» دسته‌بندی نشده » آغاز عملیات اجرایی جذاب‌ترین خط مترو پایتخت در سال ۱۴۰۱/ خط ۱۱ مترو از کدام نقاط تهران عبور می‌کند؟

آغاز عملیات اجرایی جذاب‌ترین خط مترو پایتخت در سال ۱۴۰۱/ خط ۱۱ مترو از کدام نقاط تهران عبور می‌کند؟

خرداد ۱۱, ۱۴۰۱ 1۰


خبرگزاری فارس، گروه شهری: تحول در مترو از برنامه‌های مدیریت شهری برای تهرانی ها است. علیرضا زاکانی، شهردار تهران می‌گوید در افق ۱۴۰۵ خطوط جدید مترو با ۱۵۰ کیلومتر و ۱۳۸ ایستگاه وارد مدار می‌شود و رییس‌جمهور هم اخیرا اعلام کرد در خصوص تأمین اعتبارات و کمک در راستای توسعه و بهبود ناوگان حمل و نقل ریلی با تمام قوا و توان موجود، حمایت و پشتیبانی می‌کند.

یکی از راه‌های مؤثر در کاهش آلودگی هوا و ترافیک که همه مسئولان هم نسبت به آن اتفاق نظر دارند، توسعه مترو است. اگرچه این امر در دوره گذشته مدیریت شهری با کندی مواجه شد اما مسیر توسعه آن در دوره فعلی پرشتاب در دستور کار قرار دارد. 

مترو تهران هم اکنون جز ۲۰ مترو برتر دنیاست و این از دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و افرادی که سکان دار مدیریت مترو هستند همگی فرزندان بعد از انقلاب محسوب می شوند.توسعه مترو علاوه بر کاهش ترافیک و تسهیل در رفت و آمد شهروندان در سطح شهرها، راهکاری جهت مقابله با آلودگی هوا محسوب می شود و توسعه آن همواره مورد توجه مدیران شهری در کلانشهرهای مختلف جهان بوده و نشانه‌ای از توسعه یافتگی شهرها محسوب می شود.

 شورای ششم و مدیریت شهری جدید اعلام کرده اند برای حمل و نقل عمومی برنامه‌های سریع، فوری و انقلابی دارند و اختصاص اتوبوس و واگن در اسرع وقت برای پایتخت از اولویت های آنها است. علیرضا زاکانی شهردار جدید تهران هم بر این موضوع تاکید دارد و قرار است توسعه حمل و نقل عمومی و تکمیل خطوط مترو با برنامه ریزی مورد توجه قرار گیرد تا به مطالبه شهروندان در این زمینه پاسخ داده شود. شهردار تهران تأکید ویژه‌ای بر تکمیل خطوط ۶ و ۷ و اضافه کردن واگن‌های جدید به مترو دارد و مدیران شهری می‌گویند ما سعی کرده‌ایم اقدامات لازم را در این راستا انجام دهیم.

فعالیت مترو تهران از حدود سال ۶۵ و با فعال‌سازی پروژه مترو در تهران انجام شد، ۲۴۵ کیلومتر خطوط مترو طی این سال‌ها در خطوط یک تا ۷ به بهره‌برداری رسیده و ۱۴۱ ایستگاه مترو در پایتخت فعال است. از اسفند ۷۷ تا کنون شتاب توسعه مترو در خطوط مختلف بیشتر شده و ثمره زحمات فرزندان این آب و خاک با خودباوری در طراحی مترو چه در بخش اجرا و چه در بخش ساخت تجهیزات و بهره‌برداری به بار نشسته است.

به گفته مدیران شهری، اقدامات ساختمانی مترو هم شامل احداث تونل‌ها و ایستگاه‌ها سال‌هاست که توسط مهندسان و دانشمندان ایرانی در حال انجام است و در این راستا به خودکفایی رسیده‌ایم و دانش مهندسی در زمینه توان اجرایی و مصالح ساختمانی برای تونل‌ها و ایستگاه‌ها به کار گرفته شده است.

در این راستا یکی از اقدامات مدیریت شهری تهران در کنار تکمیل خطوط و ایستگا‌ه‌های باقی مانده، اتخاذ تدابیری برای احداث خط ۱۱ متروی تهران است که چندی پیش به موجب تفاهم‌نامه‌ای که بین شهرداری تهران و گروه صنعتی مپنا امضاء شد، مقدمات آغاز عملیات اجرایی این خط آغاز شد.

احداث این خط که در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران تکلیف شده، آن را به یکی از مهم‌ترین و پرمسافرترین خطوط مترو تبدیل خواهد کرد. خط ۱۱ به طول ۳۲ کیلومتر با ۲۱ ایستگاه که از سه‌راه ورامین آغاز و تا محدوده کوهک ادامه خواهد یافت.

باید بتوانیم طی ۴سال خطوط مترو را تکمیل کنیم/طبق برنامه تا سال۱۴۲۰ باید ‫مترو تهران تکمیل شود

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در صفحه شخصی خود در توئیتر گفت: طبق برنامه تا سال۱۴۲۰ باید ‫مترو تهران تکمیل شود.

وی افزود: با وجود مشکل منابع مالی، با مدیریت قابلیت‌های داخل شهرداری باید بتوانیم طی ۴سال خطوط مترو را تکمیل کنیم و به انتقال ۱۰میلیون نفر از طریق مترو برسیم. با ‫مشارکت مردم می‌شود کار ۲۰ساله را ۴ساله انجام داد.

امکان احداث ۳۰ مجتمع ایستگاهی/ خط ۱۱ یکی از جذاب‌ترین خطوط

آرش خدابخش مدیر مطالعات خطوط جدید در شرکت مترو تهران، درباره این خط، گفت: خط ۱۱ مترو غیر از تاثیرگذاری قابل توجه بر معادلات حمل و نقلی پهنه جنوب غرب پایتخت، به لحاظ جاذبه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز یکی از جذاب‌ترین خطوط به شمار می‌آید چراکه امکان احداث ۳۰ مجتمع ایستگاهی به منظور کمک به هزینه‌های اجرای طرح در طول خط شناسایی شده است.

وی افزود: این خط در مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰و ۲۱ ایستگاه داشته و از ایستگاه تبادلی با اکثر قریب به اتفاق سایر خطوط ساخته شده و در دست احداث برخوردار خواهد بود؛ ضمن اینکه بهره‌برداری از آن به کاهش ترافیک خط ۵ و مسافرانی که از استان البرز به سمت تهران (و بالعکس) تردد دارند، کمک می‌کند.

عبور خط ۱۱ از زیر محور‌های شریانی

خدابخش به عبور خط ۱۱ از زیر محور‌های شریانی مهم تهران اشاره کرد و گفت: قاعدتاً استفاده شهروندان از ایستگاه‌های مترو در این خط و جایگزینی این وسیله حمل و نقلی پاک، ایمن و ارزان به جای وسایل نقلیه شخصی، می‌تواند بار ترافیک در بزرگراه‌های شهید رجایی، آزادگان، شهید کاظمی، آیت‌الله سعیدی، شهید لشکری، شهید فهمیده، جاده تهران  ورامین، فتح و شهید چراغی را کاهش دهد.

مدیر مطالعات خطوط جدید در شرکت مترو تهران گفت: اولویت نخست شروع عملیات اجرایی خط ۱۱ به بخش ایستگاه چیتگر تا ایستگاه عبدل‌آباد مربوط می‌شود که اخیراً تفاهم‌نامه‌ای هم با بخش خصوصی در مورد احداث آن منعقد شده است. در نهایت ساخت مسیر و ایستگاه‌های خط مذکور به ایجاد رینگ راه‌آهن ریلی زیرزمینی در بخش مهمی از شهر منجر خواهد شد که اتصال آن به سایر خطوط شبکه، تحولی محسوس در معادلات ترافیکی منطقه جنوب غرب پایتخت ایجاد خواهد کرد.

احصاء منابع مالی جهت راه‌اندازی خط ۱۱ در بازه زمانی ۳ ماهه

درباره این موضوع به سراغ مسعود درستی، مدیرعامل شرکت مترو تهران رفتیم. وی در این باره به خبرنگار فارس، گفت: تفاهم‌نامه‌ای اخیرا با شرکت مپنا داشته‌ایم و قرار شده در قالب این تفاهم‌نامه در بازه زمانی مشخص از منابع مالی دو طرف جهت راه‌اندازی خط ۱۱ بهره‌مند شویم و در واقع این اقدام یک برنامه مشارکتی محسوب می‌شود. این چنین نیست که شرکت مپنا صفر تا صد کار را انجام دهد.

وی افزود: منظور از ظرفیت‌های شهرداری تهران به طور مثال استفاده از بارگذاری املاک در حاشیه خط ۱۱ و ایجاد مجتمع‌های ایستگاهی است. بخشی هم به صورت نقدی در این زمینه تأمین خواهد شد. شرکت مپنا هم با برنامه‌هایی مانند اخذ وام و برنامه‌های مشارکتی کار را دردست خواهد گرفت، لذا بنا داریم تا بر روی ظرفیت‌های دو طرف کار کنیم. چندین جلسه در سطح مدیریتی و کارشناسی برگزار شده تا چارچوب‌ها را کامل مشخص کنیم. 

مدیرعامل شرکت متروی تهران خاطرنشان کرد: سه ما ه در نظر گرفته شده که ظرفیت‌های دو طرف کاملا احصاء شود ولی با این وجود تلاشمان این است که زودتر به سرانجام برسد. البته هم‌زمان مطالعاتی را هم در دستورکار داریم تا عملیات اجرایی هر چه سریع‌تر محقق شود.

تلاش داریم تا قبل ازپایان سال ۱۴۰۱ و در ایام دهه فجر عملیات اجرایی آغاز شود 

وی در پاسخ به این پرسش که ساخت خط ۱۱ متروی تهران دقیقا از چه زمانی انجام می‌گیرد گفت: براساس برنامه‌ریزی‌اهی انجام شده تلاش داریم تا قبل ازپایان سال ۱۴۰۱ و در ایام دهه فجر عملیات اجرایی آغاز شود و همه سناریوها را هم پیش‌بینی کرده‌ایم.

هر یک کیلومتر ساخت خطوط مترو بیش از یک‌هزار میلیارد تومان هزینه دارد

وی بیان داشت: هر یک کیلومتر ساخت خطوط مترو صفر تا ۱۰۰ آن بیش از یک‌هزار میلیارد تومان هزینه دارد ولی با این حال ما راه‌اندازی را با اعداد پائین‌تر هم می‌توانیم شروع کنیم و آن را به مرور تکمیل سازیم. به طور مثال هر خطی باید پست برق داشته باشد اکنون خط ۶ ندارد و سایر خطوط برق موقت تأمین کرده‌ایم.

راه‌اندازی خط ۱۱ به صورت جزیره‌ای نیست 

درستی با اشاره به اینکه فاز نخست خط ۱۱ به طول ۱۷ کیلومتر از چیتگر در خط ۵ آغاز و تا عبدل‌آباد در خط ۳ اجرایی خواهد شد گفت: کل خط ۲۸ کیلومتر است و می‌خواهیم ابتدا و انتهای خط ۱۱ در خطوط جاری باشد تا تبادل معنادار شبکه داشته باشیم و راه‌اندازی خط ۱۱ به صورت جزیره‌ای نباشد.

حمل و نقل  عمومی تهران در استانه تحول بزرگ

توسعه حمل و نقل عمومی از مطالبات اصلی شهروندان در حوزه شهری است. روزانه تعداد زیادی از مسافران با مترو در پایتخت جابجا می‌شوند و مدیریت شهری جدید اعلام کرده جهادی وانقلابی برنامه‌ها را در دستور کار قرار گرفته است و حالا باید دید نتیجه اقدامات چگونه خواهد بود و تحولات حوزه حمل و نقل چگونه رقم می‌خورد؟

انتهای پیام/

 




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×