» آخرین اخبار » گیلان » انتقاد از نظرهای غیرکارشناسی درباره سراوان/اجازه نمی‌دهم دیگر نقاط گیلان به سراوانی دیگر تبدیل شوند

انتقاد از نظرهای غیرکارشناسی درباره سراوان/اجازه نمی‌دهم دیگر نقاط گیلان به سراوانی دیگر تبدیل شوند

اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۱ 0۰


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اسدالله عباسی ظهر امروز در همایش شوراهای استان گیلان در سالن الغدیر استانداری با بیان اینکه شوراهای شهر و روستا با هدف اهمیت دادن بیشتر به نقش مردم در ساختار تصمیم‌گیری و برای حل مشکلات محلی ایجاد شدند، اظهار کرد: شوراها در واقع عضوی از بدنه دولت و از ارکان اجرایی کشور هستند که در جامعه ای کوچک‌تر به فعالیت می‌پردازند.

وی با تاکید بر‌ لزوم توجه به وظایف شوراها و آسیب‌شناسی عملکرد ادوار گذشته گفت: تقویت و رفع مشکلات شوراهای اسلامی می‌تواند موجب تقویت ساختار حکمرانی در کشور شود.

استاندار گیلان با اشاره به تاکید قرآن کریم و سخنان ائمه اطهار (ع) درخصوص شورا افزود: بیانات رهبر معظم انقلاب درباره شوراهای اسلامی شهر و روستا، نقش اثرگذاری در ارتقاء مردم سالاری دینی، تقویت این نهاد مردمی و رفع مشکلات و چالش‌های آن دارد.

عباسی با انتقاد از عدم انتخاب شهردار در برخی شهرستان‌ها بیان کرد: شهرداری‌ها باید کشمکش‌های سیاسی و نگاه سلیقه‌ای را از عرصه مدیریت و تصمیم‌گیری‌ها حذف و نگاه همگرایانه، مشورتی و توسعه‌طلبانه را گسترش دهند.

وی انتخاب فرد اصلح و متخصص را نیاز اصلی شهرها و روستاها دانست و تصریح کرد: متأسفانه در برخی از شهرهای استان شاهد سوء‌مدیریت و یا ضعف مدیریت هستیم که این امر موجب شده که اقدامات نوآورانه و روزآمد در روند فعالیت‌ها وجود ندارد.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با بیان اینکه باید نمادهای بومی هر شهرستان در مبادی ورودی آن شهر و از جمله مبلمان شهری نصب شود، گفت: متأسفانه به اصل مهم بومی‌سازی نمادها که خود عاملی مهم در هویت‌بخشی مبلمان شهریست، توجه خوبی نشده است.

عباسی عدم بهره‌وری مناسب از مواهب الهی و اقدامات صورت‌گرفته در استان از جمله سواحل آزادسازی شده را نمونه‌ای دیگر از ضعف مدیریت در برخی شهرستان‌ها برشمرد و افزود: مزیت‌های نسبی گیلان همچون منابع طبیعی، سواحل و داشته‌های میراثی استان مورد غفلت قرار گرفته در حالیکه بهره‌برداری اصولی از آنها، توسعه اقتصادی قابل توجهی را به همراه دارد.

وی با گله‌مندی از صدور مجوزهای ساخت‌وساز با تراکم بالا در روستاهای گیلان بیان کرد: ویلاسازی در بافت روستایی و ارتفاعات استان و تراکم ساختمانی از بزرگترین قانون‌شکنی‌هایی است که روستاها را نیز به نابودی می‌کشاند.

استاندار گیلان با اشاره به معضل پسماند سراوان در استان گیلان اظهار کرد: در نخستین روزهای انتصابم به عنوان خادم مردم و استاندار گیلان، در دیدار با رئیس جمهوری، از پسماند بعنوان اَبر چالش استان‌های شمالی یاد کردم.

عباسی معضل پسماند سراوان را حاصل سوءمدیریت در دولت‌های گذشته دانست و تصریح کرد: معضل سراوان حاصل سوء مدیریت ادوار مختلف، عدم دوراندیشی برخی مدیران نسبت به محیط زیست استان و سلامت جامعه میزبان بوده لذا نباید اجازه داد دیگر نقاط استان هم به وضع کنونی سراوان دچار شوند.

وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص حل مشکل پسماند سراوان افزود: امروز تاکید و آموزش برای تفکیک از مبدا ضرورتی غیرقابل انکار است که غفلت از آن، آینده گیلان را به نابودی می‌کشاند.

عباسی با تاکید بر لزوم بهره‌مندی از شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان علمی برای تصمیم‌سازی در خصوص تفکیک زباله در گیلان افزود: اجازه پول‌پاشی از اعتبار دولتی را به فردی نمی‌دهیم به این منظور لازم است اعتبارات موجود در خصوص تفکیک زباله، به‌موقع هزینه شود تا مردم نتایج مطلوب آن را به وضوح مشاهده کنند.

وی با اشاره ظرفیت کارخانه کمپوست واقع در لاکان تصریح کرد: این کارخانه به صورت روزانه قابلیت تبدیل حدود ۲۵۰ تن زباله به کود آلی را دارد که مقرر شد در ۲ شیفت کاری، هر روز ۵۰۰ تن زباله را به کود آلی تبدیل ‌کند و مکانی برای دفن ۲۵۰ تن باقیمانده کود آلی این کارخانه که کاملا بی‌بو، خشک، بدون شیرابه و سازگار با محیط زیست است، در نظر گرفته شود.

به گفته استاندار گیلان برای حل راهبردی چالش زباله در سراوان، برنامه ساخت کارخانه‌های کود آلی و زباله سوز ۶۰۰ تنی، ساخت تصفیه خانه شیرابه‌های حاصل از زباله‌های سراوان و بهسازی و پوشش محل دفن زباله در دستور کار قرار گرفته است.

عباسی ورود افراد غیرمتخصص به عرصه تصمیم‌سازی و اظهارنظرهای فاقد وجاهت علمی برای مدیریت زباله سراوان را عاملی مخرب دانست و بیان کرد: انجام چنین رفتار و اظهار نظرهایی تشویش اذهان عمومی، برانگیختگی احساسات مردم و در نهایت موج‌سواری عده‌ای سودجو را به دنبال دارد.

وی همچنین با اشاره به موضوع آب کشاورزی و لزوم مدیریت منابع در دسترس گفت: امروز نیز شاهد رهاسازی آب در بخش‌های دیگری از استان بودیم و امیدواریم با مصرف بهینه، عدالت در توزیع آب و همدلی مردم و مسؤولان، سال زراعی خوبی را آغاز کنیم.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *