است.

منصورقناعی راه های انتقال هپاتیت نوع C را مانند نوع B دانست و افزود: در نوع C سوم شانس آلودگی از طریق ترشحات بدن خیلی کم است و خون و فرآورده های خونی اصلی ترین راه انتقال است. این بیماری فاقد واکسن است، اما با درمان دارویی می توانیم آن را ریشه کن کنیم، در حالی که هپاتیت نوع B درمان قطعی ندارد و فقط با دارو مهار می شود.

وی بیماران دیالیزی و هموفیلی و تالاسمی را از گروه های پرخطر هپاتیت نوع C دانست و بیان کرد: افرادی که تا قبل از سال ۱۳۶۷ دریافت خون داشتند نیز در معرض خطر هستند، زیرا در گذشته آزمایش هپاتیت C روی نمونه های خون انجام نمی گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد گیلان، علائم هپاتیت را غیر اختصاصی شامل ضعف و بی حالی و بدن درد دانست و گفت: کارکنان حوزه بهداشت و درمان و پلیس راه و پاکبانان و… باید واکسینه شوند.

وی از وجود طرح کوهورت جمعیت ۳۵ تا ۷۰ ساله یک نمونه ۱۱ هزار نفری در استان خبر داد و تصریح کرد: از سال ۹۳ معاینات سه تا پنج ساله را آغاز کردیم و موفق به شناسایی ۲۵ مورد ابتلا به هپاتیت نوع B و ۱۲ مورد ابتلا به هپاتیت نوع C شدیم که تاکنون ۱۰ نفر درمان دریافت کردند.

این فوق تخصص گوارش، با بیان اینکه برای کنترل بیماری های واگیر و غیر واگیر استان باید به سمت کوهورت برویم، ادامه داد: کوهورت آمار خوبی به ویژه در حوزه بیماری های غیر واگیر در اختیار نظام سلامت استان می گذارد.

منصورقناعی هپاتیت نوع D را همیشه همراه نوع B دانست که بیشتر در اعتیاد تزریقی و تتو و خالکویی غیر بهداشتی و… دیده می شود و تصریح کرد: هپاتیت نوع E نیز بیشتر مادران باردار را درگیر می کند.

وی ورزش و تحرک و غذا خوردن به موقع را راه درمان کبد چرب دانست و متذکر شد: کبد براساس ساعت بیولوژیک بدن کار می کند و لذا به موقع خوردن غذا در عملکرد کبد خیلی مهم است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد گیلان از راه اندازی تیم پیوند کبد استان از سال ۹۳ خبر داد و بیان کرد: بعد از شیراز و تهران و مشهد و تبریز این پیوند در گیلان انجام می شود و تاکنون بیش از ۴۰ پیوند انجام دادیم.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×