» دسته‌بندی نشده » درخواست فرماندار اوکیناوا برای لغو طرح جابجایی پایگاه هوایی آمریکا

درخواست فرماندار اوکیناوا برای لغو طرح جابجایی پایگاه هوایی آمریکا

اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱ 0۰


فرماندار اوکیناوا در گفت‌وگویی با نخست وزیر ژاپن به وی تاکید کرد تا طرح جنجال برانگیز جابجایی پایگاه هوایی آمریکا را به جنوب این استان لغو کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری کیودو، این درخواست از سوی “دنی تاماکی” فرماندار اوکیناوا چند روز پیش از پنجاهمین سالگرد بازگشت این استان به ژاپن صورت گرفته است.

این فرماندار در دیدار با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در دفتر وی نسخه‌ای از پیشنهادهای لازم را ارائه کرد که در آن گفته شده یک بسته قدیمی حاوی حقوق نیروهای آمریکایی و پرسنل این کشور در ژاپن باید مورد بازبینی قرار گیرد.

پیش از برگزاری این مراسم، تاماکی به توکیو رفت و از دولت مرکزی خواست تا راه‌هایی را برای حل این مشکل آن هم از طریق مذاکره بیابند.

وی از قول کیشیدا گفت که دولت توکیو به تلاش‌هایش برای کم کردن از مسئولیت اوکیناوا در میزبانی پایگاه‌های نظامی آمریکا ادامه می‌دهد و در ضمن، قول می‌دهد تا احساسات مردم محلی را جدی گرفته و پیشنهادها را مطالعه کند.

دیدار این دو فقط ۱۵ دقیقه به طول انجامید و نشان می‌دهد که دولت مرکزی واکنشی غیر موجه به درخواست فرماندار اوکیناوا داده که به دلیل مخالفت‌های سرسختش در قبال طرح جابجایی پایگاه‌های نظامی آمریکایی در این جزیره مشهور است.

دولت‌های توکیو و واشنگتن در جابجایی پایگاه هوایی تفنگداران ویژه آمریکایی “فوتنما” از منطقه پر جمعیت “گینووان” به یک منطقه با جمعیت کمتر به نام “هنوکو” که هر دو در اوکیناوا مستقرند، توافق کرده‌اند.

اما این طرح که مدت‌هاست متوقف شده با مخالفت شدید از سوی اکثریت سکنه اوکیناوا روبرو شده که می‌خواهند این پایگاه از جزیره خارج شود.

بر اساس گزارش مقام‌های استان اوکیناوا، این جزیره میزبان ۷۰.۳ درصد از مناطق اشغال شده توسط پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در ژاپن است، در حالیکه در سال ۱۹۷۲ که از کنترل ایالات متحده به ژاپن بازگردانده شد، این رقم ۵۸.۸ درصد بود.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×