» آخرین اخبار » گیلان » مقاوم سازی ۳۴ درصدی واحدهای مسکونی روستایی در بندرانزلی

مقاوم سازی ۳۴ درصدی واحدهای مسکونی روستایی در بندرانزلی

تیر ۲۱, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان مدیر بنیاد مسکن شهرستان بندرانزلی گفت: ۲۱۵۹ واحد مسکونی روستایی مقاوم با اعتباری بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان در سطح روستاهای شهرستان بندر انزلی احداث شده و به عبارتی معادل ۳۴ درصد از واحدهای مسکونی روستایی تا به امروز مقاوم سازی شده‌اند.

رضا بلندپایه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شهرستان بندرانزلی دارای ۲۴ روستای دارای کد آبادی است که از این تعداد پنج روستا در محدوده منطقه آزاد انزلی واقع شده و ۱۹ روستا در حوزه فعالیت‌های مستقیم بنیاد مسکن قرار دارد.

وی افزود: در حال حاضر بنیاد مسکن شهرستان بندرانزلی با ۹۶ درصد اجرا دارای بالاترین شاخص اجرای طرح هادی در سطح کشور است؛ به عبارتی تقریبا در اکثر قریب به اتفاق روستاهای شهرستان اجرای طرح هادی حداقل برای یک بار اتفاق افتاده و روستاهایی نیز به لحاظ بالا بودن تعداد خانوار و شاخص جمعیتی چندین بار اجرای طرح هادی در آنها صورت گرفته است.

بلندپایه با اشاره به اینکه اعتبارات مربوط به اجرای طرح هادی در هر سال متغیر بوده است، افزود: طرح هادی در یک روستا شامل عملیات اجرایی تعریض مسیرها و معابر روستایی، زیرسازی و روسازی آسفالت و اجرای پیاده‌راه روستایی، احداث پارک و فضای سبز، اجرای جدول کانیوی بتنی جهت هدایت آب‌های سطحی و… است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان بندرانزلی گفت: در حال حاضر بیشترین تقاضای اجرای طرح هادی روستاها بحث آسفالت معابر بوده که به طور متوسط در حال حاضر برای زیرسازی آسفالت یک کیلومتر راه روستایی بالغ بر یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است و کل اعتبار هزینه شده از سوی این بنیاد صرفا در سال ۱۴۰۰ در راستای اجرای طرح هادی در سطح روستاهای شهرستان بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به بزرگترین مشکل و مانع اجرای طرح هادی در روستاها، تصریح کرد: بافت مسکونی روستاهای شهرستان فشرده و معابر آنها دارای عرض کم و غیر استاندارد بوده و امکان عقب‌نشینی جهت اجرای طرح هادی فراهم نیست؛ مضافا اینکه در بحث عقب‌نشینی امکان تخریب واحدهای مسکونی بوده لذا بعضا معابری داریم که عملا اجرای عملیات آسفالت در آنها امکان‌پذیر نیست و از طرفی با توجه به بالا بودن هزینه‌های اجرای آسفالت با اعتبارات اندک سالیانه مواجه هستیم.

بلندپایه درخصوص مقاوم‌سازی مسکن روستایی تاکید کرد: از سال ۸۴ طرح بهسازی ویژه مسکن روستایی یا همان طرح مقاوم سازی مسکن روستایی در سطح کشور آغاز شد که تا امروز نیز ادامه دارد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان بندرانزلی افزود: این طرح که با اعطای تسهیلات ارزان قیمت جهت احداث واحد مسکونی مقاوم در سطح روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت با نظارت مستقیم بنیاد مسکن تعریف شده با هدف احداث سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در سطح کشور بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای این طرح تا به امروز تعداد ۲۱۵۹ واحد مسکونی روستایی مقاوم با سرجمع اعتباری بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان در سطح روستاهای شهرستان بندرانزلی احداث شده و به عبارتی معادل ۳۴ درصد از واحدهای مسکونی روستایی تا به امروز مقاوم سازی شده‌اند که هرچند این آمار مطلوب نبوده اما با حمایت‌های اخیر دولت طی یک سال اخیر شاهد استقبال خوب روستاییان از این طرح بودیم.

بلندپایه با بیان اینکه در حال حاضر سقف تسهیلات احداث مسکن روستایی مقاوم سازی یکصد میلیون تومان است که بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار در سال جاری سقف تسهیلات تا ۲۰۰ میلیون تومان خواهد رسید، گفت: نرخ سود تسهیلات پنج درصد و بازپرداخت آن بیست ساله و دوران مشارکت آن دو ساله و حداکثر تا سه سال قابل تمدید است.

وی یادآور شد: حمایت‌های بسیار خوبی از سوی دولت سیزدهم در همین راستا صورت گرفته که شامل افزایش ۱۰۰ درصدی سقف تسهیلات، افزایش سنوات بازپرداخت، انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعدد صرفا برای اقشار ضعیف و کم درآمد روستایی با اعطای تسهیلات بلاعوض و ارائه مصالح ساختمانی با قیمت مناسب، اعطای تسهیلات تکمیلی قرض‌الحسنه با سقف ۲۵ میلیون تومان جهت تکمیل واحدهای مسکونی نیمه تمام و… می شود.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×