» دسته‌بندی نشده » اینجا هر نفسی که فرو می‌رود، مضر حیات است

اینجا هر نفسی که فرو می‌رود، مضر حیات است

فروردین ۲۲, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/لرستان دانشیار دانشگاه لرستان گفت: در لرستان مساله ریزگردها حساس‌تر است چرا که استان کانون زوال بلوط در کشور معرفی شده و یکی از عواملی که روی آن تاثیر می‌گذارد ریزگردها هستند.

دکتر رحیم ملک‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ریزگردها پدیده جدیدی برای کشور ما نیست و تقریبا بیش از دو دهه است که با آن به صورت جدی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: برخی سال‌ها در زمان خشکسالی مثل پایان بهار و تابستان با پدیده گردوغبار و ریزگردها در استان مواجه بودیم و به ندرت در اواخر زمستان و اوایل بهار این پدیده رخ می‌داد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی منابع طبیعی و جنگلداری دانشگاه لرستان افزود: امسال متاسفانه پدیده گردوغبار را از زمستان شاهد بودیم.

ملک‌نیا با بیان اینکه وضعیت امروز به خاطر نبود بارندگی، خشک بودن سطح خاک و پوشش گیاهی ضعیف شده در کشورهای مجاور است؛ اما علاوه بر منشاء خارجی ریزگردها یک سری کانون‌های داخلی نیز در این پدیده وجود دارد، عنوان کرد: در تهران و استان‌های مرکزی کشور بیان شده ریزگردها و گردوغبار منشاء داخلی دارد.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم از دید وسیعتری به مساله بپردازیم در کنار شرایط اقلیمی و اینکه ایران و کشورهای همسایه در یک منطقه خشک قرار دارند اما مساله مهمتر نحوه استفاده از طبیعت است که متاسفانه بخش زیادی از آب ورودی به عراق توسط کشور ترکیه و بیش از ظرفیتی که مدنظر بوده استحصال می‌شود و این موضوع روی کشور ما نیز تاثیر خود را گذاشته است.

این دانشیار و عضو هیات علمی گروه مهندسی منابع طبیعی و جنگلداری دانشگاه لرستان اظهار کرد: در کشور نیز بخش زیادی از تالاب‌ها همچون هورالعظیم خشک و سطح دریاچه ارومیه کاهش یافته است. در تبریز با مساله نمک مواجه شدیم و در قسمت‌های فلات مرکزی نیز تالاب‌ها و آبراه‌های مختلفی وجود داشته که خشک شدند و در یک کلام استفاده نادرست از سرزمین و در کنار آن وجود ریزگردهای خارجی و کانون‌های ریزگرد داخلی هم تشکیل شده و این موضوع هرچند پدیده‌ای است که در سطوح بالاتر تمایل دارند آن را به موضوع اقلیم ربط دهند که البته بی‌تاثیر نیست اما نوع  استفاده از طبیعت این مهم را تشدید کرده است.

ملک‌نیا گفت: اقدامات پیشگیرانه‌ای که باید انجام می‌شد انجام نشده است و در حال حاضر شاهد این وضعیت هستیم که می‌تواند مضرات اکولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی را به دنبال داشته باشد و پدیده حیات را تهدید کند.

این دانشیار و عضو هیات علمی گروه مهندسی منابع طبیعی و جنگلداری دانشگاه لرستان بیان کرد: پدیده گرد و غبار از مناطقی می‌آید که آلودگی‌های مختلف آن ناشی از ترافیک و ساخت وساز و مسائل مربوط به جنگ باعث وجود آلودگی ‌ای متعدد در این ریزگردها شده است و می‌تواند تاثیرات مخربی بر روی سیستم تنفسی و سلامت بگذارد.

وی اضافه کرد: در لرستان مساله ریزگردها حساس‌تر است چرا که استان کانون زوال بلوط در کشور معرفی شده و یکی از عواملی که روی زوال تاثیر می‌گذارد ریزگردها هستند.

ملک‌نیا یادآور شد: درختان بلوطی که ضعیف شدند تحت تاثیر پدیده ریزگردها و شرایط اقلیمی که حاکم شده قرار می‌گیرند و سبب تشدید پدیده زوال در بلوط می‌شود و این بحرانی است که نباید تنها به جنبه سلامت افراد و موضوعات اقتصادی و اجتماعی بنگریم بلکه باید در سطوح بالای حاکمیتی اقداماتی انجام شود تا بتوانند با کشورهای همجوار همکاری‎‌هایی را آغاز کنند و بخشی از این مساله به صورت کوتاه مدت و بخشی به صورت بلند مدت مرتفع شود.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×