» دسته‌بندی نشده » طرح شکایت علیه شرکت‌های سازنده سلاح فرانسه به اتهام دست داشتن در جنایات جنگی در یمن

طرح شکایت علیه شرکت‌های سازنده سلاح فرانسه به اتهام دست داشتن در جنایات جنگی در یمن

خرداد ۱۳, ۱۴۰۱ 0۰


سه نهاد غیردولتی شکایتی را در پاریس علیه شرکت‌های سلاح به اتهام دست داشتن در جنایت‌های جنگی ارائه کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، کانل لافیت، عضو مرکز حقوق قانون اساسی و حقوق بشر اروپا که یکی از طرف‌های شرکت کننده در این شکایت است، گفت: شرکت‌های “داسو”، “تالیس” و “ام بی دی آ” فرانسه سلاح را برای ائتلاف عربی در یمن ارسال می‌کنند درحالی که می‌دانند این ائتلاف مرتکب جنایت‌های جنگی از سال ۲۰۱۵ در یمن می‌شود.

این نهادهای غیردولتی این شرکت‌ها را به دست داشتن در جنایت‌های ضد بشری متهم کردند.

مرکز حقوق و توسعه “عین الانسانیه” مه اعلام کرد که تعدادقربانیان ۲۶۰۰ روز جنگ در یمن به ۱۷۷۷۵ شهید و ۲۸۵۹۹ زخمی رسیده است.

اول آوریل سازمان بین المللی مهاجرت اعلام کرد که بیش از ۲۵.۵ میلیون یمنی زیر خط فقر هستند.

نهادهای غیردولتی شرکت داسو را متهم می‌کنند که اجازه حملات علیه غیرنظامیان و زیر ساخت غیرنظامی را از طریق فروش جنگنده‌ها و سرویس ۵۹ جنگنده داده است.

این نهادهای حقوقی اعلام کردند که فروش ۸۰ جنگنده رافال به امارات در دسامبر به معنای تشویق به نقض قوانین بین المللی انسانی است.

گروه رسانه‌ای دیسکلوز آوریل ۲۰۱۹ اعلم کرد که براساس یک یادداشت از سازمان اطلاعات نظامی فرانسه از سلاح فرانسوی در یمن استفاده شده است.

یک نهاد غیردولتی یمن به نام “مواطنه” اعلام کرد که ۱۰۰۰ حمله علیه غیرنظامیان صورت گرفت که دستکم ۳۰۰۰ کشته و ۴۰۰۰ زخمی برجای گذاشت. این حملات به دلیل سلاح مدرنی است که به امارات و عربستان فروخته شده است.

سه نهاد غیردولتی از جمله “مواطنه” از ۲۰۱۸ در ایتالیا شرکت “آر دبلیو ام” را به اتهام مجهز کردن ائتلاف عربی به بمب‌هایی که در سال ۲۰۱۶ به کشته شدن شش غیرنظامی منجر شد، تحت پیگرد قرار داده‌اند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×