» آخرین اخبار » گیلان » از تهاجم ۶ هزار هکتاری سنبل آبی تا احقاق حقوق عامه با نجات تالاب انزلی

از تهاجم ۶ هزار هکتاری سنبل آبی تا احقاق حقوق عامه با نجات تالاب انزلی

خرداد ۴, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان دادستان بندرانزلی با تاکید بر اینکه یکی از مصادیق بارز حقوق عامه، احیا و نجات تالاب بین المللی انزلی است، گفت: این مسئله مجدانه و با قاطعیت در دست اقدام و پیگیری مستمر این دادستانی قرار دارد.

اکبر سبحانی در جلسه کنترل و مدیریت تهاجم گیاه سنبل آبی در تالاب بین‌المللی انزلی که در دفتر دادستانی شهرستان بندرانزلی برگزار شد، اظهار کرد: سنبل آبی سالانه دو بار رشد و نمو دارد و خطر مهمی از حیث رسوبات بستر تالاب را تهدید می کند.

وی با اشاره به اینکه این مسئله یکی از عوامل کاهش عمق تالاب است، افزود: یکی از مصادیق بارز حقوق عامه، احیا و نجات تالاب است و لذا دادستانی مجدانه و با قاطعیت در حال پیگیری این مهم است.

دادستان بندرانزلی تصریح کرد: تالاب بین المللی انزلی به عنوان نگین خاورمیانه و برندی برای این شهرستان است و تمام افرادی که به عنوان گردشگر وارد این شهرستان زیبا می شوند بازدید از تالاب را به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری بندرانزلی همواره مورد توجه قرار می دهند لذا به جهت حفظ حقوق بیت المال نیز احیای تالاب برای ریاست کل دادگستری استان بسیار حائز اهمیت است و نظارت دادستانی در این امور مورد تاکید قرار دارد.

سبحانی با اشاره به اینکه آسیب شناسی سنبل آبی با جدیت در دستور کار این دادستانی قرار دارد، گفت: رسوبات ناشی از مواد آلی و معدنی در تالاب بین‌المللی انزلی جای بحث و گفت و گو دارد که سنبل آبی یکی از آنهاست.

وی تاکید کرد: گیاهانی از جمله سنبل آبی در تالاب نهایتا پوسیده و ته نشین می شوند و لذا منشا رسوبات مواد آلی است که این مسئله به عنوان یک اقدام جدی و ضربتی در دستور قرار گرفت.

دادستان بندرانزلی ادامه داد: در سال جاری ۱۵ میلیارد تومان برای جمع آوری سنبل آبی از طرف مدیریت برنامه و بودجه استان گیلان به این امر اختصاص داده شد که در حال حاضر مبلغ پنج میلیارد تومان جهت جمع آوری سنبل آبی در اختیار محیط زیست استان طب سال جاری قرار گرفته است.

وی افزود: در روزهای آتی موضوع جمع آوری سنبل آبی توسط این دادستانی پیگیری می شود تا عملیات اجرایی با دخالت و نظارت سایر دستگاه های متولی امر جمع آوری این گیاه مهاجم تحقق یابد.

۶۰۰۰ هکتار از تالاب انزلی مورد تهاجم سنبل آبی

رضا زمانی، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان نیز، با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۰۰۰ هکتار از پهنه آبی تالاب بین‌المللی انزلی مورد تهاجم سنبل آبی قرار گرفته، اظهار کرد: عملیات اجرایی پاکسازی سنبل آبی با توجه به اعتبارات سفر ریاست جمهوری و با مشارکت همه دستگاه‌های مربوطه استان در چند هفته آینده انجام می گیرد.

وی با اشاره به اختصاص پنج میلیارد تومان اعتبار برای این امر، افزود: در کنار حضور مسئولان نقش جوامع محلی نیز در اجرای این طرح بسیار مهم است زیرا بدون مشارکت آنها در پاکسازی سنبل آبی امکان پیشبرد و موفقیت طرح امکان پذیر نیست.

زمانی با اشاره به اینکه موضوع تهاجم سنبل آبی به تالاب بین‌المللی انزلی یک مسئله بحرانی است، تاکید کرد: شاهدیم همه مدیران با جدیت کنار ما بودند و امیدواریم بتوانیم اقدامات مورد نیاز را به خوبی به انجام برسانیم.

برای مبارزه با سنبل آبی همه پای کار بیایند

اسماعیل قاسمی، بخشدار مرکزی بندرانزلی نیز در ادامه، عنوان کرد: سال گذشته با مسئولان مربوطه و جوامع محلی به صورت آزمایشی جمع آوری سنبل آبی در سطح شهرستان بندرانزلی انجام شد و نتایج خوبی هم داشت.

وی با اشاره به اینکه تصمیم بر این شد تا در فصل مناسب طرح جمع آوری انجام شود تا نتایج مطلوب‌تری داشته باشیم، افزود: مشکل اعتبار برای انجام کار حل شده و ادامه کار با هماهنگی بین دستگاه های مربوطه امکان پذیر خواهد بود لذا این آمادگی را در فرمانداری شهرستان داریم تا امر پاکسازی به نحو مطلوب انجام شود.

بخشدار مرکزی بندرانزلی با تاکید بر اینکه معضل سنبل آبی مختص شهرستان ما نیست، گفت: هر چند انزلی بیشترین درگیری را دارد ولی بهتر است تا این موضوع را به صورت استانی پیش ببریم و بتوانیم فرمانداران شهرستان‌های همجوار با تالاب انزلی را نیز پای کار بیاوریم تا شاهد نتیجه بهتری از اجرای عملیات باشیم.

همچنین در این جلسه حمیدرضا فتح شیرین، مدیرعامل تعاونی قایقداران بندرانزلی نیز خاطرنشان کرد: جوامع محلی با توجه به تعلق خاطری که به تالاب انزلی دارند و رزق خود را از این نعمت الهی تامین می‌کنند انگیزه بسیار زیادی برای همکاری در جمع آوری سنبل آبی دارند.

وی یادآور شد: با توجه به تجربه کافی و شناختی که قایقرانان و جوامع محلی از تالاب دارند و همکاری بسیار خوبی که پیش از این در جمع آوری سنبل آبی شاهد بودیم، بار دیگر تا جایی که مورد نیاز است برای ریشه کنی کامل سنبل آبی از تالاب پای کار خواهیم بود.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×