» آخرین اخبار » فناوری » ناسا به ۲ شرکت شانس تولید لباس فضایی داد

ناسا به ۲ شرکت شانس تولید لباس فضایی داد

خرداد ۱۲, ۱۴۰۱ 0۰


ناسا به تازگی دو شرکت را برای تولید نسل جدید لباس‌های فضایی برای سفر به ماه و ایستگاه فضایی بین المللی انتخاب کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، ناسا دو شرکت را برای تهیه لباس فضایی برای برنامه آرتمیس و سفر به ماه و ماموریت‌های آینده به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) انتخاب کرده است.

ناسا روز چهارشنبه اعلام کرد که قراردادهایی را با دو شرکت برای توسعه نسل بعدی لباس‌های فضایی برای ماموریت‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی و ماه منعقد کرده است.

برندگان این قرارداد که “xEVAS” نام دارد شرکت‌های هوافضای آمریکایی آکسیوم اسپیس (Axiom Space) و کالینز اروسپیس (Collins Aerospace) هستند.

ارزش این قراردادها هنوز اعلام نشده است اما سقف آنها تا سال ۲۰۳۴ روی هم رفته ۳.۵ میلیارد دلار است.ناسا ممکن است بعدا شرکت‌های بیشتری را اضافه کند.

کارشناسان  آژانس فضایی ایالات متحده استانداردهای فنی مورد نیاز خود  برای این لباس ها را ارائه کردند و این شرکت‌ها اکنون مسئول طراحی، تأیید و تولید لباس‌ها و همچنین تجهیزات پشتیبانی برای ماموریت‌های ارتمیس و ایستگاه فضایی بین المللی هستند.

به گفته محققان نسل بعدی لباس‌های فضایی انعطاف پذیرتر، همه کاره‌تر و بادوام‌تر خواهد بود.

ناسا در ابتدا قصد داشت خودش این لباس‌ها را تولید کند اما پس از اینکه مامور رسیدگی به امو این آژانس گفت اگر ما تهیه آنها را برعهده بگیریم تولید این لباس‌ها با تاخیرهای قابل توجهی در توسعه مواجه خواهند شد، ناسا به دنبال شرکایی برای تولید لباس گشت.

آکسیوم اسپیس که از سوی ناسا در این برنامه انتخاب شده است کارنامه درخشانی دارد. چندی پیش دو شرکت فضایی مهم آمریکایی به نام‌های “اسپیس ایکس” و شرکت پروازهای فضایی خصوصی “آکسیوم اسپیس” با پرتاب چهار شهروند به فضا برای اقامتی هشت روزه در ایستگاه فضایی بین‌المللی تاریخ‌ساز شدند. طی ماموریتی که اخیرا این شرکت انجام داد چهار شهروند در قالب یک پرواز کاملا خصوصی به نام ماموریت “Ax-1” از ایستگاه فضایی بین‌المللی بازدید کردند.

ماموریت “Ax-1” توسط شرکت “اکسیوم اسپیس” در تاریخ هشتم آوریل برای پرواز چهار فضانورد تجاری توسط شرکت “اسپیس‌ایکس” به یک سفر کوتاه به ایستگاه فضایی و اقامت هشت روزه در آن آغاز شد. اقامت تاریخی چهار فضانورد خصوصی ۲۴ آوریل در ایستگاه فضایی بین‌المللی به پایان رسید و آنها پس از گذراندن ماموریتی ۱۷ روزه در حالی که ۱۵ روز را در ایستگاه فضایی به زندگی و فعالیت پرداختند به زمین بازگشتند.

فضانوردان خصوصی ماموریت پیشگامانه Ax-1 سوار بر کپسول دراگون شرکت اسپیس‌ایکس، ۲۴ آوریل در ساعت ۲۱:۱۰ به وقت منطقه زمانی شرقی(۵:۴۰ بامداد دوشنبه به وقت تهران) ایستگاه فضایی بین‌المللی را به مقصد زمین ترک کردند و حوالی ساعت ۲۱:۳۶ به وقت تهران در آب‌های اقیانوس اطلس، حوالی ساحل فلوریدا فرود آمدند. اگرچه ماموریت Ax-1 اولین ماموریت تماما خصوصی به ایستگاه فضایی بوده است، اما اولین ماموریت تماما خصوصی به مدار زمین نبوده و در ماموریت اینسپیریشن ۴ چهار خدمه سوار بر کپسول دراگون برای اقامتی سه روزه در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ به مدار زمین رفتند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×