» آخرین اخبار » گیلان » لایروبی ۶۰۰ کیلومتری انهار گیلان/ پرداخت خسارت ۶۵ میلیاردی محصولات کشاورزی

لایروبی ۶۰۰ کیلومتری انهار گیلان/ پرداخت خسارت ۶۵ میلیاردی محصولات کشاورزی

اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با تاکید بر لزوم به موقع مصوبات ستاد پیشگیری و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران، عنوان کرد: در حال حاضر ۶۰۰ کیلومتر از انهار را لایروبی کردیم و براساس پیش بینی ها به ۱۰۰۰ کیلومتر طی ماه های آتی خواهیم رسید.

امیر مرادی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه براساس پیش بینی ها در صورت عدم تحقق بارش های دو ماه اردیبهشت و خرداد با تنش آبی اراضی کشاورزی در پایین دست و خارج از شبکه سد سفیدرود مواجه خواهیم شد، اظهار کرد: در صورت بارش به موقع باران نگرانی ها کاهش می یابد.

وی با اشاره به تشکیل منظم ستاد پیشگیری و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران با موضوع بحران آب در فروردین امسال، افزود: با دستور استاندار ۲۲ بند لازم الاجرا به دستگاه ها ابلاغ شد تا به آب منطقه ای جهت مدیریت بحران آب کمک کنند.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان از کاهش حدود ۴۰ درصدی ذخیره پشت سد سفیدرود خبر داد و تصریح کرد: در این شرایط باید بهره وری توزیع آب داشته باشیم و لذا قرارگاه جهادی مدیریت آب را تشکیل دادیم و همه دستگاه ها با ماشین آلات خودشان از جمله راهداری و بنیاد مسکن پای کار لایروبی انهار و آب بندان ها و کانال های آبیاری هستند تا میزان آبی که به کشاورز می رسد با کمترین اتلاف همراه باشد.

مرادی، با تاکید بر لزوم به موقع مصوبات ستاد پیشگیری و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران، عنوان کرد: در حال حاضر ۶۰۰ کیلومتر از انهار را لایروبی کردیم و براساس پیش بینی ها به ۱۰۰۰ کیلومتر طی ماه های آتی خواهیم رسید.

وی از رشد ۴۰ درصدی لایروبی انهار نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: بیمه محصولات کشاورزی نیز در دستور کار فرمانداران قرار دارد، زیرا دولت ۷۰ درصد و صندوق بیمه کشاورزی ۳۰ درصد خسارت کشاورز را پرداخت می کند.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با بیان اینکه سال گذشته ۶۵ میلیارد تومان خسارت از محل صندوق بیمه کشاورزی بابت خسارت پرداخت شد، خاطرنشان کرد: در صورت کاهش منابع آبی با کاهش محصول کشاورزی مواجه خواهیم شد و لذا بهترین راه جبران این خسارت بیمه است و لذا قرارگاه جهادی مدیریت آب بیمه محصولات کشاورزی را با محوریت بخشداران و دهیاران دنبال می کند.

وی از انجام نشای محصول برنج در ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گیلان خبر داد و بیان کرد: سال گذشته بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان بیمه شد و امسال پیش بینی می کنیم به ۱۲۰ هزار هکتار برسد.

مرادی، همچنین از تعمیر کلیه ایستگاه های پمپاژ آب جهت استفاده از چاه های نیمه عمیق در شرایط تنش آبی خبر داد و اضافه کرد: ۴۰۰ ایستگاه پمپاژ آب منطقه ای و ۲۰۰ ایستگاه پمپاژ جهاد کشاورزی وارد مدار شده است. همچنین استفاده از منابع آبی آب بندان ها را در دستور کار داریم.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان با اشاره به احداث همه سر دهنه های استان اعم از خاکی و دائمی از محل اعتبارات مدیریت بحران، یادآور شد: از دادگستری و نیروی انتظامی جهت کمک به مدیریت و توزیع آب قدردانی می کنیم، زیرا مصوبات ستاد مدیریت بحران به مثابه قانون است و همه دستگاه های موظف به اجرای مصوبات هستند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×