» آخرین اخبار » گیلان » خط‌ونشان‌های مدیرکل آموزش‌وپرورش گیلان؛ از مخالفت با پذیرش سفارشی‌ها تا جوان‌گرایی در مدیریت

خط‌ونشان‌های مدیرکل آموزش‌وپرورش گیلان؛ از مخالفت با پذیرش سفارشی‌ها تا جوان‌گرایی در مدیریت

فروردین ۲۲, ۱۴۰۱ 0۰


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمد فائزی امروز در جمع خبرنگاران با حائز اهمیت برشمردن تعلیم و تربیت، اظهار کرد: در دوران کنونی نظام تعلیم و تربیت نیازمند همگرایی همه‌جانبه مردم و رسانه‌ها و توسعه گفتمان فرهنگی است.

وی تأکید بر جایگاه معلم در نظام آموزش‌وپرورش افزود: حفظ و ارتقای جایگاه معلم در نظام تعلیم و تربیت باید موردتوجه قرار بگیرد و نشان دادن یک خطا از یک معلم خاطی در رسانه‌ها اقدامی غیرمنصفانه است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش گیلان با اشاره به نقش خیرخواهانه معلمان در دوران کرونا، گفت: خیل عظیمی از محصولات بی‌بضاعت در دوران کرونا به همت معلمان صاحب تلفن‌های همراه هوشمند شده‌اند که این اقدامات در کنار سایر اقدامات نیکوکارانه و نوع‌دوستانه آن‌ها ظرفیت رسانه‌ای دارند.

فائزی جلوه‌های ایثار معلمان را بسیار گسترده برشمرد و افزود: معلمی یعنی پدر و مادر دانش‌آموز بودن و مصالح دانش‌آموز را مصالح خود دانستن که خوشبختانه در استان تمامی معلمان از همین نوع هستند و هنر رسانه نیز این است که طراز معلم را در تعالی فرهنگ معلمی، ارتقا ببخشد.

وی یکی از سیاست‌های کاری خود در دوره کنونی را عدالت در عملکرد مدیریتی برشمرد و گفت: یک بام و دو هوا در آموزش‌وپرورش قابل‌هضم نیست و تمام تلاشم را به کار خواهم گرفت تا در برابر فشارها و سفارش‌ها بایستم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش گیلان جابه‌جایی غیرمنطقی معلمان در مناطق محروم و کم برخوردار را ناعادلانه توصیف کرد و افزود: آموزش‌وپرورش ویترین جامعه است و ما باید با کار درست و‌ عادلانه پاکیزگی و عدالت آموزشی را به همگان نشان دهیم.

فائزی، بر لزوم جوان‌گرایی در آموزش‌وپرورش تأکید کرد و گفت: معدل سنی پست‌های آموزش‌وپرورش اعم از معاونین، مدیران، کارشناسان مسؤول و غیره در دوره کنونی جوان خواهد شد و این تغییرات معنادار و جوان گرا به‌صورت شفاف در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت چراکه معتقدیم باید مدیر انقلابی برای آینده تربیت کنیم.

وی خروج ظرفیت‌های علمی از آموزش پرورش را یک خطر دانست و گفت: بسیاری از نخبگان آموزش‌وپرورش عضو هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و یا در بدنه دستگاه‌های تابعه وزارت کشور می‌شوند که این آسیب بزرگ است و باید بهینه مدیریت شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش گیلان تغییر مطلوب را تغییری هدف‌گرا دانست و گفت: با اتوبوسی تغییر دادن مدیران در آموزش‌وپرورش گیلان مخالفم و به‌شدت به دنبال مدیران کارا، انقلابی و متخصص هستم و هیچ‌گاه با ذائقه سیاسی مخالف نبوده و سیاسی و جناحی مدیریت نخواهم کرد.

فائزی بر لزوم غلبه فرهنگی مدیران آموزش‌وپرورش بر دیگر عرصه‌ها تأکید کرد و گفت: چسبیدن به افراد برای پست گرفتن در آموزش‌وپرورش زیبنده نیست و هیچ‌گاه مقوله فرهنگ در آموزش‌وپرورش استان تخت تأثیر عوامل خارجی قرار نخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه لباس فرهنگ هر پدیده‌ای را زیبا می‌کند، افزود: هرکسی قرار هست به مردم خدمت کند و خودش هویت پیدا کند باید به فرهنگ نزدیک شود البته این مسئله زمان‌بر بوده و نیازمند همراهی رسانه‌ای است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش گیلان با اشاره به آموزش حضوری مدارس، گفت: کشورهای توسعه‌یافته دنیا مدت تعطیلی مدارسشان حدوداً دو ماه بوده و اینکه مدارس تعطیل شوند خوب نیست چراکه افت تحصیلی، افزایش وزن، افزایش آسیب به چشم و دیگر آسیب‌های اجتماعی را به همراه دارد.

فائزی با بیان اینکه علیرغم همه آسیب‌های اجتماعی در مدارس بازشده و باید همه به ادامه آموزش حضوری کمک کنند، افزود: برخی از نگرانی‌ها طبیعی و منطقی است اما همه باید بدانند که از تعطیلی مدارس ضرر می‌کنیم و آموزش ضربه‌ای متحمل می‌شود که قابل جبران نیست.

وی با بیان اینکه میز سه نفره را در مدارس نمی‌پذیرم، گفت: جایگزین‌هایی نظیر استفاده بهینه از فضا، بهره‌گیری از فضاهایی چون نمازخانه‌ها، بهره‌گیری از ظرفیت دانشکده‌ها و ادارات برای آموزش حضوری دانش‌آموزان و حتی برگزاری کلاس‌های درس در فضای باز ازجمله اقداماتی است که پیش‌بینی‌شده و در حال پیگیری است.

انتهای پیام/۳۳۸۹/ی




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *