» دسته‌بندی نشده » درخواست ایجاد مکانیزم بین المللی برای شفاف سازی سرنوشت مفقودان سوری

درخواست ایجاد مکانیزم بین المللی برای شفاف سازی سرنوشت مفقودان سوری

خرداد ۲۸, ۱۴۰۱ 0۰


کمیته مستقل بین المللی تحقیق درمورد سوریه با اشاره به اینکه تقریبا ۱۰۰ هزار نفر در سوریه مفقود و ناپدید شده‌اند و اکنون خانواده هایشان از مشکلات زیادی رنج می برند، از سازمان ملل خواست تا مکانیزمی با نظارت بین المللی برای شفاف سازی سرنوشت این افراد ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، روزنامه العربی الجدید در گزارشی نوشت: کمیته مستقل بین المللی تحقیق در مورد سوریه از سازمان ملل خواست تا مکانیزمی با اختیارات بین المللی برای روشن کردن سرنوشت افراد مفقود و ناپدید شده در سوریه ایجاد کند ، این کمیته تاکید کرد که تقریبا ۱۰۰ هزار نفر در سوریه مفقود و ناپدید شدند.

کمیته تحقیق در نامه‌ای تحت عنوان «مفقودین و ناپدید شدگان در سوریه؛ آیا راهی برای حرکت رو به جلو وجود دارد؟» خواستار آن شد که این مکانیزم برخی اصول اساسی مانند استقلال، بی‌طرفی، انسانیت و کرامت را شامل شود.

بر اساس آنچه در سایت “اخبار سازمان ملل” منتشر شد، این کمیته تاکید کرد که این مکانیزم باید با نظارت بین المللی باشد تا صحت و اعتبار کار و همچنین موفقیت در جمع آوری مطالبات که نهادهای دیگر جمع کرده‌اند و وجود یادداشت‌های تفاهم برای تقسیم اطلاعات با نهادهای دیگر و ضرورت رسیدن به مکان‌های خارج از سوریه تضمین شود زیرا میلیون‌ها پناهنده سوری خارج از این کشور وجود دارد و همه آن‌ها قربانی هستند.

پائولو پینه‌رو، رئیس کمیته مستقل بین المللی تحقیق در مورد سوریه در این خصوص گفت: «کارهای زیادی می‌توان برای حمایت از قربانیان ونجات یافتگان در فرآیند جستجو انجام داد و خانواده‌ها واقعاً مدت زیادی منتظر آن‌ها بوده‌اند».

وی تاکید کرد که این موضوع به طور جدی بر مردم از هر طیف سیاسی و غیره در سوریه تأثیر می‌گذارد و گزارش بعدی دبیرکل باید بدون تأخیر منجر به اقدام ملموس شود.

از سوی دیگر، هانی مجلی، عضو کمیته تحقیق، به نوبه خود بر لزوم مشارکت خانواده‌های مفقودین سوری در این مکانیزم و در دسترس بودن این سازوکار برای آن‌ها بدون توجه به محل سکونتشان تاکید کرد و نسبت به افزایش دشواری‌ها برای اطلاع از سرنوشت مفقودین و ناپدیدشدگان با گذشت زمان هشدار داد.

همچنین لین ولچمن، عضو  این کمیته گفت: “جستجوی خانواده‌ها برای یافتن عزیزانشان در سوریه با خطراتی همراه است”.

ولچمن در ادامه طرف‌های دیگر را به طولانی کردن زمان رنج و مشکلات صدها هزار نفر به طور عمد و از طریق پنهان کردن اطلاعات موجود درباره سرنوشت مفقودان و ناپدید شدگان متهم کرد و گفت که این مساله نباید دلیلی برای تسلیم شدن باشد.

در گزارشی که چند روز پیش منتشر شد، شبکه حقوق بشر سوریه اعلام کرد که آزادی نزدیک به ۵۳۹ زندانی بازداشت شده توسط نظام سوریه در زندان های مختلف مدنی و نظامی و امنیتی در استان های مختلف این کشور را ثبت کرده است.

این شبکه تاکید کرد که این اقدام در راستای دستور عفوی که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه صادر کرد، انجام شد.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×