» آخرین اخبار » گیلان » سازمان محیط زیست به حل معضل پسماند سراوان نگاه ویژه کند

سازمان محیط زیست به حل معضل پسماند سراوان نگاه ویژه کند

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۱ 0۰


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اسدالله عباسی امروز در کارگروه ملی مدیریت پسماند که به صورت ویدیو کنفرانسی به ریاست رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با بیان اینکه شرایط استان‌های شمالی با استانهای دیگر در زمینه مدیریت پسماند متفاوت است، اظهار کرد: نگاه تصمیم گیران، برنامه‌ریزان و کسانی که بودجه و اعتبارات را تصویب می‌کردند، طی سالهای قبل نسبت به همه استان‌ها در بخش مدیریت پسماند و ساماندهی زباله‌ها، یکسان بود در حالی که شرایط اقلیمی و زیست بوم طبیعی، عواملی است که نمی‌شود زباله‌ها را در پهنه‌ها دفن کرد و باید نگاه ویژه‌ای داشت.

وی با اشاره به عملکرد نادرست دولت‌های گذشته در مدیریت پسماند در استان گیلان گفت: شرایط پسماند در پهنه‌های مختلف گیلان با توجه به عملکردهای گذشته، شرایط مطلوبی نیست و چالش پسماند، چالش جدی برای استان است.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با انتقاد از کم توجهی به موضوع مهم تفکیک زباله از مبدا در گیلان افزود: وضعیت پسماند در شهرستان‌های مختلف استان مناسب نیست لذا باید در این خصوص اقدامات عاجل اندیشده شود.

عباسی با اشاره به تثبیت پهنه سراوان و تصفیه شیرابه‌ها به میزان شش لیتر در ثانیه گفت: با این میزان تصفیه، پسماند سراوان در این بخش مدیریت می‌شود.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهوری به استان و بازدید وزیر کشور از پهنه سراوان و تأکید در این بخش بیان کرد: سازمان شهرداری ها، شهرداری رشت و استانداری نسبت به ساماندهی منطقه اهتمام دارند و امیدواریم کارنامه قابل قبولی ارائه کنند.

استاندار گیلان با ابراز نگرانی از مشکلات زیست محیطی ایجاد شده در این استان تصریح کرد:
 آلودگی‌های ناشی از شیرابه‌های پسماند سراوان علاوه بر ایجاد مشکلات فراوان برای اهالی منطقه، از مسیر رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت به تالاب انزلی و دریای خزر سرازیر می شود که مشکلات زیست محیطی متعددی دارد.

عباسی با تأکید بر لزوم کارهای کارشناسی و مطالعاتی در خصوص ابر چالش پهنه سراوان در گیلان افزود: ابرچالش پهنه سراوان، زباله‌ها و پسماند زندان لاکان، تعدادی از بیمارستان‌های رشت و فاضلاب این کلانشهر، منشا آلودگی دریا و تالاب انزلی هستند که برای ساماندهی موارد مذکور، مطالعاتی لازم، انجام و اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی به بازدید از روند اجرای طرح جمع‌آوری فاضلاب کلانشهر رشت اشاره و گفت: برای ساماندهی فاضلاب، اعتبار اولیه اختصاص یافته و از مدیران دستگاه‌های متولی خواسته‌ام با تمام توان در این بخش، فعالیت میدانی داشته باشند.

نماینده عالی دولت در گیلان با درخواست از سازمان محیط زیست و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری کشور نسبت به نگاه ویژه به مسئله پسماند در استان‌های شمالی تصریح کرد: عدم ثبات مدیریت شهری رشت طی سال‌های اخیر، موجب شد از اجرای درست امور به‌ ویژه در حوزه مدیریت پسماند و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا عقب بمانند.

به گفته عباسی تبیین صحیح و اهمیت گسترش فرهنگ تفکیک زباله از مبدا، پردازش زباله‌ها در سایت‌های مشخص، فعالیت مؤثر کارخانه‌های کود آلی و عملیات بخش ریجکتی در زباله‌سوز بصورت بهداشتی و تبدیل آن به انرژی را با توجه به شرایط فعلی در استان‌های شمالی از راه های اجرایی برون رفت از وضعیت کنونی زباله و پسماند است.

وی از تعهد شهرداری در خصوص بهبود وضعیت پهنع سراوان در گیلان خبر داد و افزود: این تعهد را از شهرداری رشت گرفته‌ایم که امسال پهنه سراوان را به طبیعت برگردانند و کاملا ساماندهی کنند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷/م




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *