» دسته‌بندی نشده » هند: دوستی با غرب مطلوب است، اما در دفاع از خود به روسیه نیازمندیم

هند: دوستی با غرب مطلوب است، اما در دفاع از خود به روسیه نیازمندیم

اردیبهشت ۳, ۱۴۰۱ 0۰


وزیر دفاع هند گفت، این کشور می‌خواهد که با کشورهای «دنیای لیبرال» دوستی قدرتمندی داشته باشد، اما برای حفاظت از مرزهایش به کمک روسیه نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، هند بخش اعظم سخت‌افزار نظامی خود را از روسیه تامین می‌کند و در هفته‌های اخیر درخواست کشورهای غربی برای محدود کردن روابط دوجانبه‌اش با مسکو در واکنش به حمله روسیه به اوکراین را رد کرده است.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به دلیل خودداری‌اش از این اقدام با انتقاد متحدان غربی مواجه شده است.

هند از دیرباز با همسایگان خود، یعنی چین و پاکستان درگیری‌هایی مرزی دارد و در گذشته با هردوی آن‌ها وارد جنگ شده است.

نیرمالا سیتارامن، وزیر اقتصاد هند که به واشنگتن سفر کرده، در گفت‌وگو با بلومبرگ گفت که تمرکز هند بر محافظت از منافع منطقه‌ای خود است.

سیتارامن با اشاره تلویحی به چین و پاکستان، گفت: همسایه‌ای دارید که با یک همسایه دیگر دست به یکی می‌کند و هردوی آن‌ها هم علیه (شما) هستند. در زمینه جنگ روسیه و اوکراین، اگر خدای نکرده اتحادهایی شکل بگیرد، هند باید قدرت کافی برای حفاظت از خود را داشته باشد.

او گفت: هند می‌خواهد با اتحادیه اروپا و جهان لیبرال و آزاد غرب دوست باشد، اما نه دوستی ضعیف که گاه‌وبیگاه از سر استیصال به کمک نیاز داشته باشد.

این وزیر اقتصاد هند که برای شرکت در نشست سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به آمریکا سفر کرده، این سخنان را روز جمعه بیان کرد.

گرچه آمریکا از دیر باز سعی کرده روابطش با هند و پاکستان را، که رقیب منطقه‌ای دیرینه هستند، متعادل کند، اما در سال‌های اخیر برای مقابله با چین، به سوی هند متمایل‌تر شده و روابط استراتژیک خود با دهلی نو را تقویت کرده است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس نیز که در روزهای گذشته به هند سفر کرده بود تا روابط امنیتی و تجاری دو کشور را تقویت کند، گفت، اینکه هند روابط دیرینه خود با روسیه را قطع کند، نامحتمل است.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×